Het 5w- of 6w-model van Ferrell is een methode om meer inzicht te krijgen in het gedrag en de wensen van klanten.
Het 6W model van Ferrel is een afnemersanalyse die (potentiële) afnemers van de organisatie in kaart brengt. Hierdoor kan de organisatie kansen en bedreigingen in de markt identificeren en beter inspelen op marktontwikkelingen.
Wie, wat, waar, wanneer, waarom? Er zijn een aantal vragen die je kunnen helpen bij het maken van de probleemanalyse voor je scriptie, de zogenoemde 6W-vragen (Verhoeven, 2007). Deze vragen zijn een leidraad, niet alle vragen zijn even relevant voor jouw probleem.
De 5W2H-methode is een efficiënte tool voor het analyseren van een probleemstelling. De naam van de methode staat voor de 5 W's: Wie, Wat, Wanneer, Waar, Waarom en de 2 H's: Hoe en Hoeveel. Deze simpele vragen helpen je om de onderliggende oorzaken van een probleem te achterhalen.
De term 5W's is een marketingterm die betrekking heeft op een probleemanalyse tool. De vijf letters W staan voor Wie, Wat, Wanneer, Waar en Waarom. In veel gevallen worden er twee H's aan deze methode toegevoegd. Deze twee letters H staan voor Hoe en Hoeveel.
Een journalist probeert altijd een zo volledig mogelijk verhaal te vertellen. Daarvoor wordt in de journalistiek een ezelsbruggetje gebruikt: de 5W1H-methode. Ze geven antwoord op de vragen: wie, wat, waar, wanneer, waarom en hoe.
De methodiek “Five Times Why?”, oftewel “5x Waarom“, is een zeer eenvoudige, doch effectieve tool om de werkelijke oorzaak van een probleem te identificeren. De methodiek start met de probleemstelling waarna men vijfmaal de vraag “Waarom?” stelt. De methodiek stopt zodra de kernoorzaak is bereikt.
5W2H bestaat uit vijf vragen beginnend met de letter W en twee met de letter H. De vragen zijn: Wie, Wat, Waar, Wanneer, Waarom, Hoe en Hoeveel. Deze vragen worden gebruikt om de achterliggende oorzaken van een probleem te achterhalen.
Wat is een afnemersanalyse? Bij de afnemersanalyse wordt een gedeelte van de externe omgeving geanalyseerd, namelijk de afnemers. Het doel is om uiteindelijk achter de wensen en/of behoeften te komen van de verschillende afnemers van de organisatie.
Een model is een vereenvoudigde weergave van de werkelijkheid. Je kunt dus per definitie kritiek hebben op elk model omdat ze minder zijn dan de werkelijkheid. Maar dankzij modellen kun je die complexe werkelijkheid wél systematisch beschrijven of analyseren. Door de jaren heen zijn er veel modellen ontwikkeld.
Hierbij kun je de "4W – methode" gebruiken. Die term staat voor: Wie, wat, waar, wanneer, hoe én de gevolgen.
Een 6-60 Watt LED lamp betekent dat de LED 6 Watt verbruikt en evenveel licht geeft als een halogeenlamp van 60 Watt. Het elektriciteitsverbruik wordt dus gedeeld door 10 voor dezelfde lichtopbrengst. De daadwerkelijke lichtopbrengst bedraagt 600 lumen bij een 6-60 watt lamp.
Bij het schrijven van een probleemanalyse maak je twee dingen duidelijk: wat het probleem precies is en waarom het opgelost moet worden. Door hierover na te denken kom je tot een goede probleemstelling. Daarnaast kom je tot een doelstelling. Hierin beschrijf je wat je precies met je onderzoek wilt bereiken.
Wat is het doel van een probleemanalyse? Het doel van een probleemanalyse is om je onderwerp te verkennen en af te bakenen, zodat je vervolgens een specifieke probleemstelling en doelstelling kunt formuleren. Ook helpt de probleemanalyse je op weg om de juiste hoofd- en deelvragen op te stellen.
Het 6W model is ideaal om de huidige en potentiële afnemers van een organisatie scherp te krijgen. Door goed door te vragen, krijg je inzicht in waarom het de organisatie niet lukt om een product of dienst te verkopen aan afnemers.
Een ABCD analyse is een marketingmodel waarmee inzicht wordt verkregen in de externe omgeving van een organisatie. Hierdoor worden de kansen en bedreigingen in de bedrijfstak (meso omgeving) in kaart gebracht. De letters ABCD staan voor Afnemersanalyse, Bedrijfstakanalyse, Concurrentieanalyse en Distributieanalyse.
De afnemersanalyse is een middel om in de externe omgeving van je bedrijf de kansen en bedreigingen te ontdekken die verbonden zijn aan klanten. Dit geeft je waardevolle inzichten en helpt je om beslissingen te nemen die te maken hebben met je potentiële afnemers.
Topische vragen, ook wel W-vragen of de vijf W's genoemd, zijn vragen omtrent het onderwerp van een tekst, zoals wie, wat, waar, wanneer, waarom en hoe? Ze kunnen worden gebruikt in de tekstanalyse en het tekstontwerp om de opbouw van een tekst te karakteriseren.
Wat is de Kipling, oftwel 5W1H, methode? Rudyard Kipling is de bedenker van deze methode, die zie je ook teurg in zijn werken, zoals "Jungle Book". De 5W+H techniek is een hele eenvoudige en zeer krachtige techniek die veel wordt gebruikt bij het zoeken naar de grondoorzaak (root cause) van een probleem.
Het visgraatmodel illustreert een eenvoudige benadering om oorzaken systematisch te identificeren. Het diagram is een hulpmiddel om op een gestructureerde manier te brainstormen met een groep mensen. Zo worden alle mogelijke oorzaken die de leden van de groep te binnen schieten op papier gezet en later gegroepeerd.
Een Root Cause Analyse (RCA) heeft als doel om de grondoorzaak van een probleem te achterhalen. RCA kan worden gedaan op basis van verschillende methodes, maar allen hebben hetzelfde doel: het identificeren van de grondoorzaak. En door deze grondoorzaak weg te nemen, voorkom je dat het probleem nogmaals optreedt.
Deze oorzaken zijn onder te verdelen in: • Directe oorzaken; deze geven aan wat er en waar het mis ging. Basis (achterliggende) oorzaken; deze geven aan hoe en waarom het mis kon gaan.