Ja, dropshipping is 100% legaal in zowel Nederland als België.
Starten met dropshipping
Je kan beginnen met een webshop zonder al ingeschreven te zijn bij het KBO. Ook kan je al een domeinnaam registreren. Uiteindelijk ga je wel de kosten moeten betalen voor het oprichten en registreren van een onderneming.
Zij bestellen de producten bij een andere webshop en laten ze naar de klant sturen. Dit heet ´dropshipping´. Dropshipping is niet verboden. Maar vaak betaalt u meer, wacht u langer op uw bestelling en is het onduidelijk wie u kunt aanspreken bij problemen.
Nederlandse dropshippers die verkopen aan particulieren moeten sinds 1 juli 2021 met de volgende wijzigingen rekening houden: Geen btw-vrijstelling. Voor pakketjes van buiten de EU met een waarde van maximaal 22 euro geldt geen btw-vrijstelling meer. Er is altijd btw verschuldigd in het EU-land van bestemming.
Dropshippen/webshop met Shopify zonder KVK
Als je een webshop bij Shopify begint, kan dat zonder KVK-inschrijving en/of BTW nummer. Je hebt dan wel een limitatie, klanten kunnen alleen betalen via Paypal. Dit betekent meestal dat klanten dan met een Paypal overschrijving kunnen betalen, maar ook met een creditcard.
Is dropshopping winstgevend? Een vraag die veel ondernemers zich ook stellen is het winstgevende effect van dropshipping. Omdat de leverancier ook nog een bepaalde winstmarge wil behouden, is uw eigen marge vaak beperkt. U dient dus een behoorlijk aantal producten te verkopen wil het voor u een maandelijkse kost zijn.
Logistieke afhankelijkheid
Dropshippen lijkt dan dé perfecte oplossing, want het product wordt rechtstreeks naar de klant verzonden. Echter is het risico hierbij dat je compleet afhankelijk bent van de leverancier. Een goed voorbeeld is COVID-19-virus (coronavirus).
Het is nooit verplicht om een boekhouder te hebben als je begint met dropshipping. De meeste mensen zullen namelijk een eenmanszaak beginnen wanneer zij ervoor kiezen om te beginnen met dropshipping. Voor deze mensen geldt er geen plicht om de jaarrekening op te stellen.
Je kan inderaad producten verkopen via bol.com. Je kan ze alleen niet dropshippen.
"Het is een fabeltje dat je snel rijk kunt worden met dropshipping. De cowboytijden in de e-commerce van begin van deze eeuw zijn echt voorbij", waarschuwt retailexpert Cor Molenaar. "Er komt ook steeds meer wetgeving omtrent online handel. Dat gaat langzaam maar zeker de goede kant op."
Lage winstmarges door concurrentie: Dit is meteen het grootste nadeel van dropshipping. Net omdat het zo makkelijk is om met een dropship-webshop te starten, zijn er veel bedrijven die producten aan zeer lage prijzen verkopen om zo hun omzet te verhogen.
Hoge commissie
De commissies van Bol zijn afhankelijk van het product dat je verkoopt en de verkoopprijs hiervan. De vaste kosten beginnen vanaf €0,20 exclusief BTW en de variabele kosten vanaf 5% (tot 20,7%) van de verkoopprijs inclusief BTW.
De vaste commissie is in vrijwel alle gevallen 83 cent (exclusief btw) voor artikelen boven de 20 euro. Voor artikelen onder de 10 euro en 20 euro, is dit respectievelijk 20 cent en 40 cent (exclusief btw). Voor enkele productcategorieën gelden afwijkende of extra commissies voor artikelen boven de 20 euro.
☓ Verkopen via bol.com is duur
Verkopen via bol.com kan duur zijn. Je betaalt niet alleen een bemiddelingsbijdrage die bestaat uit een vast bedrag plus een percentage van de verkoopprijs. Je moet ook rekening houden met de kosten voor gratis retour én gratis verzending.
Met dropshipping plaats je de bestelling van de klant door naar de producent. Die levert vervolgens het eindproduct direct aan de klant. De klant betaalt de verkoopprijs aan jou, jij betaalt de leverancier de inkoopprijs plus verzendkosten en een bedrag voor de orderafhandeling. Het verschil hiertussen is jouw winst.
Eén van de vereisten van bij Shopify in Nederland is dat de rekening die wordt gekoppeld een zakelijke rekening is. Het kan geen spaarrekening, flexvalutarekening of virtuele rekening zijn.
De gemiddelde kosten van een boekhouder voor een webshop beginnen dus bij €55/maand. Wanneer de boekhouder meer werkzaamheden zal doen, zoals de btw aangifte, het controleren en inboeken van ca. 10 inkoop facturen per maand, dan is het gemiddelde € 79/maand tot aan € 289/maand.
De reden dat het misgaat is dat de kosten die leveranciers doorberekenen te hoog zijn. Het is voor fabrikanten en groothandel goedkoper om bulk aan retailers te leveren dan om zelf individuele artikelen aan klanten te bezorgen. Het is ook nog eens efficiënt. Retailers kunnen bestellingen bundelen en zo kosten besparen.
Opstartkosten
Als je je ondernemingsnummer aanvraagt betaal je een eenmalige kost van €83,50, exclusief btw. Dit is een beroepskost en is 100% fiscaal aftrekbaar. Om je btw-nummer te laten activeren betaal je eenmalig €55, exclusief btw. Ook dit is een beroepskost en dus 100% fiscaal aftrekbaar.
Dropshipping biedt veel flexibiliteit en je hebt weinig startkapitaal nodig om ermee te beginnen. Je kunt dus je risico's spreiden, het is makkelijker en het kost minder tijd. Hierdoor kun je sneller je webshop laten groeien. En, hoe gek het ook klinkt, soms is het zelfs winstgevender.