Een vluchtdeur en tevens normale toegang, in een rookvrije vluchtroute, is bijvoorbeeld nooit smaller dan 85 cm. Een nooddeur wordt uitsluitend gebruikt om het bouwwerk te ontvluchten bij calamiteiten, is niet voor regulier gebruik en moet binnen een seconde kunnen worden geopend.
Een nooddeur is bij definitie een deur die enkel en alleen gebruikt mag worden om een gebouw uit te vluchten. Deze deur is doorgaans een geluidswerende en brandwerende enkelvleugelige deur die naar buiten toe opendraait. De nooddeur mag geen schuifdeur zijn. Een nooddeur kan uit staal of aluminium vervaardigd worden.
Sinds 2005 staat in het Bouwbesluit de volgende definitie voor een nooddeur: een deur die uitsluitend is bestemd om het bouwwerk te ontvluchten. Een dergelijk deur mag niet als schuifdeur worden uitgevoerd. Wel mag hij over een trottoir draaien.
Elke deur op de vluchtroute moet eenvoudig met een lichte druk of een ontsluitingsmechanisme dat voldoet aan NEN-EN 179 en NEN-EN 1125 kunnen worden geopend. Er mag dus een panieksluiting worden aangebracht maar dat hoeft niet.
Nooddeur moet zonder sleutel te openen zijn
De deur opent gemakkelijk door de stang in één beweging naar beneden te drukken. De deur is alleen van binnenuit te openen.
Een vluchtdeur en tevens normale toegang, in een rookvrije vluchtroute, is bijvoorbeeld nooit smaller dan 85 cm. Een nooddeur wordt uitsluitend gebruikt om het bouwwerk te ontvluchten bij calamiteiten, is niet voor regulier gebruik en moet binnen een seconde kunnen worden geopend.
Wat gebeurt er als je de nooddeur van het vliegtuig opent tijdens het vliegen? Mensen met vliegangst, weest gerust. Dit kan niet! Het is onmogelijk om deze deur te ontgrendelen als het toestel in de lucht hangt.
Een branddeur bevindt zich meestal aan de buitenkant van een gebouw en markeert de laatste deur van een vluchtroute . Branddeuren bevinden zich daarentegen meestal intern, zoals in trappenhuizen of tussen kamers.
De ARBO heeft dit duidelijk omschreven. Alle werkruimten moeten in geval van nood snel kunnen worden verlaten door meerdere (nood)uitgangen. Hiertoe moeten deze ruimten zijn voorzien van minimaal twee zover mogelijk uit elkaar gelegen uitgangen.
e) Vormt de installatie van dead-locks aan de binnenkant van een uitgangsdeur een overtreding? A. e) Als de "dead-locks" kunnen worden geactiveerd om te voorkomen dat ze worden geopend vanaf de zijde van waaruit de uitgang moet worden gemaakt, zouden ze momenteel een overtreding zijn . Dergelijke sloten zouden worden toegestaan door de genoemde voorgestelde regelgeving.
Wat zijn de maximale en minimale afmetingen van een nooddeur? Nood- en vluchtdeuren zijn maximaal 2500 mm hoog en 1300 mm breed. Nieuw in het gewijzigde Bouwbesluit 2005 is dat de minimale breedte van de nooddeur is vergroot van 0.60 naar 0.85 meter.
De prijs van een gepantserde deur voor een huis of appartement loopt uiteen van gemiddeld € 1.500 tot € 5.000, afhankelijk van factoren zoals materialen, constructie, installatiekosten en extra opties zoals meerpuntssloten en maatwerk.
Een nooduitgang in een gebouw of andere constructie is een speciale uitgang die wordt gebruikt tijdens noodsituaties zoals brand . Het gecombineerde gebruik van normale en nooduitgangen zorgt voor snellere evacuatie, en nooduitgangen bieden alternatieve manieren van evacuatie als normale uitgangen niet toegankelijk zijn.
De breedte van de vrije doorgang van een toegang moet minimaal 0,85 m zijn. De vrije hoogte van de vrije doorgang moet minimaal 2,1 m zijn. Voor een woonfunctie (met uitzondering van een woonwagen) geldt een minimale vrije hoogte van 2,3 m.
Het aantal nooduitgangen van een vliegtuig hangt af van de grootte van het vliegtuig. Zo hebben vliegtuigen 2-16 nooduitgangen.
Bij een nooddeur mag dan ook een relatief eenvoudige sluiting zonder sleutel worden toegepast met een deurkruk of drukplaat (NEN EN 179).
Sinds 2005 staat in het Bouwbesluit de volgende definitie voor een nooddeur: een deur die uitsluitend is bestemd om het bouwwerk te ontvluchten. Een dergelijke deur mag niet als schuifdeur worden uitgevoerd. Wel mag hij over een trottoir draaien.
De laatste vluchtdeuren, of branduitgangen, hoeven doorgaans niet brandwerend te zijn, tenzij de noodzaak wordt vastgesteld door de brandrisicobeoordeling . In tegenstelling tot branddeurbeslag, hoeft nooduitgangbeslag, zoals paniekstangen en duwmatten, daarom niet brandwerend te zijn.
Met een deurspion bepaal je dus zelf voor wie je de deur opent. Zo kun je voorkomen dat overvallers of oplichters je overvallen wanneer de deur geopend wordt. Het Bouwbesluit 2007 heeft bepaald dat het verplicht is om een raam of deur spion in de deur of helder glas naast de voordeur te hebben.
Hier is een overzicht van een paar specifieke vereisten voor branddeuren: Sluitmiddelen. Alle branddeuren moeten een sluitmiddel hebben . Bovendien moeten branddeuren met een automatische operator automatisch ontkoppelen tijdens een alarm, zodat de deur kan sluiten en vergrendelen.
Een vluchtroute kan ook niet via een raam lopen. Er zijn verschillende vluchtroutes: Beschermde vluchtroute (nieuwbouw): buiten een subbrandcompartiment gelegen gedeelte van een vluchtroute die alleen voert door een verkeersruimte.
Wat zijn de voorschriften voor branddeursloten? Branddeuren mogen nooit op slot worden gedaan als een gebouw bezet is , omdat er een onbelemmerde vluchtroute moet zijn. Sloten op branddeuren kunnen worden gebruikt als een gebouw onbezet is.
Dat heeft alles te maken met je eigen veiligheid. Mocht er namelijk iets gebeuren tijdens het opstijgen of landen – de risicovolle momenten van de vlucht – dan zijn je ogen alvast gewend aan de duisternis of het buitenlicht en kan je sneller reageren. Om dezelfde reden gaan dan ook altijd de lichten in de cabine uit.
Op een typische kruishoogte drukt er tot wel acht pond druk op elke vierkante inch van de romp. Dat is meer dan 1.100 pond op elke vierkante voet van de deur . Zelfs op lagere hoogtes is het verschil nog steeds groter dan iemand kan overwinnen.
Bij voldoende stuwkracht kan het goed om ondersteboven te gaan vliegen. Dan doet het vleugeloppervlak er ook niet echt toe.