Om de korting te krijgen, moet je wel gebruik maken van de brilvergoeding in je aanvullende zorgverzekering. Zorgverzekeraars wijzen erop dat 'gratis' zorg niet bestaat. Alle verzekerden betalen via de premie mee aan de dekking, ook voor brillen en lenzen.
Er bestaan geen aanvullende verzekeringen die uitsluitend een vergoeding bieden voor brillen of lenzen. Wil je dus een aanvulling voor brillen, dan sluit je een aanvullende verzekering af die ook veel andere zaken vergoedt. Je betaalt voor een dergelijke verzekering al snel enkele tientjes per maand.
Een 'gewone' bril wordt niet vergoed vanuit de basisverzekering. Hiervoor betaal je de kosten zelf, of je sluit er een aanvullende verzekering voor af. Alleen bij medische noodzaak kom je in aanmerking voor een vergoeding uit de basisverzekering voor een bril of lenzen.
Als je een aanvullende zorgverzekering hebt met een vergoeding voor een bril of lenzen, dan heb je jaarlijks, of één keer per twee of drie jaar recht op een tegemoetkoming. Onder de brilvergoeding vallen ook de kosten van de computerbril en zonnebril op sterkte.
Van een medische indicatie is sprake als met de lenzen een grotere verbetering van het gezichtsvermogen (visus) kan worden bereikt dan met brillenglazen.
De prijs van een complete bril ligt meestal tussen de 60 en 400 euro.
Wanneer krijg ik een medische indicatie? U krijgt een medische indicatie wanneer uw huisarts of specialist dit nodig acht. Met een medische indicatie raadt een huisarts of specialist namelijk specifieke gezondheidszorg aan. Een voorbeeld hiervan is een medische indicatie bij zwangerschap of de bevalling.
Helaas valt een brillenvergoeding niet onder de basisverzekering, dus je dient een aparte verzekering voor brillen hiervoor af te sluiten. Alleen in het geval van medische noodzaak kom je in aanmerking voor een vergoeding vanuit de basisverzekering. Advies: kies voor Ditzo.
Brilschade veroorzaakt door een kind
Is je bril beschadigd door een kind jonger dan veertien jaar? Dan zijn de ouders in de meeste gevallen verantwoordelijk voor de kosten. Dit valt onder hun aansprakelijkheidsverzekering.
Is je bril beschadigd bij jou in huis? Dan is dit verzekerd op je inboedelverzekering. Ook als je de bril zelf liet vallen en de glazen zijn stuk. Mogelijk geldt er een eigen risico van € 100,-.
Een aanvullende verzekering is een verzekering voor zorg die niet in de basisverzekering zit. Bijvoorbeeld voor brillen of lenzen. Of voor meer fysiotherapie dan het basispakket vergoedt. Een aanvullende verzekering is niet verplicht.
Kalenderjaar = Een kalenderjaar is een periode van precies één jaar, beginnende op 1 januari en eindigend op de laatste dag van december, dit in tegenstelling tot het academisch jaar.
U krijgt elke 3 kalenderjaren een vergoeding
Vanaf 1 januari 2024 kunt u weer een nieuwe vergoeding krijgen. U kunt de vergoeding niet opsparen.
Brilease® is de leasevorm voor brillen met als belangrijkste voordeel: Vaker een nieuwe bril d.m.v. gespreide betaling en een aantrekkelijke korting. U betaalt in maandelijkse termijnen, zonder rente, via een automatische incasso. Heel eenvoudig.
Krasverwijderaar
Begin met het deppen van niet-schurende tandpasta op de plekken waar de krasjes zich bevinden en verspreid het voorzichtig met een watje. Verwijder daarna de tandpasta met koud water. Wanneer het een diepe kras is moet je dit proces een paar keer herhalen om hetzelfde effect te creëren.
Vergeet niet om bij verlies aangifte te doen bij de politie. Een bewijs van aangifte en je reisdocumenten zijn belangrijk bij de afhandeling van de schade.
Als je bril kapotgaat door een volwassene, is die persoon waarschijnlijk aansprakelijk voor de schade. Diegene kan dan een beroep doen op zijn of haar aansprakelijkheidsverzekering. Het hangt er echter wel vanaf hoe de schade aan je bril is ontstaan. Dat noemen verzekeraars 'de context van de situatie'.
Ja. Conform de Arbowet, ofwel de arbeidsomstandigheden, zijn werkgevers verplicht om vermoeide ogen te voorkomen of om verslechterend zicht zo veel mogelijk te beperken. Dit zorgt ervoor dat jouw werkgever jouw computerbril dient te vergoeden zodra alle voorwaarden zijn vervult.
'Medische noodzaak' op een recept betekent dat een arts het op medische gronden noodzakelijk vindt om een bepaald merk van een middel voor te schrijven. Dit ook in gevallen waarin dat merk niet het aangewezen merk is, bijvoorbeeld omdat een ander merk goedkoper is.
De huisarts geeft alleen een verwijzing als dit medisch nodig is. De huisarts weigert een verwijzing als hij ervan overtuigd is dat deze voor u niet zinvol is. Uw huisarts moet dan duidelijk aan u uitleggen waarom hij geen verwijsbrief wil geven.
Urgentie via huisarts
U komt dan ook alleen in aanmerking wanneer de situatie waarin u verkeert ernstig genoeg is. Door uw huisarts om een overzicht te vragen met al uw aandoeningen kunt u aantonen dat het voor u nodig is om urgentie te krijgen. Dit zal u helpen en de kans vergroten bij het doen van de aanvraag.
Brillenketen GrandVision (bekend van Pearle en EyeWish Groeneveld) houdt van de verkoopprijs van je bril 75 procent over als marge. Van jouw aanschafprijs gaat slechts 25 procent op aan de inkoopkosten voor een montuur en voor de glazen. Ruim 50 procent van de kosten wordt gemaakt voor verkoop en marketing.
Bij een opticien ben je al snel een paar honderd euro kwijt, maar het kán goedkoper: koop je nieuwe bril online! Voor een paar tientjes heb je bij de brillensites een nieuw montuurtje en de glazen in handen.
Bij Pearle Opticiens staan aspecten als deskundigheid, betrouwbaarheid en goede service centraal. Ze zijn ook de drie belangrijkste pijlers van de dienstverlening van Pearle Opticiens. Klanten kunnen hier rekenen op professioneel advies, deskundige oogmetingen en goede zorg voor de ogen.
Brillen en contactlenzen voor alle leeftijden
Een gewone bril en gewone contactlenzen vergoeden wij uit sommige aanvullende verzekeringen. U kunt vergoeding krijgen voor een bril, zonnebril, of (nacht-)lenzen op sterkte.