Tot acht weken na de datum van afboeking kan je - in principe zonder reden op te geven - daar je bank opdracht toe geven. Helaas kan dit bij een foute (losse) overboeking naar een rekeningnummer niet. Je kunt dus niet zomaar de bank vragen om het bedrag terug te storten op je rekening.
Heb je een fout nummer ingevoerd? Vraag dan aan je bank of ze het geld kunnen terughalen. Jouw bank neemt contact op met de bank waar de ontvanger de rekening heeft. Die bank vraagt de ontvanger om het geld weer terug over te maken.
Automatische incasso terugboeken (storneren)
Is de onterechte incasso al van je rekening afgeschreven? Een automatische incasso kun je tot 8 weken na de afschrijving storneren. Storneren betekent dat je het afgeschreven bedrag terugboekt naar jouw rekening.
Terugboeken via de ABN AMRO app
Tik op de betaalrekening waarvan het bedrag is afgeschreven. Tik op de afschrijving die u wilt terugboeken. Klopt de afschrijving niet? Tik op 'Terugboeken'.
Zelf terugboeken kan alléén bij incasso's
Bij de afschrijving vind je dus geen knop 'Terugboeken'. Ook wij mogen het geld niet voor je terughalen.
Hoe kan ik overgemaakt geld terugboeken? Dat ligt eraan hoe je de overboeking hebt gedaan. Bij een automatische incasso kun je een overboeking storneren, wel zo handig. Tot acht weken na de datum van afboeking kan je - in principe zonder reden op te geven - daar je bank opdracht toe geven.
Vraag het gewoon, het liefst al vooraf: 'Jij kunt wel met mij meerijden en dan delen we de kosten voor benzine. ' Daarna is het kwestie van een Tikkie sturen, die je eigenlijk al aangekondigd had. Dezelfde tactiek werkt voor etentjes, uitjes, geld voorschieten, etc.
Krijg ik mijn geld terug? De kans dat je je geld terug krijgt is erg klein. Als de zaak door de politie wordt behandeld, dan bepaalt de rechter of het geld terugbetaald moeten worden. Maar meestal heeft de oplichter het geld al opgemaakt voordat je het eindelijk kunt terugkrijgen.
Wij kunnen het geld niet voor je terughalen. Maak bijvoorbeeld een betaalverzoek aan om het bedrag terug te krijgen. Maak je elke week of maand automatisch een bedrag over naar een bepaald rekeningnummer en is dit bedrag te hoog of juist te laag? Pas dan je periodieke overboeking aan.
Neem in eerste instantie contact met je bank. Doe dat dadelijk zodra je vaststelt dat je een fout beging. Mogelijk kan je bank de overschrijving nog tegenhouden. Lukt dat niet, dan wil je bank misschien wel contact nemen met de bankinstelling van de begunstigde van de overschrijving.
Vertel het incassobureau of bedrijf met welk deel u het niet eens bent en waarom. Stuur onze voorbeeldbrief onjuiste rekening. Is het incassobureau of bedrijf het niet met u eens? Dan moeten zij bewijzen waarom de rekening wel klopt.
Als je geld naar een verkeerde bankrekening overmaakt, heb je dat onverschuldigd betaald. De ontvanger is wettelijk verplicht om het geld terug te storten. De bank staat hier in principe buiten. Je kunt eerst een betaalverzoek sturen.
Met PayPal kun je zorgeloos shoppen. Als een online besteld artikel niet wordt bezorgd of niet aan de omschrijving van de verkoper voldoet, kunnen we je het volledige bedrag van de aankoop terugbetalen.
Retourpinnen is als het ware een omgekeerde pinbetaling. De winkelier stort het bedrag via uw betaalpas terug op uw bankrekening. De eerstvolgende werkdag wordt het retourbedrag bijgeschreven.
Als iemand per vergissing een of twee verkeerde cijfers intoetst bij het ingeven van een betalingsopdracht, gaat die alarmbel af en verhindert de bank dat de verrichting wordt uitgevoerd. De kans dat iemand geld overmaakt naar een verkeerd rekeningnummer wordt daarmee nagenoeg onbestaande, aldus Febelfin.
Overboeking of incasso stopzetten of wijzigen
Wil je een periodieke overboeking of automatische incasso stopzetten? Een periodieke overboeking wijzig je zelf in internetbankieren of de Rabo App.
Indien u geld over hebt gemaakt naar een verkeerde rekening heeft u automatisch een vordering uit onverschuldigde betaling op de ontvanger. Dit betekent dat de ontvanger het geld aan u moet terugstorten. Helaas weet u in veel gevallen niet wie de rekeninghouder is.
Een reservering betekent niet dat het geld in rekening wordt gebracht. De bank reserveert het geld op het tijdstip van de aankoop en dit wordt gedaan om ervoor te zorgen dat er genoeg geld aanwezig is om de betaling te voltooien.
In de meeste gevallen kunt u bellen met de politie op 0900-8844 of naar het politiebureau gaan. In sommige gevallen zult u zich elders moeten melden.
In geval van oplichting kun je aangifte doen bij de politie. Aangifte doen is nuttig, maar verwacht er niet te veel van. Echte oplichters zijn vaak al met de noorderzon vertrokken voordat (of zodra) hun praktijken aan het licht komen.
Doe aangifte bij de politie
Voor oplichting via internet heeft de politie een speciaal meldpunt opgericht: het Landelijke Meldpunt Internetoplichting. Hier kunt u ook digitaal aangifte doen. Er moeten wel duidelijke aanwijzingen zijn voor oplichting. Een geschil over een contract pakt de politie niet op.
Volgens de wet heeft u als consument recht op 14 dagen bedenktijd, nadat u een product via internet of telefoon heeft gekocht. Laat u binnen 14 dagen na levering van uw aankoop aan de webwinkel weten dat u het product terug wilt sturen, dan moet de webwinkel u het aankoopbedrag terugstorten.
Heb je geen levertijd afgesproken, dan geldt een wettelijke levertermijn van 30 dagen. Blijft levering uit, dan geldt dat je de verkoper extra levertijd moet geven, bijvoorbeeld 2 weken. Wordt het product dan nog niet geleverd, dan mag je de koop ongedaan maken en heb je recht op teruggave van je (aan)betaling.
Momenteel is de bank niet verplicht om bij een overschrijving na te gaan of het IBAN-nummer overeenstemt met de naam van de begunstigde die de consumenten op een overschrijving vermeldt. Meer nog: de klant is zelfs niet verplicht de naam van de begunstigde te vermelden opdat de overschrijving kan worden uitgevoerd.