Zowel schuimbrandblussers, schuim-vetbrandblussers, poederbrandblussers, CO2-brandblussers als aerosol-brandblussers zijn geschikt voor de brandklasse B en kunnen dus een brandende lithium-batterij blussen.
Het blussen van Li-Ion accu's
Volledig onderdompelen van het apparaat of de accu in een bak water is de simpelste manier om een brandende Li-Ion accu te doven.
De Brandblussershop Lithium-ion-accu brandblussers zijn de eerste brandblussers die speciaal is ontworpen voor het branden van lithiumbatterijen en is ideaal voor het beschermen van gebieden waar mobiele apparaten worden opgeslagen of opgeladen. Het smoort de giftige rook bij een accu brand.
Wat te doen bij brand van een loodzuur accu (gel/vlies)
Bij een brand door een interne en externe kortsluiting kunt u blussen met een poederblusser, schuimbrandblusser, CO2-blusser, F-500-blusser of N-ext-blusser. Bij alle tips is nog wel het belangrijkste, bel zo snel mogelijk de brandweer!
F-500 Blusser
De blusstof F-500 is momenteel het meest effectieve blusmiddel bij een Lithium-Ion accu brand. Het F-500 heeft een sterk verkoelend vermogen, waardoor de brand uitdooft.
Zowel schuimbrandblussers, schuim-vetbrandblussers, poederbrandblussers, CO2-brandblussers als aerosol-brandblussers zijn geschikt voor de brandklasse B en kunnen dus een brandende lithium-batterij blussen.
Wat is F-500? F-500 is een innovatief multi-inzetbare toevoeging als blusmiddel met heel bijzondere eigenschappen. Deze eigenschappen maken het mogelijk om F-500 te gebruiken voor het blussen van branden van brandklassen A, B en secties van de brandklassen C, D en F.
De electrische auto kan gewoon met water worden geblust maar er is duidelijk veel meer water nodig dan bij een benzineauto; Het water moet in de accu komen en dit is moeilijk toe te passen; Een herontsteking van een reeds gedoofde accu is mogelijk. In een geval vond een herontsteking 22 uur na de test plaats.
Het kan inderdaad echt gebeuren: een fietsaccu kan in brand vliegen. Denk echter niet dat het om de haverklap gebeurt; het gaat – gelukkig – slechts om incidenten. Maar, als het onverhoopt misgaat, kunnen er natuurlijk wel gevaarlijke situaties ontstaan.
De accu is het kwetsbaarste onderdeel van de e-bike. Door een harde val of fout opladen kan de accu namelijk in brand vliegen en is dan bijna niet te blussen. De boodschap van deskundigen: wees lief voor de fietsaccu. Ga er voorzichtig mee om.
CO2 blusser herkennen
Een CO2 blusser herken je aan de zwarte expansiekoker en het zwarte handvat tussen de expansiekoker en de slang. Het blusgas is bij het blussen -80°C en daarom moet je nooit de koker vasthouden, maar alleen het handvat! Een CO2 blusser is verkrijgbaar in 2KG en 5KG.
Vraag: Wat is thermal runaway? Antwoord: Dit is het 'thermisch op hol slaan' van een Lithium-Ion batterij. Een proces waarbij de temperatuur in de batterij zo hoog wordt dat de omstandigheden veranderen wat voor nog hogere temperaturen zorgt.
De CO2 blusser, ook wel koolzuursneeuwblusser genoemd, is geschikt voor het blussen van vloeistofbranden (brandklasse B) en branden in onder spanning staande apparatuur. Het grootste voordeel van een koolzuursneeuwblusser is dat de blusstof (CO2) geen reststoffen achterlaat bij gebruik.
blussen doe je met een poederblusser of met (veel!) water. Zet de fiets of accu zo snel mogelijk buiten neer. Waarschijnlijk overbodig te melden, de rook is niet bepaald gezond.
Soorten poederblussers
Er bestaan BC-, ABC- en speciale D-poederblussers. Het poeder van een BC-brandblusser bestaat uit natriumbicarbonaat en kaliumbicarbonaat. Het poeder van een ABC-poederblusser bestaat uit ammoniumfosfaat en ammoniumsulfaat.
Brandklassen, Brandklasse A vaste stoffen brand
Brandklasse A vaste stoffen branden zijn branden zoals Hout, papier en textiel denk daarbij aan meubels en gordijnen maar ook aan vloerbedekking of laminaat en dekbedden en matrassen en dergelijke.
Veel mensen koppelen hun elektrische fiets dag en nacht aan de lader. Dat is niet altijd verstandig. Slimme fietsladers stoppen automatisch zodra de accu vol is, dus die verbind je zonder gevolgen continu met het lichtnet. Bij andere accu's trek je de stekker van de adapter na volladen het beste uit het stopcontact.
Elektrische fiets
De fiets van Vello is in staat om zichzelf op te laden tijdens het rijden, door kinetische energie te genereren en die om te zetten in stroom. Met deze stroom wordt een lithium-ion-batterij opgeladen, die vervolgens ingezet kan worden op momenten dat fietsers bijvoorbeeld een heuvel op moeten.
De brandblusser die u nodig heeft voor het blussen van een brand bij een elektrisch voertuig moet voorzien zijn van de markering NTA 8133. Meer informatie vindt u op: NTA-markering voor brandblussers. Deze blussers zijn (nog) niet verkrijgbaar in de ANWB winkels.
Per 100.000 verkochte auto's bleken hybrides vorig jaar betrokken bij ongeveer 3.475 branden. Benzineauto's vlogen op dezelfde hoeveelheid ongeveer 1.530 keer in brand, maar elektrische auto's telden slechts 25 branden per 100.000 verkochte voertuigen.
Voordat je een elektrische auto aanschaft is het verstandig om te bedenken hoe je deze wilt opladen. Als je een eigen parkeerplek, garage of oprit heeft, is het plaatsen van een laadpaal thuis geen enkel probleem. Dit is eigen terrein en hierdoor zijn er geen restricties voor het plaatsen van een laadpaal.
Voor brand zijn er drie factoren nodig. Als deze alle drie aanwezig zijn en in de juiste verhouding, dan ontstaat er brand. Dit noemen we de branddriehoek. De drie factoren van de branddriehoek zijn: warmte, zuurstof en brandstof (brandbaar materiaal).
Tijdens het blussen mag je die spuitmond nooit aanraken! Het gas daalt namelijk tot een temperatuur van min 80°C en aanraking zou dus ernstige brandwonden kunnen opleveren. Enkel met het handvat kan je de spuitmond of de vuurhaard richten.
Zuurstof kan verwijderd worden door de brand te smoren met een waterachtige filmlaag, of met een inert gas. Een kaarsendover werkt ook doordat de vlam alle zuurstof verbrandt. Als alle zuurstof onder de kaarsendover op is, dan zal de vlam doven.