Als de carburateur schoon is moet deze grondig worden gespoeld met stromend water en vervolgens zeer goed gedroogd om oxidatie te voorkomen. Dit drogen kan gebeuren door het gebruik van perslucht. Wanneer er al oxidatie is ontstaan door behandelingen in het verleden, kunt u dat makkelijk verwijderen met Tickopur TR3.
Verwijder de benzinetank door de onderste schroef los te draaien. De bodem van de bak is vaak vervuild. Dit kun je behandelen met WD-40 Specialist Snelwerkende Universele Reinigingsspray. De spray verwijdert vet, olie en vuil zonder residu achter te laten.
Ja, je kan de carburateur reinigen met remmenreiniger als je precies weet wat je doet!
De motor stottert, komt niet op toeren en reageert narrig op alle bevelen vanaf het gashandvat. De diagnose is eenvoudig: de carburateurs zijn vervuild. Zijn 'verstopt'. Dat krijg je ervan wanneer je de vlotterkamers aan het eind van het seizoen niet aftapt.
Voor het reinigen van carburateurs zijn de kosten:
€ 150,- voor een set van 4.€ 125,- voor een set van 3.€ 93,75,- voor een set van 2.
Omdat carburateurs gemaakt zijn van een aluminiumlegering, een lichtmetaal, is Tickopur R33 de geschikte ultrasoon vloeistof voor de reiniging van carburateurs. Voor het reinigen van carburateurs moet u rekening houden met een reinigingstijd van circa 15 minuten.
Vervuilde carburateur
De carburateur zorgt ervoor dat de brandstof verneveld wordt met lucht voordat het mengel in de cilinders gezogen wordt. Tegenwoordig is de carburateur bijna altijd vervangen door de benzine-inspuiting. Als de carburateur vies is zorgt dit ervoor dat het mengsel niet meer optimaal is.
De carburateur bepaalt de hoeveelheid en de juiste samenstelling van het brandbaar mengsel van benzine en lucht. Begrijpelijk is dat wanneer deze zaken niet goed onderhouden worden dit ten koste gaat van de prestatie van uw scooter. Je moet de carburateur van de scooter dan ook regelmatig goed schoonmaken.
Gemiddeld ligt de prijs van een carburateur tussen de 80 en 150 euro.
Draai de stationairschroef langzaam in de richting van de klok totdat de motor net niet afslaat. Vervolgens draai je de luchtschroef langzaam in de richting van de klok totdat de motor begint te vertragen. Draai de luchtschroef dan tegen de klok in totdat de motor het hoogste toerental bereikt.
Rubber en plastic zijn behoorlijk allergisch voor remmenreiniger. Ook bijvoorbeeld de O-ringetjes in je remklauwen en het rubber van je wielen zijn dus niet bestand tegen de grote hoeveelheid aceton die in dit goedje zit. Voorkom problemen en gebruik remmenreiniger met mate en met beleid.
Remreiniger is een zeer krachtige reiniger en ontvetter. De naam zegt het eigenlijk al, een remreiniger is met name bedoeld voor het reinigen van remonderdelen. Het verwijderd hardnekkig vuil.
Een remmenreiniger is een zeer krachtige reiniger en ontvetter | Overweg Olie.
Hoewel WD-40 dus voor veel zaken is in te zetten, kun je er beter geen rubber of kunststof mee beschermen en smeren. En voor gevoelige elektronica kun je beter contactspray gebruiken. Contactspray is namelijk een 'vluchtige' spray en droogt snel op, waar WD-40 een soort vettig laagje achterlaat.
Wanneer moet een carburateur worden vervangen? Als de motor niet genoeg brandstof krijgt, zal deze haperen of niet meer starten. Je zal dus snel genoeg opmerken dat een carburateur vervangen moet worden. Als dit het geval is, zal de auto naar de garage moeten, want het is een vrij complexe reparatie.
WD-40 staat letterlijk voor “Water Displacement – 40th attempt”.Wat zich laat vertalen naar “Water verdrijving – 40ste poging”. Dat is de naam die de chemicus het product gaf toen hij het product in 1953 ontwikkelde.
Zet je carburateurs op een schone doek en schroef alle onderdelen los. Zorg ervoor dat je de onderdeeltjes per carburateur schoon en zorgvuldig bewaart. Gebruik een reinigingsspray om alle onderdelen schoon te spuiten.Laat de spray een half uurtje inwerken en blaas alles schoon met perslucht.
Als je carburateur lekt, komt dat altijd omdat de benzine toevoer niet gestopt wordt als de vlotterbak al vol zit. De benzine toevoer wordt niet tegen gehouden door de pakking, maar door de vlotternaald! Dus, als een carburateur lekt, sluit de vlotternaald niet goed af.
De afstelling van je carburateur is erg belangrijk voor de duurzaamheid van je motorblok. Een te arme afstelling kan voor warmlopers / vastlopers zorgen en een te rijke afstelling zorgt voor minder vermogen, onverbrand mengsel in je uitlaat en een vette bougie.
Prijzen incl BTW: Stationair afstellen: 1 uur, gerekend vanaf start werkzaamheden op locatie € 99,95,-. Tunen minimaal 2 uur, gerekend vanaf start werkzaamheden op locatie € 230,- Prijs inclusief: stationair, deel last en vol last. Op maat gemaakt calibratiemateriaal.
Zodra de motor op het verhoogde toerental loopt kan je de luchtschroef indraaien (met de klok mee) tot het toerental van de motor zakt. Draai de schroef verder in tot op het punt waar de motor net niet dreigt stil te vallen. Dan draai je de schroef weer de andere richting uit zodat het toerental weer de hoogte in gaat.
Voor het ultrasoon reinigen van CV (motor) carburateurs zijn de kosten (gemiddeld1) : € 30,- per stuk.€ 50,- voor een set van 2.€ 80,- voor een set van 4.
In het bakje aan de onderkant van de carburateur (vlotterbakje) zitten een aantal goudkleurige schroeven, met 1 gaatje in het midden, dat zijn de sproeiers, de grootste in het midden is de belangrijkste, daardoor gaat de benzine, die uit de tank komt, de carburateur in.
De vlotterkamer is altijd gevuld met een kleine hoeveelheid brandstof. Als het brandstofniveau daalt, daalt de vlotter mee. Wanneer de vlotter onder een bepaald niveau komt, opent de naald een opening waardoor brandstof vanuit de tank (of vanaf de brandstofpomp) de vlotterkamer in kan stromen.