Het gebruik van ChatGPT of andere generatieve AI-tools wordt dan beschouwd als fraude en onregelmatigheid. De examen(tucht)commissie beslist of er voldoende bewijs is en of er een examentuchtsanctie volgt.
Het wordt beschouwd als plagiaat of academische oneerlijkheid om het werk van iemand anders te presenteren als je eigen werk (zelfs als die “iemand” een AI-taalmodel is). Zelfs als je ChatGPT citeert, is het niet toegestaan, tenzij de AI-richtlijnen van je onderwijsinstelling anders vermelden.
Het is goed om op te merken dat ChatGPT niet zelf 'nadenkt': het kan alleen maar echt ogende teksten maken. In de teksten kunnen dus inhoudelijke fouten voorkomen en het taalmodel kan ook geen bronnen checken.
Kun je controleren of studenten gebruik hebben gemaakt van ChatGPT? Het korte antwoord is: nee, je kunt dit nu niet controleren. De plagiaatchecks werken op basis van herkenning van exacte stukken tekst, en ChatGPT genereert een nieuwe tekst.
Turnitin Originality kan teksten van ChatGPT en andere AI boven water krijgen. “Volgens het bedrijf zelf slaagt de software daar heel goed in”, zegt Van Wesel, “maar dit moet in de praktijk blijken. De kans dat het lukt, is in ieder geval groter naarmate er meer AI in een tekst is verwerkt.”
De tekst die via ChatGPT wordt gegenereerd is in principe uniek.Dus ze zullen de ingeleverde tekst (nu nog) niet aanmerken als plagiaat. Tot slot moet je altijd je bronnen vermelden en dat is lastig omdat je vaak niet weet welke bronnen door ChatGPT gebruikt zijn.
Je kunt aangeven dat de Crawler van OpenAI, het bedrijf achter ChatGPT, jouw site niet mag bezoeken. Dat kan via het robots. txt bestand, waar ook andere bots zoals die van Google zich aan houden als ze een website bezoeken.
Het antwoord is nee. De tool kopieert de tekst namelijk niet vanuit andere bronnen. In plaats daarvan genereert het teksten op basis van een combinatie van verschillende bronnen en algoritmen.
Het korte antwoord is ja. Docenten en professoren kunnen het gebruik van ChatGPT detecteren wanneer studenten artikelen, papers, essays en andere geschreven inhoud indienen.
De door kunstmatige intelligentie aangestuurde bot ChatGPT kan door scholieren en studenten worden ingezet om teksten te schrijven. Universiteiten gebruiken nog geen tools zoals ChatZero om teksten van ChatGPT te herkennen.
Wat mag niet? ChatGPT mag niet gebruikt worden voor het schrijven van teksten of het letterlijk herschrijven van bestaande teksten. Dit wordt gezien als plagiaat. Je baseert je tekst dan immers op de woorden van iemand anders zonder daarnaar te verwijzen.
Onderwijsinstellingen kunnen AI-detectoren gebruiken om deze regels af te dwingen. Bovendien laten de beperkingen van ChatGPT dat niet toe en is ChatGPT niet betrouwbaar als bron van informatie. Zo is ChatGPT in staat om bestaande teksten opnieuw te combineren, maar kan de tool niet echt nieuwe kennis genereren.
Strikt genomen is er ook geen sprake van plagiaat, want ChatGPT schrijft zelf een nieuwe niet bestaande tekst. Het is mogelijk dat er op korte termijn systemen komen die de 'eigen' schrijfstijl van een student kunnen herkennen, maar het gebruik daarvan zal naar verwachting stuiten op grote privacybezwaren.
Plagiaat is het overnemen van andermans werk in je paper of scriptie en doen alsof het je eigen werk is. Vaak worden jouw schoolopdrachten gecheckt door plagiaatscanners zoals Ephorus en Turnitin. Veel (hoge)scholen en universiteiten gebruiken deze scanners om jouw werk te vergelijken met ander bestaand werk.
Echter, wanneer je de tools correct gebruikt, kunnen generative AI-tools zoals ChatGPT je legitiem helpen bij het schrijfproces van je essay, scriptie, verslag of paper. Deze AI-tools zijn vooral nuttig in de voorbereidings- en evaluatiefases van het schrijven van je essay.
Ze stelde dat ChatGPT het schrijven van teksten gemakkelijker kan maken, kan bijdragen aan programmeren en bijvoorbeeld docenten kan helpen, maar dat generatieve AI ook bepaalde groepen leerlingen en studenten ten onrechte kan benadelen en kan bijdragen aan fraude bij schrijfopdrachten en phishing.
Het schrijven van teksten met behulp van chatbots heeft meerdere nadelen voor scholen. Zo leren leerlingen zelf niet om teksten te organiseren, te schrijven en te redigeren. Leerlingen missen hierdoor bovendien een belangrijk denk- en ontwikkelingsproces.
Tilburg University verstaat onder plagiaat: In een scriptie of ander werkstuk tekstgedeelten, redeneringen of gedachten van anderen over te nemen zonder bronvermelding.
Je kunt in principe deze vuistregel aanhouden: een score van meer dan 10% is niet goed. De kans is dan groot dat je plagiaat in je tekst hebt. Een score tussen 5% en 10% is een twijfelgeval. Omdat echter niet alle overeenkomsten in jouw tekst per definitie plagiaat zijn, zegt een score van meer dan 5% nog niet alles.
Hoe kan ik plagiaat omzeilen? Je kunt plagiaat voorkomen door bronvermelding op de juiste manier toe te passen in je teksten. Dit moet je doen als je exacte woorden kopieert of een deel van een ander onderzoek of document parafraseert of samenvat.
Voorbeelden van plagiaat zijn: Informatie uit een andere bron kopiëren en plakken in je eigen scriptie. Uit een bron citeren zonder een bronvermelding toe te voegen. Parafraseren zonder daadwerkelijk je eigen woorden te gebruiken (te dicht bij het origineel blijven)
Laten we beginnen met een veelgestelde vraag: kun je in het Nederlands praten met ChatGPT? Het antwoord daarop is 'ja'. Als je in het Nederlands een prompt (vraag) stelt aan de tool, antwoordt het in het Nederlands terug. Soms helpt het wel om in je prompt aan te geven dat je een Nederlands antwoord verlangt.
ChatGPT genereert antwoorden aan de hand van kansberekening, gebaseerd op talloze bronnen. Dit gebeurt bij het opstellen van stukken tekst, maar ook bij het opstellen van een simpel feitelijk antwoord op een vraag.