Het is heden mogelijk op kleine schaal het weer te beïnvloeden. Enkele voorbeelden: In de fruitteelt en wijnbouw kan vorstschade worden voorkomen door het produceren van een sterke rookontwikkeling boven het betreffende gebied: hierdoor wordt de warmte-uitstraling van de aardbodem verminderd.
Kan de mens het weer beïnvloeden? Er zijn in het verleden een aantal pogingen gedaan om het weer te beïnvloeden. Als je wolken bestrooit met zilverjodide, kunnen die wolken makkelijker uitregenen. Waar de regen terechtkomt, is minder makkelijk te bepalen.
Onderzoekers van het Amerikaanse Nationale Centrum voor Atmosferisch Onderzoek hebben rond het jaar 2000 een nieuwe methode geïntroduceerd om regen te maken. Zij maken gebruik van een mix van natrium- en kaliumchloriden die vanuit een vliegtuig in de wolken worden gespoten, waardoor het kan gaan regenen.
Energie weerkaatsen
Wolkenmanipulatie zou de hoeveelheid CO2 in de lucht kunnen compenseren. Dat kan weer helpen bij het halen van de klimaatdoelen. "Mechanische manipulatie heet dat", legt Russchenberg uit. "Door stofjes als zeezoutkorrels de atmosfeer in te schieten kunnen daar meer druppeltjes van wolken ontstaan.
Door de wolken te manipuleren, proberen de Chinezen het waterpeil in de rivier de Yangtze wat op te krikken. Dat manipuleren van de wolken wordt ook wel cloud seeding genoemd. "Met vliegtuigen vlieg je over de wolken heen", legt weerman Maurice Middendorp uit. "Die strooien dan chemicaliën uit.
Meer regen, minder dodelijke auto ongelukken
Water, sneeuw en hagel op de weg zijn gevaarlijk. Zware neerslag, nevel en mist beïnvloeden het zicht en verhogen de kans op een ongeluk. Onderzoek naar het verband tussen regen en dodelijke ongevallen in de staat Florida onthulde iets onverwachts.
De warme lucht van de vliegtuigmotoren bevat heel wat waterdamp. In de koude bovenlucht (typisch min 40 graden Celsius) zal de waterdamp condenseren. De ijskristallen vormen lange strepen aan de hemel: vliegtuigstrepen of contrails. Contrails is een samentrekking van de Engelse woorden condensation en trails.
Cloud seeding is een methode om een wolk kunstmatig regen te laten produceren. In de jaren '30 van de vorige eeuw heeft de Nederlander August Willem Veraart het startschot gegeven voor meer onderzoek naar het proces van cloud seeding.
'Het zou eventueel gebruikt kunnen worden om de droogte te bestrijden, maar dan enkel in gebieden waar het vochtig genoeg is en waar wolken zijn', zegt Michiel Van Ginderachter. 'Nu is er in ons land geen vocht in de lucht en is het dus niet mogelijk om het te laten regenen. '
Regen ontstaat uit water van zeeën en rivieren. Door de warme stralen van de zon verdampt het water en stijgt het op. Heel hoog in de lucht is het een stuk kouder. Hier verandert de waterdamp in water en vormt het wolken.
Deze nieuwe technologie maakt gebruik van een drone om elektrische ladingen in de wolken af te geven: “De waterdruppels smelten en kleven samen, waardoor er neerslag ontstaat”, aldus de Britse professor Maarten Ambaum die aan het project werkte. Zo wordt er dus regen gecreëerd.
Cloud seeding kan worden gebruikt om mist te verspreiden , de grootte van hagelstenen te verkleinen of de hoeveelheid neerslag te vergroten , het te laten regenen voor een ceremonie of evenement. Het wordt gebruikt op verschillende gebieden, waaronder landbouw, de strijd tegen woestijnvorming en op militair gebied.
Eenmaal in het lagedrukgebied, stijgt die lucht op en koelt af. In de koude lucht condenseert waterdamp en ontstaan wolken. Die zorgen vaak voor regen.
De regen is het gevolg van menselijk ingrijpen, ook wel 'cloud seeding' genoemd. Vanuit een vliegtuig worden chemische stoffen op de wolken gestrooid, waardoor regen ontstaat.
Zeer blauwe luchten kunnen ontstaan als de hogere luchtlagen droog zijn en als er weinig vervuiling is. Tijdens een aantal van de recente zonnige dagen was de bovenlucht erg droog zodat er geen vliegtuigstrepen gevormd werden.
Vliegtuigstrepen zijn kunstmatige wolken, veroorzaakt door de uitstoot van waterdamp door vliegverkeer. Vliegtuigstrepen ontstaan door uitlaatgassen van vliegtuigmotoren. Deze uitlaatgassen zorgen voor een toename van waterdamp en roetdeeltjes op de vliegroute.
' 'Gelukkig is er een apparaat dat ons tegen de chemtrails kan beschermen: de chembuster, een Duitse uitvinding. Door middel van onder andere kristallen, hars en rozemarijn kan de chembuster een gat met een straal van tien kilometer slaan in de schadelijke wolk boven ons.
Lokale neerslag van meer dan 25 millimeter in een uur noemen we een hoosbui, terwijl meer dan 50 millimeter in één dag wordt aangeduid met 'een dag met zware neerslag'.
Als we kijken naar de hoeveelheid regen, vind je de natste plek op aarde, in India. Het is het dorpje Mawsynram in de staat Meghalaya. Het regent daar echt veel. Per jaar valt daar gemiddeld 11.872 millimeter regen.
Stijgingsregen ontstaat doordat er warme lucht opstijgt. Het aardoppervlak wordt opgewarmd door de zon en daardoor warmt ook de lucht erboven op. Warme lucht wil graag opstijgen. Terwijl de warme lucht opstijgt koelt hij ook weer af.
Een depressie is een gebied met lage luchtdruk die ontstaat in het grensgebied tussen twee verschillende luchtsoorten. Een depressie ontstaat bijvoorbeeld tussen koude lucht van noordelijke breedten en tropische lucht van zuidelijke breedten. Soms trekt de kern van een depressie dwars over Nederland.
Het droogste seizoen van het jaar is de lente, van half maart tot mei.
Wanneer de luchtdruk snel daalt, zet de lucht in onder andere bij- en voorhoofdsholten uit, waardoor er meer druk op bloedvaten komt te staan. Dit kan hoofdpijn tot gevolg hebben. Uiteraard lost het drukprobleem zich uiteindelijk vanzelf op.
Elektriciteit wordt in 2019 voor 97% geproduceerd door aardgascentrales en voor 3% door zonnecentrales. De kerncentrale van Barakah , waarvan de eerste van vier reactoren in 2020 in gebruik werd genomen, zal naar verwachting een kwart van de elektriciteit van het land leveren.
Regenval komt gemiddeld 25 dagen per jaar voor in Dubai, hierbij gaat het om een bui met minstens 0,1 mm per etmaal.