Waarom de koppeling ontluchtenIn het ergste geval kunnen er zich bij hoge temperaturen dampbellen in de nokkenascilinder vormen. De vorming van dergelijke bellen kan leiden tot problemen met de ontkoppeling. Vandaar dat het koppelingscilinder ontluchten belangrijk is voor de goede werking.
Als uw koppeling zacht of sponsachtig is, kan er een probleem zijn met het hydraulische ontgrendelingssysteem, zoals luchtbellen . Als dit het geval is, moet uw koppeling mogelijk worden ontlucht. Dit betekent dat alle lucht uit het systeem moet worden afgevoerd om ervoor te zorgen dat het in de toekomst goed werkt.
Het is heel erg waarschijnlijk dat er lucht in de bediening van de koppeling komt. Vrijwel altijd wordt dit veroorzaakt door een van de twee koppelingscilinders. Het systeem bestaat uit een hoofd-koppelingscilinder en een werkcilinder.
Ontluchten van een koppeling betekent dat alle vloeistof en lucht uit het systeem wordt verwijderd. Dit is nodig als er lucht in de koppeling komt, wat leidt tot een sponsachtig koppelingspedaal en een slippende koppeling die niet volledig kan worden ingeschakeld .
De meest waarschijnlijke oorzaak is lucht in het koppelingssysteem. Heel vaak helpt het dan om het pedaal handmatig omhoog te trekken waarna de koppeling weer functioneert.
Een versleten koppeling kondigt zich in de meeste gevallen aan door te gaan slippen. De auto komt maar traag in beweging als u het koppelingspedaal laat opkomen. U kunt het ook merken bij het rijden. Wanneer u plotseling gas geeft hoort u het toerental wel oplopen, maar de auto reageert er maar amper op.
Stap 1: Instrueer de persoon binnenin om het koppelingspedaal helemaal in te drukken en vast te houden. Stap 2: Open de ontluchtingsklep lichtjes. Er komt vloeistof en lucht uit. Stap 3: Sluit de klep voordat het pedaal wordt losgelaten.
Hoe lang duurt het om een koppeling te ontluchten? Het hele ontluchtingsproces kan normaal gesproken tussen de 30 minuten en 2 uur duren. Dit hangt af van verschillende factoren, zoals de complexiteit van het hydraulische systeem, hoeveel bellen er zijn, hoe ervaren u bent en de gekozen ontluchtingsmethode.
Geen hand op schakelpook
Deze onschuldig lijkende handeling kan extra slijtage aan de versnellingsbak veroorzaken. Door je hand er op te houden, kan de schakelvork van de bak namelijk tegen draaiende delen van de bak - zoals de zogeheten synchromeshringen - drukken, met extra slijtage tot gevolg.
Ruik je de koppeling laat dat dan een waarschuwing zijn.Ga je lang op dezelfde manier door, dan is de kans groot dat de koppeling snel versleten is en een dure reparatie volgt. Dat je heel eenvoudig kunt voorkomen dat de koppeling gaat stinken is bij veel automobilisten onbekend.
Trek de handrem stevig aan, zet hem in zijn derde versnelling en laat rustig de koppeling opkomen. Met een goede koppelingsplaat zou de auto vrij snel af moeten slaan wanneer het koppelingspedaal omhoog beweegt. Bij auto's met een versleten koppeling zal de motor pas heel laat of niet afslaan.
Hoelang een koppeling meegaat is afhankelijk van de bediening. Gemiddeld gaat een koppeling ongeveer 150.000 km tot 250.000 km mee. Er staat geen vaste termijn voor vervanging. Bij intensief gebruik, hard rijden, file, veel stadskilometers, is de levensduur van de koppeling minder lang en dus eerder aan vervanging toe.
Wanneer de koppeling aangrijpt, ontstaat er wrijving tussen de drukgroep, de koppelingsplaat en het vliegwiel. Na verloop van tijd zal de wrijving leiden tot een versleten koppelingsplaat en ervoor zorgen dat het pedaal zacht aanvoelt. Een versleten koppelingsplaat kan de koppelingsdrukgroep beschadigen als deze niet wordt gerepareerd zodra het probleem wordt opgemerkt.
Koppelingen kunnen op twee manieren kapotgaan: plotseling of geleidelijk .
Wanneer een koppeling regelmatig slipt of wanneer je schakelt met een versleten koppeling, geeft dit een typische brandgeur. Deze geur lijkt op die van oververhitte remmen en treedt meestal op bij een agressieve rijstijl, zelfs wanneer je koppeling niet versleten of kapot is.
Je moet je radiator ontluchten als …
Wanneer je radiatoren borrelende of tikkende geluiden produceren, is dat meestal te wijten aan lucht in de buizen. Buiten het feit dat die geluiden storend zijn, kunnen de luchtbellen ervoor zorgen dat de leidingen oxideren. Actie ondernemen is dus de boodschap!
Kostenramingen voor het ontluchten van het hydraulisch koppelingssysteem
De gemiddelde kosten voor het ontluchten van het hydraulische koppelingssysteem liggen tussen de $ 47 en $ 59, maar kunnen per auto verschillen.
Ongebruikelijke geluiden: Tot de meest herkenbare symptomen horen een knarsend, piepend of jankend geluid bij het indrukken van het koppelingspedaal.
Wanneer de koppeling blijft hangen, zit er vrijwel altijd lucht in het systeem. In de meeste gevallen is dit probleem op te lossen door het koppelingspedaal met de hand omhoog te halen.
Vul het reservoir met nieuwe koppelingsvloeistof. Druk het koppelingspedaal langzaam en volledig in en laat het 15 keer los met tussenpozen van 2 tot 3 seconden . LET OP: Houd het pedaal vast om te voorkomen dat de koppelingsbuis loskomt van de ontluchtingsconnector (2) wanneer er vloeistofdruk in de buis wordt uitgeoefend.
Maak je autointerieur goed schoon, verwijder nare luchtjes met zuiveringszout, azijn of geactiveerde kool en tenslotte kun je je auto opfrissen met natuurlijke luchtverfrissers zoals koffie, citroen of eucalyptus.
Je kunt doorrijden met een versleten koppeling, maar verstandig is het niet. Ten eerste omdat een versleten koppeling zorgt voor schade aan het vliegwiel en een nieuw vliegwiel kost honderden euro's. Ook verbruikt de auto veel meer brandstof per kilometer omdat de kracht niet volledig overgebracht wordt naar de wielen.
De kosten voor het vervangen van de koppeling liggen tussen de 300 tot 800 euro. Tijdens het vervangen gaan wij aan de slag met de koppeling, de koppelingsplaten en de drukgroep van het merk LuK. Wanneer een koppeling wordt vervangen, is het vaak ook zo dat de transmissie olie ververst moet worden.
Zeuren, bonzen en neuriën van kapotte versnellingsbak.Lekkende / lage vloeistof.Knarsend geluid of trillingen.Verbrande geur in auto als symptoom van kapotte versnellingsbak.