U gaat met de auto op reis naar diverse landen en u vraagt welke verloopnippels u hiervoor nodig heeft. Voor tanken in Duitsland en België is de Europanippel noodzakelijk. Wilt u tanken in Frankrijk, dan heeft u de Italië nippel nodig.
In Nederland wordt namelijk een andere vulaansluiting gebruikt dan bijvoorbeeld in Duitsland en België. Wij adviseren iedereen die naar het buitenland gaat om in ieder geval de Europa nippel en de Italië nippel mee te nemen. Bij diverse tankstations zijn de nippels ook verkrijgbaar, maar helaas niet overal.
LPG. Lpg (LPG/Autogas/Flüssiggas) is bij ongeveer 6000 tankstations verkrijgbaar in Duitsland (bron: mylpg.eu). Je hebt in Duitsland een lpg-vulnippel Europa (ACME) nodig als verloopstuk voor een lpg-installatie met een Nederlandse bajonetaansluiting.
Momenteel ligt de prijs per liter LPG tussen 90 cent en 1 euro per liter en is verkrijgbaar bij veel tankstations in Duitsland.
Groen: Nederlandse vulnippel – Bajonet
Geschikt voor Denemarken, Nederland, Noorwegen, Spanje, Verenigd Koninkrijk.
Let op: Je hebt in Oostenrijk meestal een lpg-vulnippel Italië (dish) nodig als verloopstuk voor een lpg-installatie met een Nederlandse bajonetaansluiting, maar soms ook een lpg-vulnippel Europa (ACME) bij tankstations dichter bij Duitsland.
In Zweden heb je een lpg-vulnippel Italië (dish) nodig als verloopstuk voor een lpg-installatie met een Nederlandse bajonetaansluiting. In Zweden is het echter bij wet verboden een eigen verloopnippel te gebruiken bij het tanken.
G3 in LPG-G3 staat voor de derde generatie autogas inbouw installaties die voldoen aan bepaalde wettelijke eisen. Het verschil met de gewone LPG zit dus niet in het autogas, maar uitsluitend in de uitstoot van de LPG-installatie.
Bijtelling nadelig voor lpg
Dat autogas minder populair is in de zakelijke markt, komt door de bijtellingsregels. Dat wil zeggen het percentage van de catalogusprijs van de auto dat je bij je brutoloon op moet tellen voor het privégebruik van je auto. Het huidige systeem werkt sterk in het nadeel van lpg.
De accijns op brandstof is geen percentage maar een vast bedrag per eenheid. De productiekosten van LPG zijn per liter overigens hoger dan die van benzine. De lagere accijns wordt gecompenseerd met een hogere motorrijtuigenbelasting voor auto's op LPG.
E5 en E10 met elkaar mengen
Heel af en toe mengen kan dus geen kwaad, maar doe dit niet met regelmaat. Mensen denken vaak dat E10 benzine slecht is voor de motor. Dat hoeft niet zo te zijn, maar wel als jouw auto ouder is dan het jaar 2000. In dat geval is hij namelijk niet gemaakt om E10 benzine te kunnen verduren.
E10 wordt Super E10 of Super 95 E10 genoemd. Euro 95 wordt Super of Super 95 in Duitsland of Super E5, Super 95 E5, Super 95 Oktan, Super bleifrei, Superbenzin of E5 Eurosuper genoemd. Daarnaast is er ook SuperPlus 98 (Super Plus 98/98 Oktan), dit is een reguliere premium-brandstof (geen E10-variant).
Superplus 98 is loodvrij. Daarnaast heeft deze brandstof een octaangetal van 98. Hierdoor presteert de motor van uw auto beter in zwaardere omstandigheden. Denk hierbij aan een autorit door de bergen tijdens de vakantie of het trekken van een aanhanger of caravan.
LPG wordt in Oostenrijk trouwens Autogas genoemd.
Lpg (LPG/GLP) is redelijk goed verkrijgbaar. Er zijn ongeveer 340 lpg-tankstations in België (bron: mylpg.eu). Kijk op mylpg.eu voor een lijst en kaart met lpg-tankstations. Je hebt in België een lpg-vulnippel Europa (ACME) nodig als verloopstuk voor een lpg-installatie met een Nederlandse bajonetaansluiting.
De officiële prijs voor LPG bedraagt 0,4260 euro per liter. De officiële prijs van propaan voor ruilflessen: 1,4122 euro per kilo.
De motor slijt meer op LPG dan op benzine of diesel? Nee, de motor slijt niet sneller door het rijden op LPG. Het verbrandingsproces van LPG is schoner dan dat van benzine of diesel.
Een Volvo 850 of V70 heeft inderdaad een betrouwbare en duurzame LPG status. Deels heeft dat te maken met het redelijk forse motortype maar ook vaak de wijze waarop de auto bereden wordt. In veel gevallen worden deze type Volvo's met LPG rustig of gezapig bereden.
De actieradius op benzine is dan 600 kilometer. Heb je een gastank van 50 liter, dan is de effectieve inhoud 40 liter. Het verbruik is echter 15% hoger, dus 1:10,2. De actieradius op LPG komt daarmee op 408 kilometer.
LPG-inbouw van een traditioneel simpel LPG-systeem kost u gemiddeld ongeveer: € 1200,- LPG-inbouw van een G3 systeem voor een 4 cil. motor kost gemiddeld ongeveer: € 1650,- LPG-inbouw van een G3 systeem voor een 6 cil.
De literprijs ligt rond de 0,85 euro per liter. In vergelijking met diesel en vooral benzine is dat een fors verschil.
LPG-tankinhoud en geschatte afstand: De LPG-tank heeft een inhoud van 40 liter. Bij een gemiddeld verbruik van 16.1 km per liter komt het bereik uit op ongeveer 645 km per volle tank. Als de LPG-tank leeg is, neemt de reservetank op benzine (eveneens zuinig) het weer over.
LPG. Lpg (Autogas/Flüssiggas/LPG/GPL) is bij ongeveer 50 tankstations verkrijgbaar.
Wat kost LPG in België? De actuele prijs van LPG in België is € 0,77.