Door de jaren heen is er in Nederland te zien dat er steeds minder wordt gekozen voor opvallende kleuren. De populairste kleuren van dit moment zijn grijs, zwart en wit. Voorheen waren de kleuren groen en blauw ook populair. Een opvallende kleur, zoals rood is in Nederland nooit populair geweest sinds 1980.
Het aantal grijze en blauwe auto's op de weg neemt iets toe, maar wit is nog altijd veruit de populairste kleur voor auto's. Het blijkt uit een rapport van verffabrikant Axalta. Iets meer dan een derde van het wereldwijde wagenpark is wit (35 procent).
Vergelijken we de top 3 populairste autokleuren in Nederland met de rest van de wereld dan zien we dat wereldwijd (net als in Europa) wit de meest populaire autokleur is. Op de tweede plaats staat zwart en op een derde plaats zilver. De kleur 'neutraal' bevat; beige, goud, geel, oranje en bruin.
De zwartste en de duurste
Namelijk de zwartste auto ooit, dat is de BMW X6 Vantablack. Deze lak is zo zwart dat het 99,9% van het inkomende licht absorbeert waardoor alle details van de auto verdwijnen en het een 2D-effect krijgt. De kosten zijn niet gering maar de auto zal dan ook nooit in productie genomen worden.
Welke kleur het goedkoopst is hangt af van het type verzekering. "Bij een beperkt cascopolis kun je het beste met een groene auto aankomen. Voor een goedkopere allriskverzekering kun je het best aankomen met blauwe lak." In de praktijk kan dit meer dan honderd euro per jaar schelen.
Daarbij is er een duidelijke winnaar: wit. Afgelopen jaar werd bijna 40 procent van de nieuw verkochte auto's in deze kleur gespoten. Ongeveer een derde was parelmoerwit, twee derde was gewoon wit. Zwart (19 procent), grijs (15 procent) en zilver (9 procent) volgden op ruime afstand.
Op donkere auto's zijn krassen eerder zichtbaar. Denk aan zwart, donkerblauw, donkerpaars en antraciet. Eigenlijk op alle stijlvolle autokleuren, al is het stijlvolle er natuurlijk wel een beetje af met een flinke kras… Lichtgrijs is de meest ideale kleur; daar zie je het minste op.
In de praktijk blijkt dat een zwarte auto inderdaad iets warmer wordt dan een witte auto. Maar dit verschil is niet erg groot. Op een zonnige dag met een buitentemperatuur van 25 graden, wordt het na een uur 31 graden in de zwarte en 29 graden in de witte auto. Dus ja, een zwarte auto is warmer.
Witte occasions zijn gemiddeld 23,5 procent goedkoper dan identieke tweedehands auto's met een andere kleur. Ook de felle kleuren paars, rood en oranje doen het niet goed op de tweedehands automarkt.
Hou in elk geval ook rekening met de voor- en nadelen van de gekozen kleur: Al valt zwart de laatste jaren erg in de smaak, toch blijft het een gevoelige kleur die minder goed bestand is tegen herhaalde carwashbeurten. Wit wordt sneller vuil. Bij grijze en metaalgrijze tinten vallen krasjes/bulten minder op.
Wereldwijd wel, in Europa niet. Wit blijft ook in 2020 wereldwijd de populairste lakkleur voor auto's, dat concludeert verffabrikant Axalta in haar Global Automotive Color Popularity Report. Al tien jaar lang is wit de meest gekozen kleur voor nieuwe auto's.
Uit onderzoek van Centraal Beheer (2018) zijn de minst aangereden kleuren auto's groen (1,29% aanrijdingen), geel (1,52% aanrijdingen) en rood (1,88% aanrijdingen). Deze kleuren auto's zijn het minst betrokken in aanrijdingen door de opvallende kleuren.
Over de kleur rood Rijd jij in een rode auto? Dan ben je energiek, daadkrachtig en vol passie. En dan hebben we het niet alleen over je rijstijl. Bestuurders van rode auto's rijden, bewegen en handelen snel en genieten volop van het leven.
Je vindt de lakkleur van je auto niet op het kenteken, maar op het VIN-plaatje. Dit plaatje wordt ook wel het Voertuig Identificatienummer of chassisnummer genoemd en wordt op iedere geproduceerde auto gedrukt. Dit plaatje is op meerdere plekken in je auto geplakt.
Maar rood heeft ook nog een natuurkundig nadeel. Rode kleurstoffen in de lak reflecteren het rode kleuren uit het licht. Kleuren met een korte golflengte (waar ook veel UV-licht in zit) worden geabsorbeerd. Dit zorgt ervoor dat een deel van de rode samenstelling in de lak wordt aangetast.
Ik denk dat je wel kan zeggen dat het schoonhouden van je lak, bij een witte kleur belangrijker is dan bij andere kleuren. Niet te vergeten dat zwart een hele kwetsbare kleur is. Swirls zul je op een witte auto minder heftig zien dan op een zwarte, maar vervuiling zoals teer zie je eerder op wit dan op zwart.
De Toyota Prius is de auto waarvoor je het meest moet oppassen, zo blijkt. Per 10.000 raken er jaarlijks maar liefst 111 betrokken bij een ongeval.
Bij 6 uur volle zon steeg de temperatuur in de zwarte auto's tot 50 graden, in de witte Skoda werd het 46 graden. Een witte of zwarte kleur maakt dus niet zo gek veel uit en een zonnescherm doet al helemaal niks, behalve het dashboard en het stuur koeler houden.
Dat zwarte auto's warmer worden dan witte auto's als je ze in de zon parkeert, is bekend. Maar hoeveel scheelt het precies? Volgens de wetenschap reflecteert een witte lak tot wel 60 procent van de warme zonnestralen, bij zwarte lak is dit 5 procent.
Uni lak - één kleur
Bij uni lak wordt een lak met een kleur over een grondlak gespoten. Nieuwere auto's krijgen als finishing touch ook een blanke laklaag. Die zorgt ervoor dat de lak helderder oogt, beter beschermd blijft en minder kwetsbaar.
Brandstoffen. Het mag algemeen bekend zijn dat bijna alle aardolieproducten lakken op acrylbasis kunnen oplossen. Probeer bij het tanken niet te morsen en maak het schoon zodra het wel gebeurt.
Zwarte velgen zijn buitengewoon populair en zien er op vrijwel alle lichte auto's goed uit, zelfs met een felgekleurde carrosserie. Zwart doet het goed op zilverkleurige, gele, groene en rode auto's. Het effect is iets minder bij donkere wagens, maar ook hier is dat een kwestie van goed combineren.
Vuil en schade
Zwarte en witte auto's zien er sneller vuil uit dan auto's in andere kleuren. Op metaalkleuren is vuil daarentegen veel minder snel zichtbaar.