Maximumsnelheid met de auto in DuitslandIn Duitsland kent de autosnelweg geen maximumsnelheid maar een richtsnelheid van 130 km/u. Blijf onderweg goed op (matrix)borden letten. Voor sommige stukken op de snelweg bestaat namelijk wel een snelheidslimiet. Dit heeft te maken met milieu- en/of geluidshinder.
Duitse Snelheidslimiet voor auto's
Deze richtsnelheid van 130km/u geldt alleen voor de autosnelwegen en wegen met gescheiden rijbanen en 4 rijstroken. Wat ook belangrijk is om te weten, is dat dit niet voor alle snelwegen geldt. Voor sommige stukken op de snelweg bestaat namelijk wél een snelheidslimiet.
Autobahnen in Duitsland zijn wereldwijd bekend omdat het een van de weinige autosnelwegen in de wereld zijn waar (op ongeveer 3/4 van het totale netwerk) geen snelheidslimiet geldt. Er is wel een adviessnelheid van 130 km/u.
Op de autosnelwegen, kortweg snelwegen, geldt tussen 06.00 en 19.00 uur meestal een maximumsnelheid van 100 km/h. Buiten deze tijden mag u op plaatsen waar dat qua verkeersveiligheid en leefbaarheid kan, 120 of 130 km/h rijden. Op de N-wegen geldt een maximumsnelheid van 80 of 100 km/h.
Maar hoe weet je dan wanneer er geen snelheidsbeperking meer geldt? De gemakkelijkste manier is om een app als Waze of Flitsmeister te gebruiken, alhoewel het gebruik van deze apps officieel verboden is in Duitsland. Deze weet precies hoe hard je ter plekke mag rijden.
Duitsland is het enige land in Europa met wegen zonder snelheidslimiet. Op grote delen van de Duitse Autobahn geldt alleen een adviessnelheid.
De juiste snelheid, en aanvullende bepaling, staat altijd op de borden langs de weg aangegeven. Twijfel je en is er geen bord in de buurt, kijk dan op de hectometerpaaltjes, daar staat de snelheid ook op aangegeven.
Het gaat om de A7-Afsluitdijk, tussen Stevinsluizen en Lorentzsluizen, de A7 tussen de aansluiting Winschoten en de grens met Duitsland, en de A6 tussen Lelystad-Noord en de Ketelbrug.
Duitsland is het enige land in Europa waar geen algemene snelheidslimiet op snelwegen geldt . Er is al een tijdje een levendig debat gaande over de vraag of een snelheidslimiet het verkeer in Duitsland veiliger, efficiënter en milieuvriendelijker kan maken.
In Nederland mag je maximaal een promillage van 0,5 hebben als je rijdt. Mannen hebben na 1 standaardglas gemiddeld een promillage van 0,2. Vrouwen een promillage van 0,3. Na 1 glas mág je dus meestal nog wel rijden.
Deze correctie bedraagt in Duitsland altijd 3 km/u. Van je gemeten snelheid wordt dus automatisch 3 km/u afgetrokken. Daarna maakt de Duitse wetgever enkel een verschil tussen de bebouwde kom en andere wegen. De volgende boetebedragen Duitsland gelden vanaf 1 november 2021.
Met snelheden van 125 mph vrij normaal, en af en toe auto's die harder dan 150 mph rijden , gebeuren dingen veel sneller op de Autobahns. Het ene moment zie je een grote open ruimte in je achteruitkijkspiegel en trek je naar buiten om in te halen. Het volgende moment is er een boze bestuurder die met zijn lichten knippert om je aan de kant te krijgen.
Abu Dhabi is het enige emiraat waar je niet (zonder bekeuring) 20 km/u te hard mag rijden; dat is in andere emiraten wel zo. Zo zijn er bij andere emiraten snelwegen waar je 140 km/u mag, dus daar mag je ook in bepaalde gevallen 160 km/u rijden.
Zorg er dan voor dat je een gevarendriehoek, veiligheidsvesten, een verbanddoos en een milieusticker in je auto hebt. Heb je een caravan of rijd je een zware camper van meer dan 3.500kg? Vergeet dan de wielkeggen en het knipperlicht niet. En natuurlijk, als je in de winter gaat, zijn winterbanden verplicht.
Tot nu toe is er geen maximumsnelheid op de Duitse federale snelwegen. Dit betekent dat waar verkeersborden geen snelheidslimiet of sectiegewijze bovengrens stellen, weggebruikers in principe zelf de snelheid kunnen bepalen.
Er zijn echter veel secties langs Duitse snelwegen die strikte snelheidslimieten hebben. De snelheidslimieten van de wegen worden prominent weergegeven, u zult ze niet kunnen missen. Er zijn twee standaardsnelheidslimieten: 50 km/u (31 mph) binnen de bebouwde kom en 100 km/u (62 mph) buiten de bebouwde kom .
Er zijn geen staten die geen snelheidslimiet hebben . Montana had geen aangegeven snelheidslimiet overdag vóór 1974, toen Nixon de wet voor een snelheidslimiet van 55 mph ondertekende. De wet stelde dat de snelheidslimiet overdag was wat redelijk en verstandig was.
De maximumsnelheid gaat volgend jaar op drie stukken snelweg overdag naar 130 kilometer per uur. Het gaat om de A6 tussen Lelystad Noord en de Ketelbrug, de A7 op de Afsluitdijk en de A7 tussen Winschoten en de Duitse grens.
Op de autosnelwegen in Duitsland is 130 km per uur eigenlijk de aanbevolen maximale snelheid. Dat betekent dus dat je niet verplicht bent om je aan dat maximum te houden. Je zou dus perfect 150, 180 of zelfs meer dan 200 kilometer per uur kunnen rijden zonder daarvoor een boete te krijgen.
Nadat vijf jaar geleden het 130 kilometer per uur rijden op de snelweg werd afgeschaft, sprak Madlener bij het aantreden van kabinet Schoof de wens uit om de snelheid op de Nederlandse snelwegen te verhogen naar 140 kilometer per uur, met 130 als een goed eerste stap.
Er is meer duidelijk over waar vanaf volgend jaar ook overdag 130 kilometer per uur gereden kan worden. Het gaat om de A7-Afsluitdijk, tussen Stevinsluizen en Lorentzsluizen, de A7 tussen de aansluiting Winschoten en de grens met Duitsland, en de A6 tussen Lelystad-Noord en de Ketelbrug.
Het simpele antwoord is: kijk naar de verkeersborden langs de weg. Want daar wordt het - als het goed is - duidelijk op aangegeven. Staat er één bord dat 100 kilometer per uur als maximumsnelheid tussen 06:00 en 19:00 aangeeft? Dan mag u na 19:00 uur 130 kilometer per uur rijden.
Ook wanneer je te traag rijdt kan je een boete krijgen: "Je mag geen andere bestuurders hinderen" Niet alleen wie te snel rijdt, maar ook wie te traag met de wagen rijdt, kan daarvoor beboet worden.