De luchtvaartindustrie loopt voorop in innovatie en verlegt de grenzen van wat mogelijk is op het gebied van vliegreizen en luchtvervoer. Gedreven door de behoefte aan sneller, efficiënter en comfortabeler vliegen, onderzoeken luchtvaartingenieurs voortdurend nieuwe technologieën en materialen.
Het vervoer door de lucht bestaat uit alle vliegtuigmaatschappijen. De toegevoegde waarde van het vervoer door de lucht bleef in 2023 lager voor de coronacrisis: deze was nog ruim 30 procent lager dan in 2019. In 2023 steeg de toegevoegde waarde verder naar 3,6 miljard euro, ruim 13 procent meer dan een jaar eerder.
Luchtvervoer biedt aanzienlijke economische en sociale voordelen. Het faciliteert toerisme, handel, connectiviteit, genereert economische groei, biedt banen, verbetert de levensstandaard, verlicht armoede, biedt een levenslijn voor afgelegen gemeenschappen en maakt een snelle reactie mogelijk wanneer rampen zich voordoen.
De luchtvaart, ook wel aviatiek of vliegverkeer genoemd, omvat het door de atmosfeer verplaatsen van luchtvaartuigen en de daarbij behorende diensten en infrastructuur. Daarbij gaat het tevens om de industrie die te maken heeft met luchtvaartuigen, zowel het produceren als het onderhouden ervan.
BBP-groei
Een toename van het BBP helpt de luchtvaartindustrie aan te drijven door groei in besteedbaar inkomen en toegenomen buitenlandse investeringen . Naarmate de economie groeit, kunnen meer individuen en bedrijven zich vliegreizen veroorloven, wat leidt tot een toename van de vraag naar luchtvaartdiensten.
Werken in de luchtvaart biedt mogelijkheden voor persoonlijke en professionele groei . Het vereist voortdurende leer-, trainings- en vaardigheidsontwikkeling, waardoor individuen hun kennis kunnen uitbreiden, hun expertise kunnen verbeteren en op de hoogte kunnen blijven van de ontwikkelingen in de industrie.
De luchtvaartsector is qua omzet de grootste subsector met 732 miljard dollar in 2022, gevolgd door brandstofproductiebedrijven met 214 miljard dollar, expediteurs met 138 miljard dollar en luchthavens met 136 miljard dollar.
Luchtvaart en haar rol - SISH Institute. Luchtvaart is een van de meest globale industrieën, die mensen, culturen en bedrijven over continenten heen met elkaar verbindt . Luchtvaart biedt het enige snelle wereldwijde transportnetwerk, wat het essentieel maakt voor wereldwijde zaken.
Van vliegtuigonderhoud tot luchtverkeersleiding, er is geen limiet aan de grenzen die mensen bereid zijn te gaan om de lucht veilig te houden. Er zijn echter een paar verschillende sectoren van de luchtvaart, waarvan er drie de belangrijkste pijlers zijn die de luchtvaartindustrie als geheel ondersteunen: commerciële, algemene en militaire luchtvaart .
De luchtvaart is verantwoordelijk voor 15 procent van de totale klimaatimpact van de Nederlandse economie. Dat is enorm veel. Ook vervuilt vliegverkeer onze lucht en natuur met fijnstof en stikstof. En het leidt tot geluidsoverlast voor mensen die in de buurt van luchthavens wonen.
De luchtvaartindustrie biedt opwindende carrièremogelijkheden, geavanceerde technologie en wereldwijde impact . Het verbindt mensen en economieën en stimuleert innovatie in vliegtuigontwerp en duurzaamheid.
Luchtvaart verbindt Nederland met de wereld. We kunnen voor ons werk naar het buitenland gaan, op vakantie gaan en vrienden en familie over de hele wereld bezoeken. Veel van de spullen die we kopen, komen met het vliegtuig naar ons land.
De meest recente schattingen suggereren dat de vraag naar luchttransport de komende 20 jaar met gemiddeld 4,3% per jaar zal toenemen . Als dit groeipad in 2036 wordt bereikt, zal de luchttransportindustrie 15,5 miljoen directe banen en $ 1,5 biljoen van het BBP aan de wereldeconomie bijdragen.
Commerciële luchtvaart is een cruciale economische motor en helpt meer dan 10 miljoen Amerikaanse banen te creëren . Commerciële luchtvaart genereert 5% van het Amerikaanse BBP, wat overeenkomt met $ 1,45 biljoen in 2024.
Schiphol verbindt Nederland met de hele wereld en is belangrijk voor de economie. Maar er wonen ook veel mensen in de buurt van Schiphol. Zij hebben te maken met vliegtuiggeluid. Ook maken ze zich zorgen over de gevolgen van luchtvaart voor hun gezondheid en de natuur.
Elk jaar 30 miljard ton CO2 in de atmosfeer
Wereldwijd zorgt de luchtvaart voor ongeveer 3 procent van die uitstoot, in Nederland zelfs voor 6 procent – het gevolg van de bovengemiddelde omvang van Schiphol. 3 procent, 6 procent, dat lijkt misschien niet veel. Maar het blijft niet bij die 3 procent.
De bijdrage van de luchtvaart aan de Nederlandse economie is iets meer dan een half procent. Dat is wel erg weinig voor een bedrijfstak die voor 6% van de CO2-uitstoot zorgt. Vliegen wordt dus kunstmatig goedkoop gehouden. Daarom wordt er zoveel gevlogen.
De luchtvaartindustrie heeft drie hoofdkenmerken. Ten eerste is de vraag naar luchtdiensten, of het nu om passagiers of vracht gaat, een afgeleide vraag.Ten tweede is het product zeer homogeen en ten derde kan het niet worden opgeslagen .
De luchtvaartindustrie omvat het complexe netwerk van vliegtuigoperaties, luchthavens en ondersteunende instanties die betrokken zijn bij commerciële dienstverlening, algemene luchtvaart en militaire operaties .
Luchtvervoer is de kern van de wereldwijde economische groei. Het creëert werkgelegenheid, faciliteert handel, maakt toerisme mogelijk en ondersteunt duurzame ontwikkeling over de hele wereld .
Vliegtuigen hebben de manier waarop de wereld werkt fundamenteel veranderd. De meeste aspecten van globalisering zouden ondenkbaar zijn zonder hen. Terwijl het ooit weken duurde om een oceaan over te varen en nog eens weken om over land naar je bestemming te reizen, kunnen we nu in ongeveer twee dagen de halve wereld rondreizen .
Het salaris van een luchtvaart in 2025 hangt af van je functie. Zo verdien je als piloot meer dan als bagagemedewerker. Daarom ligt het salaris in de luchtvaart tussen de € 2.350 en € 6.000 bruto per maand.
De luchtvaart is geen sector op zich, maar een waardeketen van verschillende sectoren: logistiek, beveiliging, catering, hospitality, techniek en facilitymanagement.
Wereldwijd bedroeg de totale nettowinst voor de luchtvaartindustrie in 2023 ongeveer 23,3 miljard dollar . Noord-Amerikaanse luchtvaartmaatschappijen, die in 2022 als eerste weer winstgevend werden, behaalden alleen al in 2023 ongeveer 14,3 miljard dollar aan nettowinst.
Star Alliance is 's werelds grootste luchtvaartalliantie in termen van dagelijkse vluchten, bestemmingen en landen waar naartoe gevlogen wordt en het aantal aangesloten luchtvaartmaatschappijen.