Een kustrijwiel (go-cart, belle-tax, …) is GEEN fiets, dus je mag met een kustrijwiel NIET op het fietspad rijden. Je mag er daardoor ook NIET mee in de verboden richting van éénrichtingsstraten (waar fietsers dit wel zouden mogen) rijden.
Het lijkt een regelrecht recept voor de dood, maar dat weerhield een stel megalomane creatievelingen niet om deze gemotoriseerde skelter klaar te maken voor de openbare weg. De kart lijkt niet direct de beste optie voor woon-werkverkeer, maar mag van de overheid wel degelijk de straat op.
Vaak worden dat soort parkeerplaatsen gewoon gezien als openbaar terrein, en daar mag je ook alleen met een legaal motorvoertuig op. Karten is alleen voor t cirquit of voor eigen terrein (of de buurt het daar mee eens is is een tweede).
De 125cc 2-takt motor levert ongeveer 30 pk en trekt door tot maar liefst 14.500 toeren. Deze racekarts accelereren in 5 seconden naar 100 km/h en afhankelijk van het circuit is een topsnelheid van 125 km/h mogelijk. Al onze karts zijn uitgerust met handbediende voorremmen voor optimale remkracht.
Het hangt van het type, de staat, de klasse, de opties en nog veel meer af. Een tweedehands kart schaf je soms al voor een paar honderd euro aan, terwijl een nieuwe schakelkart maar zo € 10.000,00 kan kosten. Het voordeel van een eigen kart is dat de baanhuur meestal meevalt; voor zo'n € 50,00 rijd je een hele dag.
Een vraag die regelmatig gesteld wordt is of je geld kunt verdienen met de kartsport. Win je bijvoorbeeld prijzengeld? Nee, in de meeste klassen win je een trofee of medaille en als je geluk hebt win je weleens het inschrijfgeld voor een wedstrijd terug, maar dat is zelden.
De duurste manier om wedstrijden te karten is met een eigen kart. Hier krijg je namelijk te maken met je eigen variabele kosten. Denk aan een setje banden, schades, onderhoud, benzine, inschrijfgelden, etc. Dit zorgt ervoor dat het al snel redelijk duur wordt, een kart aanschaffen is namelijk het probleem nog niet.
Het Canadese bedrijf Daymak maakt deze supersnelle elektrische kart. Hij gaat 0 naar 100 km/u in anderhalve seconde. De nieuwe C5 Blast-kart heeft een DC-motor met 10KW en 12 kleine elektrische motoren. Het prijskaartje is fors: 60.000 dollar.
Automaat privé kart: max. 120 km/h. Schakelkart: max 160 km/h. Superkart: max 250 km/h.
Het gaat dan vooral om 300cc-motoren met een vermogen van zo'n 25 tot 30 pk. Daarmee kun je in feite alles doen: stadsverkeer en ritten op de snelweg. Een kruissnelheid van 110 km/uur is gemakkelijk haalbaar. Door het geringe gewicht zijn ze ook wendbaar.
In Nederland mag een voertuig met (elektrische) motoraandrijving alleen de weg op als het goedgekeurd is als bromfiets. Door de Tweede Kamer is een uitzondering gemaakt voor Segway-achtige voertuigen, omdat deze even veilig kunnen zijn als een bromfiets, maar niet dezelfde keuring kunnen doorstaan.
Nee, je hebt geen rijbewijs nodig om te mogen karten. Wel geldt er een minimum lengte voor de verschillende soorten karts.
iemand moet je kart aanduwen. dan zet je de kart in zijn 1 en trek je de koppeling naar je toen laat je koppeling los en ze hem in zijn 2 dan slaat de motor aan .
Met een minibike mag u niet op de weg rijden. Een minibike is een kleine motor. Een minibike is ongeveer 50 centimeter hoog en 1 meter lang. Minibikes zijn bedoeld om te racen op een racebaan.
Met een hoverboard of ook wel genoemd oxboard mag je niet op de openbare weg of stoep rijden. Je mag met een hoverboard alleen rijden op eigen terrein. Dat terrein mag dan niet toegankelijk zijn voor openbaar verkeer.
Ze mogen alleen op de openbare weg als ze zijn voorzien van een kenteken. Bestuurders hebben dan een rijbewijs nodig. Pitbikes kunnen relatief hoge snelheden halen.
Karten: iedereen is er wel bekend mee en heeft er wellicht zelf al eens in gereden of aan de zijlaan staan aanmoedigen. Door het huren van karten werd de racesport laagdrempelig en toegankelijk voor iedereen. Zo kan iedereen nu ervaren hoe het is om coureur te zijn.
Zeker als je net begint is met makkelijk om snel harder te gaan met wat simpele tips. Sneller gaan dan de gemiddelde karter is niet moeilijk. Een hoop mensen denken dat ze kunnen rijden maar gebruiken totaal de verkeerde techniek.
Een kart weegt tussen de 100 en 200 kilo. Ben jij 10 kilo zwaarder dan de winnende karter, kun je claimen dat jij met 5 tot 10 procent strafgewicht reed. Bij een echte auto zou dat neerkomen op 150 kilo bagage of twee passagiers.
Dit zijn de VT250, deze karts halen een topsnelheid van 120 km/u en zijn een echte beleving. Ervaar het echte racen en kom buiten karten, want; echt karten doe je buiten! Echt karten doe je buiten, reserveer nu!
De snelste karts, de 270cc super-karts, kunnen op deze baan eenvoudig een snelheid bereiken van >85 km/u.
De Division 1 Superkart is een maniakale creatie met 100 pk en een gewicht van 274 kilo. De topsnelheid is 240 kilometer per uur.
Is karten gevaarlijk? Zolang je je bij recreatie karten aan de veiligheidsregels houdt, is het niet gevaarlijk. Je moet verplicht een helm op en bij lang haar je haar vastmaken onder de helm. Ook krijg je vaak een beschermende overall of jas.
Is Karten vermoeiend? Karting belast spiergroepen die anders nauwelijks worden gebruikt. Vooral de rug- en nekspieren, maar ook de arm- en handspieren zijn gespannen tijdens het karten.
Niet goedkoop. Goedkoop is karten niet: 2.000 tot 3.000 euro per jaar ben je gemiddeld zeker kwijt als je het als serieuze sport wilt beoefenen. Een tip voordat je je volledig in het wedstrijdkarten stort: ga eerst eens bij een wedstrijd kijken en maak een praatje met rijders, begeleiders en teams.