De missie van Nike is “to bring inspiration and innovation to every athlete in the world.”
Nike. Het is Nike's doel om de wereld samen te brengen door middel van sport. Zo creëren we een gezonde planeet met actieve communities en een gelijk speelveld voor iedereen. Dit kan door iedereen onderdeel te maken van dit proces.
Een missie definieert vanuit het NU het bestaansrecht en identiteit van de organisatie. Door middel van je missie geef je aan wie je bent, wat je doet en wat je wil bereiken. Je missie is tijdloos, maar wel toe te passen op dit moment. Een missie staat dus, in tegenstelling tot een visie, niet ter discussie.
De originele kernwaarden van Nike zijn inspiration, innovation, community en sustainability (Nike, 2015) en werden in het Nederlands vertaald naar inspiratie, innovatie, gemeenschap en duurzaamheid.
Je missie formuleren, doe je door de vragen te beantwoorden: waar staan we voor, welke kernwaarden zijn voor ons het belangrijkst, wat motiveert ons en wat is ons bestaansrecht? Concreet schrijf je op waarom je organisatie bestaat (je why), voor wie je bestaat en wat voor meerwaarde je levert als organisatie.
Apple's missie luid als volgt: "Apple zet zich in om studenten, docenten, creatieve professionals en consumenten over de hele wereld in om de beste persoonlijke computerervaring te bieden met innovatieve hardware, software en internet mogelijkheden." Het globale branding succes is nauw verbonden aan deze missie, omdat ...
De zoektocht naar de behoefte van de klant en het bijpassende concept heeft alles te maken met de missie van IKEA: 'Een beter bestaan creëren voor zoveel mogelijk mensen'. Dat doet het bedrijf door dichter bij de klant te staan, in te spelen op gemak en dat alles op een duurzame manier vorm te geven.
Missie. De missie van Nike is “to bring inspiration and innovation to every athlete in the world.”
Nike wil uitstralen dat het een merk voor iedereen is. 'If you have a body, you're an athlete' is een van de laatste slogans.
Daarnaast heeft NIKE enorm geïnvesteerd in een imago dat zij wil uitstralen naar haar klanten en waarmee die zich kunnen en willen identificeren. Een merkhouder en zeker de houder van een bekend merk zoals NIKE doet er verstandig aan om het merk en het daarbij horende imago te beschermen.
Een doel of doelstelling is wat de organisatie concreet wil bereiken. Bijvoorbeeld: we willen ook in Frankrijk onze producten verkopen. Het onderscheid tussen de beide begrippen is vaak moeilijk te vinden. Een missie is meestal gemaakt om op langere termijn iets te zeggen.
Nike fel tegen kinderarbeid
De talrijke demonstraties en acties hadden effect. In 1998 deed Phil Knight een belofte: Nike zou een einde maken aan kinderarbeid en de omstandigheden in fabrieken gingen radicaal verbeteren.
Nike heeft zichzelf ten doel gesteld in 2015 een verminderde CO2-uitstoot van 20 procent te behalen en haar afval wereldwijd met 10 procent te verlagen. Bovendien wil het concern in 2020 geen gevaarlijke chemische stoffen meer gebruiken in haar gehele productieketen – dit alles ten opzichte van 2011.
Op milieugebied scoort het bedrijf goed. Het milieumanagementsysteem is prima, maar het officiële milieubeleid is mager. Nike heeft een uitgebreid programma om de hoeveelheid CO2-uitstoot te verminderen. Daarnaast is het een doel om vanaf 2025 volledig duurzame energie te verbruiken in alle bedrijfspanden.
De positionering van Nike is eigenlijk altijd redelijk eenvoudig geweest. Door de bekendste en meest aansprekende sporters te sponsoren en uitsluitend op merk-niveau te communiceren weet Nike haar merk te koppelen aan de begrippen talent, doorzettingsvermogen (just do it) en excelleren.
Met een budget van duizend dollar ontstaat op 25 januari 1964 het bedrijf Blue Ribbon Sports (BRS) in Beaverton, Oregon USA. Vijf jaar later wordt al een omzet gemaakt van een miljoen dollar! In eerste instantie worden geen sneakers zelf gemaakt, maar geïmporteerd uit Japan.
Deelvraag 2: Waar wordt Nike geproduceerd:
Nike is Amerikaans, maar laat haar producten vooral in Azië produceren.
Voorbeelden van visies van grote bedrijven
LinkedIn: ''Economische kansen creëren voor elk lid van de wereldwijde beroepsbevolking door het ontwikkelen van 's wereld eerste Economic Graph'' Microsoft: ''Mensen en bedrijven wereldwijd helpen om hun potentieel volledig te realiseren''
Het woord 'visie' is afgeleid van het Latijnse videre, wat zien of kijken betekent. Jouw visie is dus jouw kijk (op de wereld) en beschrijft hoe jij de wereld ziet. Andere woorden die hiervan afstammen zijn 'video' en 'televisie' (op afstand bekijken).
Een visie is de kijk die een persoon of bedrijf heeft op een situatie. Het doel van het opstellen van een visie is dat een bedrijf of individu voor ogen heeft wat ze willen bereiken. Een visie wordt daarom ook vaak een toekomstdroom genoemd.
IKEA is een concern van Zweedse oorsprong, met vestigingen over de hele wereld. Het bedrijf richt zich op het aanbieden van meubelen en woonartikelen die, meestal door de koper zelf, in elkaar gezet moeten worden.
Binnen IKEA is duurzaam een heel belangrijk onderwerp. De materialen die we gebruiken om duurzame producten te produceren zijn plastic, katoen, bamboe en hout. Sinds 2015 komt al het katoen al uit duurzamere bronnen. In 2020 moet ook al het hout in onze producten 100% FSC gercertificeerd of gerecycled zijn.