Tevreden werknemers zijn meer betrokken.En betrokken werknemers hebben een hogere productiviteit en minder ziekteverzuim. Een gezonde werkomgeving is belangrijk. Een positieve werkcultuur moedigt vriendschappen tussen werknemers aan, verbetert het persoonlijk welzijn en levert uiteindelijk meer winst op.
Daarnaast heeft werkgeluk een positief effect op de klanttevredenheid. Gelukkige medewerkers stralen positiviteit uit naar klanten. Zij ervaren hierdoor meer service en een betere dienstverlening, wat leidt tot een hogere tevredenheid. Ook zien we dat werkgeluk een positief effect heeft op verzuimcijfers.
Betrokken medewerkers leveren toegevoegde waarde aan de organisatie door onder andere hun vastberadenheid, proactieve ondersteuning, relatief hoge productiviteit en kwaliteitsbewustzijn. Daarnaast melden zij zich minder vaak ziek en zijn zij minder geneigd om de organisatie te verlaten.
Met een gemotiveerd team van werknemers kun je klanten beter bedienen en echt een verschil maken. Personeel in dienst nemen is ook een serieuze zaak. Er komt een grote verantwoordelijkheid bij voor jou en je bedrijf. Je moet genoeg winst maken om je werknemers een stabiel inkomen te geven.
Werknemers presteren beter als ze werken in een cultuur van vertrouwen, veiligheid en transparantie, volgens organisatieadviseur Peter Nientied. Veel werknemers willen graag feedback op hun functioneren, zodat ze kunnen blijven leren. Maar ze willen ook feedback aan anderen kunnen geven, om samen te groeien.
Verbind jouw team aan de doelstellingen. Een van de belangrijkste zaken is het regelmatig delen van financiële informatie van het bedrijf. Op deze manier kunnen teamgenoten zien hoe hun dagelijkse werk bijdraagt aan de resultaten/omzet per kwartaal of jaar. Transparantie is de beste vriend van een leider.
Volgens Tempo Team doet 72% van de werknemers na een compliment zijn werk met meer plezier. 61% van de werknemers doet erna beter zijn best. Wat motiveert medewerkers: waardering en positieve feedback. Dit leidt tot beter werk, dat op zijn beurt zorgt voor een betere omzet.
Goed personeelsbeleid betekent dat je op de juiste manier omgaat met je personeel. Voor een goed beleid zijn duidelijke doelen nodig. Wat zijn jouw doelen met personeel? Hoe ga je die doelen halen?
Om je echt betrokken te voelen bij een organisatie is het belangrijk dat je het gevoel hebt dat je er goed bij past. Medewerkers die het gevoel hebben erbij te horen, zetten net dat stapje extra en gaan over het algemeen minder snel weg.
Werkgeluk is belangrijk, want als jij (werk)gelukkig bent dan ben je productiever, creatiever en gemotiveerder. Niet alleen in je werk maar ook in je dagelijks leven. Alles gaat gemakkelijker. Je bent in balans en doet de dingen waar jij 'je tanden in zet' met energie en plezier.
Tevreden medewerkers zijn minder vaak ziek en zetten zich in voor hun werkgever en collega's. Ze voelen zich thuis op de werkvloer waardoor er een prettige werksfeer ontstaat. Daarnaast zijn ze bereid om collega's te helpen.
Onderzoek toont aan dat werkgeluk leidt tot minder verzuim, minder ongelukken, minder stress, meer plezier, tevreden klanten en een hogere kwaliteit van dienstverlening (Van der Meulen, Peper & Wolff, 2016).
Strategisch personeelsbeleid is personeel als belangrijk middel zien voor het halen van de bedrijfsdoelen. Het beleid richt zich op aantrekkelijk zijn voor goede nieuwe mensen en op het vasthouden van goede mensen. Strategisch personeelsbeleid hangt samen met de missie, visie en kernwaarden van het bedrijf.
2. Schreeuwen en pesten. Er zijn twee situaties waarin een baas mag schreeuwen tegen zijn personeel: als er veel lawaai is en ze hem of haar anders niet kunnen verstaan, of wanneer er zich een levensbedreigende situatie voordoet. Verder is het eigenlijk nooit een goed idee.
Drijfveren als basis voor intrinsieke motivatie
Drijfveren zijn de basis voor iemands intrinsieke motivatie. Hoe meer jouw taken, jouw werkomgeving en de manier van samenwerken passen bij jouw drijfveren en behoeftes, hoe groter je gemotiveerdheid.
Gemotiveerde medewerkers voelen zich positief over hun werk en kunnen met waardering naar andere collega's te kijken. Ze geven complimenten aan anderen en zijn oprecht trots op de prestaties van collega's. Ze spreken dit ook uit. Het succes van anderen wordt gevierd en dit is onderdeel van de cultuur binnen het team.
Motivatie zorgt ervoor dat iemand wordt aangezet tot actie. Zolang iemand die werkt in je bedrijf of organisatie goed werk laat zien, ben je als leidinggevende vaak wel over de werknemer te spreken. Anders wordt het wanneer de motivatie van een medewerker beneden peil is - de prestaties zullen dan achteruitgaan.
De meest motiverende factoren situeren zich in de medewerker zelf, zoals: Het gevoel gewaardeerd te worden op het werk. Fier zijn op je werk, het graag doen. Erkenning van de prestaties.