Waarom betrokkenheid zo belangrijk isBetrokkenheid is een belangrijke voorspeller van de prestaties van een organisatie. Betrokken medewerkers zijn loyaal aan de organisatie, denken (pro)actief mee en zijn trots op hun werk. Ze zetten zich graag in om de doelstellingen te behalen.
Ze leveren toegevoegde waarde door hun vastberadenheid, proactieve ondersteuning en kwaliteitsbewustzijn. Daarnaast melden betrokken medewerkers zich minder vaak ziek en zijn zij minder snel geneigd de organisatie te verlaten. Door de toegenomen individualisering is betrokkenheid steeds minder vanzelfsprekend geworden.
Betrokkenheid bestaat uit morele waarden die de medewerker voelt bij de organisatie. Hij vind dat hij bij jouw organisatie behoort te blijven. Betrokken medewerkers leveren toegevoegde waarden door hun kwaliteitsbewustzijn, proactieve houding en motivatie richting de organisatie.
Betrokkenheid medewerkers verhogen: waarom belangrijk? Een betrokken medewerker presteert beter, meldt zich minder vaak ziek en zal minder snel geneigd zijn om de organisatie te verlaten. Dat is fijn voor de medewerker, maar ook de organisatie heeft met betrokken medewerkers minder te maken met verzuim en verloop.
Het kenmerk van betrokkenheid is dat het van binnenuit komt. Maar je kunt ook betrokken zijn op andere mensen of op wat er in de wereld gebeurt. Betrokkenheid kan ook een persoonlijke waarde of kernwaarde zijn.
Te betrokken zijn: Betrokkenheid is een mooie eigenschap. Het zegt iets over jouw inlevingsvermogen en mate waarin je begaan bent met je medemens, het bedrijf waar je voor werkt en/of de wereld om je heen. Niet alleen jij en jouw belangen, maar ook die van anderen kun jij op de eerste plaats zetten.
Ontwikkelbaarheid: Betrokkenheid
Bij betrokkenheid gaat het niet om een bekwaamheid, maar om een bereidheid. Iemand kan wel gestimuleerd worden om meer over zijn vakgebied aan anderen uit te dragen. De competentie betrokkenheid is moeilijk te ontwikkelen.
Wat is medewerkersbetrokkenheid? Wanneer medewerkers de waarden en doelstellingen van een organisatie begrijpen en zich hier ook voor inzetten, en wanneer zij gepassioneerd en gemotiveerd zijn om alles op alles te zetten om de doelen te bereiken, dan spreekt men van betrokken personeel.
Als je een betrokken medewerker bent, doe je het eerste. Je neemt de telefoon op, omdat je je emotioneel betrokken voelt bij je werk en bereid bent wat extra's te doen als de situatie daar om vraagt. Andere gedragsvoorbeelden zijn: Je praat over 'wij' in plaats van 'zij' als je het hebt over de organisatie.
Binnen de cirkel van invloed kun je actief handelen en veranderingen teweegbrengen. De buitenste cirkel -de cirkel van betrokkenheid- gaat over datgene waar je iets van vindt, maar geen invloed op hebt. Dat is bijvoorbeeld het gedrag van anderen, de omstandigheid van de situatie, het leven in het algemeen.
Er zijn drie verschillende vormen van betrokkenheid, afgaand op onderzoek van Allen en Meyer (1990): affectieve, normatieve en continuerende betrokkenheid.
Medewerkers worden betrokken als ze zichzelf mogen ontwikkelen en als ze achter de normen en waarden van het bedrijf staan. Betrokken medewerkers voelen zich vaker dan tevreden medewerkers verbonden met je bedrijf en werken actief mee aan de realisatie van je doelen.
Normatieve betrokkenheid duidt aan in hoeverre het individu zich met werkgerelateerde normen identificeert. Deze identificatie met normen kan plaatsvinden door socialisatiepro- cessen in de familiaire, culturele of werkgerelateerde sfeer.
Het bijvoeglijk naamwoord betrokken is standaardtaal in de betekenis 'bedoelde, genoemde, bewuste, in deze context, in kwestie, met iets gemoeid'.
Betrokkenheid is een toestand waarin kinderen / lerenden zich bevinden wanneer ze op een intense manier met iets bezig zijn. We merken het aan hun hoge concentratie, een opgeslorpt, tijdvergeten bezig zijn. Hun handelingen en houding verraden een intense mentale activiteit.
Betrokkenheid is je verbonden voelen met iemand, of met wat je doet. Je bent betrokken bij de belangen van iets of iemand en je zet je daarvoor in met zorg en aandacht. Het gaat je aan het hart en je voelt mee. Je ervaart verbinding met datgene of met die persoon.
Positieve betrokkenheid. Deze pedagogische vaardigheid dient actief en oprecht van de leerkracht uit te gaan. De leerkracht toont blijvend belangstelling voor de leerling achter het gedrag en zegt hem zo dat hij er mag zijn in de klas en in de school. Het gaat hier dus om aansluiting, interesse, binding.
Cognitieve betrokkenheid
Dit verwijst naar hoe intrinsiek gemotiveerd en toegewijd leerlingen zijn over hun eigen leerproces en in hoeverre ze dit beheersen en er verantwoordelijkheid voor nemen.
Betrokkenheid verbetert de resultaten in de zorg
In de zorgsector betekent dit dat gemotiveerde en betrokken medewerkers, tevreden cliënten en patiënten opleveren. Maar ook dat er minder fouten worden gemaakt en betere resultaten worden behaald.
De Cirkel van Acht is een hulpmiddel waarmee je in een situatie met een 'storing' je eigen reacties en gedrag kunt onderzoeken. De essentie van het model is dat je altijd een keus hebt: óf je verzet je en bent slachtoffer van de situatie, óf je neemt je verantwoordelijkheid en bent je eigen leider.
Binnen de grote “Circle of Concern” bestaat de kleinere “Circle of Influence”, cirkel van invloed: die zaken waar jij zelf daadwerkelijk invloed op uit kunt oefenen.
De meest motiverende factoren situeren zich in de medewerker zelf, zoals: Het gevoel gewaardeerd te worden op het werk. Fier zijn op je werk, het graag doen. Erkenning van de prestaties.
Een goede werksfeer is een omgeving waarin werknemers zich comfortabel, veilig en gewaardeerd voelen. Het is een omgeving waarin er open communicatie is, respect en vertrouwen tussen collega's en management, en waarin iedereen wordt aangemoedigd om samen te werken en zijn of haar beste werk te leveren.