Activeren van voorkennis zorgt er dus voor dat het werkgeheugen informatie herkent en deze doorsluist naar het langetermijngeheugen, en dat de nieuwe kennis gekoppeld wordt aan bestaande kennis (De Bruyckere, 2017).
Voorkennis is dus de bouwsteen om leerlingen te laten leren. Het geeft namelijk betekenis aan nieuwe informatie/lesstof. Als we leerlingen willen leren, moeten we aansluiten bij ons geheugen. Hoe meer voorkennis er wordt geactiveerd, hoe sneller de leerlingen de lesstof begrijpen, onthouden en kunnen toepassen.
Hoe voorkennis wordt geactiveerd
Leerkrachten activeren voorkennis met vragen als: “Wie weet wat … zijn?” “Wat weet je al van [onderwerp]?” Een intern begeleidster gaf aan dat leerlingen die veel voorkennis hebben over een onderwerp elke keer het woord hebben.
Activeren
Activerende teksten hebben als doel om de lezer aan te zetten tot actie: hij/zij moet iets gaan doen! Dit doel zie je ook terugkomen in betogen , ingezonden stukken en columns, maar bijvoorbeeld ook in reclames. Daar word je immers aangezet tot het kopen van een product.
Benoem het onderwerp en schrijf dit op een groot vel papier of op het digibord. Geef de kinderen de opdracht om na te denken wat zij hier al over weten. Eerst in stilte ieder voor zich, daarna hardop en uitwisselen met schoudermaatjes. Vervolgens kunnen kinderen om beurten iets noemen wat de leerkracht opschrijft.
Volgens hen is activerende didactiek een manier van lesgeven waarbij de docent verantwoordelijk is voor het aangeven van de vraag- of probleemstelling, het bewaken van de procedures en het resultaat van het leer- proces, terwijl leerlingen (meer) verantwoorde- lijk zijn voor de keuze van leeractiviteiten.
Overtuigen: De schrijver wil dat de lezer zíjn mening overneemt.Activeren: De lezer moet iets gaan doen. Amuseren: Hij wil dat de lezer geniet van zijn tekst.
Activering is een boekhoudkundige term voor de verwerking van een aankoop als een actief op de balans. Hierbij wordt de uitgave boekhoudkundig gezien als investering beschouwd, in plaats van als kosten.
Activerend onderwijs geeft studenten meer verantwoordelijkheid over hun eigen leerproces. De docent faciliteert, ondersteunt en motiveert de student bij het leren. Op deze manier wordt de student meer uitgedaagd om de juiste vragen te stellen, zelf op onderzoek uit te gaan en complexe problemen op te lossen.
Door de erkenning ontstaat er een familierechtelijke betrekking tussen de erkenner en het kind. Als u een kind erkent, wordt u de juridische ouder van het kind. U krijgt dan een aantal rechten en plichten. Maar na de erkenning heeft de vader geen gezag over het kind.
Voorkennis is het metaforische klittenband voor het leren, of de kapstok waaraan nieuwe kennis wordt opgehangen. Vraag bij het activeren van voorkennis naar wat je de leerlingen al over het onderwerp weten in het algemeen. Vraag dus niet naar het specifieke lesdoel.
Dat is één manier om leerlingen te activeren: zorg dat de werkvorm leerlingen uitnodigt om actief te zijn. Je kunt het vraagstuk 'hoe activeer je leerlingen' ook op een andere manier benaderen. Door de leerlingen meer stem te geven in hun leerproces én door samen met een collega lessen te ontwerpen en te observeren.
'Denken, delen, uitwisselen' is een didactische werkvorm die studenten stimuleert om actief te participeren in de les door individueel na te denken over een vraag of opdracht, het vervolgens te delen met een partner en daarna gezamenlijk de uitwisseling van ideeën te presenteren aan de rest van de groep.
Een didactische werkvorm is de activiteit die een docent met leerlingen/studenten uitvoert om hen iets te leren. Bekende werkvormen zijn: rollenspelen, leergesprekken en presentaties. Activerende werkvormen zijn werkvormen waarbij de leerling/student zelf actief kennis en vaardigheden verwerft.
De 7 tekstdoelen
Nou: informeren, instrueren, adviseren, overtuigen, activeren, emotioneren en inspireren.
Er zijn wel meer verschillende tekstsoorten. Zo zie je op scholen bij het vak Nederlands vaak informerende, activerende, betogende, beschouwende en amuserende teksten als tekstsoort terug.
Overtuigen (of overreden) is een manier van beïnvloeden. Je zorgt ervoor dat de ander iets van je overneemt: een inzicht, mening, idee of voorstel. Overtuigen is een soft skill die je kunt aanleren. Maar alleen als je zelf overtuigd bent van je boodschap, kun je ook overtuigend zijn.
Betekenis overtuigen
Niet iedereen is een kei in overtuigen, maar het is zeker wel een vaardigheid waarin jij je kunt ontwikkelen. Het is belangrijk dat je zelf overtuigd bent van je eigen boodschap, anders kom je niet overtuigend over bij anderen.
Door activerende didactiek toe te passen, zul je jouw kennis niet alleen overdragen maar ook in werking zetten bij de deelnemer. De inhoud van dit boek helpt je om bewust en gevarieerd jouw bijeenkomsten, lessen, workshops of trainingen vorm te geven.
Wat is een didactisch principe? Een didactisch principe is een noodzakelijk of gewenst kenmerk van het didactisch handelen dat je lesgever inspireert om effectieve leertrajecten en -middelen te ontwikkelen.