Een waarom vraag is een vraag waarmee iemand op zoek gaat naar de reden van iets (de motivatie van iemands handelen of denken) of naar de verklaring waarom iets het geval is.
5W2H bestaat uit vijf vragen beginnend met de letter W en twee met de letter H. De vragen zijn: Wie, Wat, Waar, Wanneer, Waarom, Hoe en Hoeveel. Deze vragen worden gebruikt om de achterliggende oorzaken van een probleem te achterhalen.
Een journalist probeert altijd een zo volledig mogelijk verhaal te vertellen. Daarvoor wordt in de journalistiek een ezelsbruggetje gebruikt: de 5W1H-methode. Ze geven antwoord op de vragen: wie, wat, waar, wanneer, waarom en hoe.
Stel waartoe-vragen
In plaats van de dubbelzinnige waarom-vragen te stellen kun je beter een formulering gebruiken die precies aangeeft wat je bedoelt. Een manier om dit te doen is door in plaats van waarom-vragen waartoe-vragen te stellen. Het woord 'waartoe' kun je zien als een synoniem van waarom-2.
Focus op jouw kennis en ervaring en benadruk welke punten overeenkomen met de functie waarop je solliciteert. Ook is het goed om te benoemen of een grote/kleine organisatie het beste bij je past en waarom, en waarom je enthousiast bent over het specifieke werkterrein binnen de techniek.
Deze 3 vragen zijn: Wat zijn mijn mogelijkheden?Wat zijn de voor- en nadelen van die mogelijkheden?Wat betekent dat in mijn situatie?
Maar soms wil je wel doorvragen op een bepaald onderwerp waar je normaal: 'waarom' zou gebruiken. Hoe kan je dan verder? Een vervanger voor 'waarom' kan zijn: 'Wat maakt dat…' Deze klinkt vriendelijker en bevat geen oordeel. Dit komt ten goede van het coachproces.
Een voorbeeld van de eerste soort waarom vragen: Waarom ga jij niet naar school? Voorbeelden van de tweede: Waarom hebben mensen geen oog op hun achterhoofd? en misschien wel de bekendste: Waarom zijn de bananen krom?
Waar voldoen goede vragen aan? Een goede vraag bevraagt maar één onderwerp, stuurt niet, bevat geen dubbele ontkenningen, is niet te lang, is duidelijk geformuleerd, houdt rekening met alle mogelijkheden en genereert antwoorden waar je wat mee kan.
De Kiplingmethode, ook wel 5W1H genoemd en staat voor wie, wat, waar, waarom, wanneer en hoe. Uiteindelijk zal het moeten leiden naar de ook wel vaak gebruikte Root Cause Analyses. Deze Kiplingmethode kom je soms tegen binnen de Tools van Lean 6 Sigma of de variant die je ook vaak tegenkomt is de 5x Why tool.
De term 5W's is een marketingterm die betrekking heeft op een probleemanalyse tool. De vijf letters W staan voor Wie, Wat, Wanneer, Waar en Waarom. In veel gevallen worden er twee H's aan deze methode toegevoegd. Deze twee letters H staan voor Hoe en Hoeveel.
Het Why, How, What model begint een bedrijf met het definiëren van zijn “Why” (waarom ze bestaan), en gebruikt het vervolgens het “How” (hoe ze hun missie willen vervullen) en “What” (wat ze doen) om hun strategie en communicatie te bepalen.
Met de Golden Circle merk je direct waarom invloedrijke merken en leiders succesvoller zijn. Zij hebben namelijk een ander denkpatroon dan de 'massa'. Dit model kan je bijvoorbeeld in de interne analyse gebruiken. Hiermee kan in kaart brengen hoe het bedrijf zich momenteel positioneert.
De Golden Circle van Simon Sinek bestaat uit drie gouden cirkels die doorlopen moeten worden.Hierin bevinden zich de termen wat, hoe en waarom. De kern is 'waarom', gevolgd door 'hoe' en als omhulsel 'wat'.
Zeg, als je dat niet te spannend vindt, dat je haar of hem heel leuk vindt. En als dat wederzijds is, dan kun je misschien wel verkering vragen. Zorg ervoor dat jullie dan alleen zijn, je kunt dan bijvoorbeeld zeggen: 'Ik vind je heel leuk, wil je met mij verkering?' Via een briefje of je telefoon kan het ook.
Waarom worden er sigaretten verkocht in benzinestations terwijl het daar verboden is te roken? Als je niet in je auto mag rijden als je gedronken hebt, waarom hebben bars, cafés e.d. dan parkeerplaatsen? Hoe gaat de bestuurder van een strooiwagen 's morgens naar zijn werk?
Rond het vierde levensjaar wordt het scala uitgebreid met vragen die beginnen met “hoeveel”, “wanneer” of “'waarom”. Door de daarop volgende communicatie met de ouder leert het kind zijn wereld verder kennen.
“Heb ik gelijk als ik zeg dat je daar was?” (weinig suggestief) of “Je was daar hè?” (sterk suggestief). “U wilt toch niet zeggen dat u met vakantie naar het overvolle Mallorca gaat?” (suggereert dat vakantie op Mallorca niet leuk kan zijn, hoewel er misschien best rustige plekjes zijn).
Een vraag is een uiting waarin een verzoek wordt gedaan. Vaak zal dit enkel gaan om het inwinnen van informatie, maar soms bevat het verzoek ook een opdracht iets te doen (meer dan enkel het geven van informatie). Of nog meer samengevat: Een verzoek - vaak maar niet altijd alleen - om informatie.
Het geloof in de engelen is een van Zuilen van geloof van de islam. In de Koran worden engelen circa tachtig keer genoemd. Zoals hierboven vermeld maakt de Koran expliciet melding in soera Schepper dat engelen geschapen zijn met twee, drie en vier vleugels.
De exegese van deze verzen wordt door Alusi als volgt gedaan: ''Van de schrijvende engelen zijn de engelen die de goede daden opschrijven op de rechter schouder, en die de slechte daden opschrijven op de linker schouder. De rechter is betrouwbaarder dan de linker.”