Bij Tikkiefraude vraagt iemand je tijdens een online aankoop om via betaaldienst Tikkie een klein bedrag over te maken. Zogenaamd bedoeld om je bankgegevens te controleren. Dit is echter een oplichter die via een nepwebsite aan je bank-inloggegevens probeert te komen.
Wat is een betaalverzoek? Om geld terug te krijgen van vrienden of familie, is het mogelijk om een betaalverzoek te sturen. Het is een gemakkelijke en veilige manier van terugbetalen. U kunt gratis gebruikmaken van deze dienst, het werkt voor alle banken en het geld staat na het overmaken meteen op uw rekening.
Het enige officiele webadres van Tikkie is tikkie.me. Zo is het verstandig om altijd het webadres van de betaallink te controleren wanneer u een betaalverzoek ontvangt. Daarnaast heeft de politie een handige zoekmachine om te controleren of er (negatieve) meldingen zijn gedaan over een bepaalde (ver)koper.
Tikkie is ontwikkeld door ABN Amro. De betaling verloopt via iDEAL. Mensen ronden de betaling dus altijd af via de eigen bank. Daardoor is een Tikkie een heel veilige betaalmethode.
Tikkie is enorm ingeburgerd om snel geld over te maken naar een bekende. Er kleeft echter ook een risico aan. De Fraudehelpdesk waarschuwt voor oplichters die de populaire betaal-app van de ABN-AMRO Bank nabouwen. Daarmee hengelen ze gegevens binnen waarmee ze bankrekeningen van hun slachtoffers kunnen plunderen.
Tikkie-fraude en 1-cent-betalingen
Hierdoor kunnen je betaalgegevens in verkeerde handen vallen. Zo kunnen oplichters bestellen op jouw rekening of zelfs toegang tot je bankrekening krijgen, die ze vervolgens in een handomdraai leeghalen.
Met alleen je IBAN nummer en je adres kan iemand nog geen geld van je rekening halen of geld overboeken van jouw naar zijn/haar rekening. Daarvoor heb je nog altijd een toegangscode of verificatiecode nodig of een identiteitsbewijs.
Je kunt vanuit de vertrouwde Rabo App heel eenvoudig een Rabo Betaalverzoek versturen. De ontvanger hoeft geen klant te zijn van de Rabobank. Heb je een betaalverzoek van iemand ontvangen? Dan werkt betalen net zo veilig en snel.
Het antwoord hierop is simpel: een Tikkie kan niet teruggeboekt worden. Dit is zowel voor de ontvanger het geval als voor degene die de Tikkie verstuurt. Volgens de website van Tikkie gaat het geld dat je via Tikkie ontvangt of betaalt namelijk via de Tikkie-tussenrekening. Je moet daar dus nooit geld op terugboeken!
Veilig. We controleren vooraf het bankrekeningnummer en telefoonnummer van de verkoper. Geen zorgen over je geld. Je ontvangt het afgesproken bedrag gegarandeerd bij een Betaalverzoek met iDEAL via Marktplaats.
Bij identiteitsfraude (id-fraude) misbruiken criminelen persoonlijke gegevens die ze bemachtigen via een online advertentie, social engineering of met een phishing e-mail. Hiermee worden bijvoorbeeld bankrekeningen geopend op uw naam, waarnaar crimineel geld kan worden doorgesluisd.
Je kan op 2dehands vanaf nu sneller, makkelijker en veiliger betalen via de Betaalverzoeken in de chat. Als verkoper kan je de koper een Betaalverzoek sturen om de betaling in orde te maken. Ook als koper kan je initiatief nemen en een Betaalvoorstel sturen naar de verkoper.
Met Tikkie was het al mogelijk om geld te vragen zonder het rekeningnummer van anderen te kennen. Gebruikers versturen in die situaties een betaallink via WhatsApp of een andere berichtenapp, waarna de ontvanger het bedrag kan overmaken via iDeal.
Betaalt u via een mobiel betaalverzoek van de verkoper, buiten het handelsplatform om, controleer dan goed het webadres van de betaallink. Iedere dienst voor een mobiel betaalverzoek, van Tikkie (https://www.tikkie.me) of van een bank, heeft altijd een makkelijk te herkennen en controleren webadres.
Het werkt met alle Nederlandse banken. Het geld staat direct op je rekening, ook als de ontvanger een andere bank heeft. Je kunt de QR-code van het Betaalverzoek ook met een andere app scannen (bijv. met de camera van je telefoon of met een generieke QR-scanner app).
Tikkie is ontwikkeld door ABN Amro. De betaling verloopt altijd via iDEAL. Dat betekent dat je de betaling altijd afrondt via je eigen bank. Dat maakt Tikkie tot een veilige betaalmethode.
Bedrijven kunnen u een zogenaamde betaallink sturen, bijvoorbeeld via e-mail, sms, WhatsApp of andere online kanalen. Dit maakt het heel eenvoudig om uw facturen te betalen met iDEAL. U hoeft niets anders te doen dan te klikken op de link en de betaling goed te keuren in de bankieren-app van uw eigen bank.
Als je geld naar een verkeerde bankrekening overmaakt, heb je dat onverschuldigd betaald. De ontvanger is wettelijk verplicht om het geld terug te storten. De bank staat hier in principe buiten. Je kunt eerst een betaalverzoek sturen.
Een betaalverzoek van de Rabobank herken je aan het logo en de betaallink. Klik op de link om het betaalverzoek te betalen via iDEAL. Controleer het bedrag en de naam van de ontvanger.
Door slimme trucjes kunnen criminelen hun telefoonnummer of de afzender van een sms er anders uit laten zien. Zo lijkt het voor de ontvanger net alsof een sms, WhatsApp-bericht of telefoongesprek van de Rabobank komt. Controleer altijd eerst of het bericht wel echt is.
Met Rabo Betaalverzoek stuur je eenvoudig een betaallink via e-mail, sms of WhatsApp. Klanten kunnen direct betalen, waardoor het geld sneller op jouw rekening staat.
Indien iemand een abonnement afsluit, waarbij hij of zij jouw bankrekeningnummer heeft gebruikt, dan zal er geld worden afgeschreven van jouw bankrekening. Dit is in dat geval echter nog geen reden tot paniek. Volgens de Nederlandse wet is de consument goed beschermd.
Je bent een geldezel als je je bankpas en pincode uitleent aan criminelen die je bankrekening gebruiken om gestolen geld weg te sluizen. Geld dat ze van een andere rekening hebben gestolen, bijvoorbeeld door mensen op te lichten, storten ze op jouw rekening. Dan halen ze het geld eraf met jouw pinpas.
Deel ook nooit een kopie van je bankpas met anderen! Door de combinatie van rekeningnummer en pasnummer kan ook opgelicht worden. Vaak wordt gebruik gemaakt van de afbeelding, het rekeningnummer wordt aangepast en vervolgens wordt er misbruik van de naam gemaakt, zonder dat de rekeninghouder hiervan op de hoogte is.