Uitgaande van circa 5-6 uur en een uurtarief van circa 80 euro, bedragen de totale kosten voor het wisselen van de dubbelmassavliegwiel circa 550 à 900 euro.
Wanneer het vliegwiel defect is of slecht functioneert, kunnen de volgende symptomen optreden: De auto schokt bij het optrekken. Een trillende auto of schuddende auto bij stationair toerental. Een trillend koppelingspedaal.
Doorrijden met kapotte massa vliegwiel
Rij absoluut niet door met een kapot vliegwiel. Het kan namelijk gebeuren dat het schakelen plotseling niet meer mogelijk is, opeens, terwijl u rijdt. Zorg dus dat u naar een versnellingsbak specialist gaat voor een controle en eventuele reparatie of vervanging.
We zien het vaak; het OEM-vliegwiel gaat ongeveer 200.000 Km mee, maar het vervangende exemplaar niet; die haalt misschien 100.000 Km.
Kenmerken DSG vliegwiel problemen
De meest voorkomende symptomen van problemen met een DSG vliegwiel zijn: Rammelend geluid met stationair draaiende motor. Trillingen tijdens het accelereren/rijden. Een na-schokje na abrupt gas los laten.
Hoelang een koppeling meegaat is afhankelijk van de bediening. Gemiddeld gaat een koppeling ongeveer 150.000 km tot 250.000 km mee. Er staat geen vaste termijn voor vervanging. Bij intensief gebruik, hard rijden, file, veel stadskilometers, is de levensduur van de koppeling minder lang en dus eerder aan vervanging toe.
De kosten voor het vervangen van de koppeling liggen tussen de 300 tot 800 euro. Tijdens het vervangen gaan wij aan de slag met de koppeling, de koppelingsplaten en de drukgroep van het merk LuK. Wanneer een koppeling wordt vervangen, is het vaak ook zo dat de transmissie olie ververst moet worden.
Wanneer de versnellingsbak van de auto gedemonteerd is, kan de toestand van het vliegwiel gecontroleerd worden. De speling kan gecontroleerd worden door het secundaire gedeelte (waar de drukgroep van de koppeling op gemonteerd is) heen en weer te bewegen.
Een vliegwiel helpt mee om de motor van de auto soepel te laten ronddraaien. Naast een regelmatig draaiende motor, voorkomt een vliegwiel mechanische slijtage aan de koppeling, versnellingsbak, aandrijfassen en wielen. Verder is het vliegwiel ook de drager van de starterkrans.
Vliegwiel is een vereiste voor een goeie stationair loop, hij heeft de massa nodig voor een stabiel toerental. En zal dus op bijna iedere automotor op zitten..
Een dubbelmassavliegwiel is een vliegwiel dat uit 2 delen bestaat met veren er tussen. Het doel is de oneenparige beweging van de krukas af te vlakken waardoor de motor mooier stationair gaat lopen en tevens de mechanische belasting van koppeling en versnellingsbak afneemt.
Een tweemassavliegwiel is een vliegwiel, dat uit twee gedeelten bestaat, die door veren met elkaar zijn verbonden. Wat doet het? Een gewoon vliegwiel bestaat uit één brok staal. Het zorgt ervoor, dat de krukas tussen de opeenvolgende arbeidsslagen in zoveel mogelijk dezelfde omwentelingssnelheid handhaaft.
De symptomen van een defect dubbelmassavliegwiel kunnen inderdaad stuiteren bij aangrijpen zijn maar ook rammelen en onregelmatig lopen van de motor. Stuiteren bij aangrijpen kan ook veroorzaakt worden door een vette koppelingsplaat of een probleem in de drukgroep.
Een keerring is een afdichting tussen een bewegend deel en een stilstaand deel van de motor. Een krukaskeerring zorgt ervoor dat er geen olie kan weglekken tussen de ronddraaiende krukas en het motorblok. - een achterste krukaskeerring. De vervanging van de voorste krukaskeerring is relatief gemakkelijk.
Het afdraaien van een vliegwiel wordt regelmatig toegepast wanneer u sneller op toeren wilt komen. Sneller op toeren komen betekent meer acceleratie en een toegenomen gevoeligheid van het gaspedaal. Dit komt omdat er minder massa in beweging gebracht hoeft te worden.
Werking van de ontsteking
Wanneer het vliegwiel draait wordt in de ontstekingsspoel door middel van magnetische inductie een wisselspanning opgewekt. Als de contactpunten gesloten zijn, loopt de daardoor ontstane energie weg naar de massa: de ontstekingsspoel is kortgesloten en de bobine krijgt geen energie.
Visuele controle van het dubbelmassavliegwiel
Kijk goed naar het vliegwiel tijdens de visuele inspectie. Als u verkleurde vlekken op het wrijvingsvlak van het secundaire vliegwiel ontdekt (zie pijl A), zijn dit een duidelijke indicaties van een oververhitte of overbelaste DMF.
Het vliegwiel zit gemonteerd tussen de krukas van de motor en de versnellingsbak. Op het vliegwiel zitten de drukgroep met de koppelingsplaat gemonteerd. Steeds meer auto's krijgen een 2 massavliegwiel of tweedelig vliegwiel. Dit heeft als resultaat dat trillingen vanuit de motor sterk verminderd worden.
Met het koppelingspedaal druk je het druklager tegen deze veren. Door de hefboomwerking trekt de drukgroep iets terug en komt de koppelingsplaat nét helemaal vrij, waardoor de aandrijving wordt verbroken. Koppeling op, de boel schuift weer in elkaar en de auto rijdt.
Meestal kondigt een versleten koppeling zich aan door dat deze begint te slippen. Je laat het koppelingspedaal opkomen maar de auto komt slechts traag in beweging. Ook bij het rijden kun je het merken. Bij plotseling gasgeven hoor je het toerental wel oplopen maar de auto versnelt niet of maar langzaam.
Je kunt doorrijden met een versleten koppeling, maar verstandig is het niet. Ten eerste omdat een versleten koppeling zorgt voor schade aan het vliegwiel en een nieuw vliegwiel kost honderden euro's. Ook verbruikt de auto veel meer brandstof per kilometer omdat de kracht niet volledig overgebracht wordt naar de wielen.
Een gemiddelde monteur zal er bij een gemiddelde auto daarom al snel drie tot vijf uur mee bezig zijn. Koppelingsplaten vervangen gaat stap voor stap: De aandrijfassen worden losgehaald van de versnellingsbak. De monteur haalt vervolgens ook de bekabeling en bouten los van de bak.
Als u ontkoppelt, belast u de drukgroep, de lagers van de drukgroep, de drukvingers van de koppeling. Wanneer deze slijtage vertonen kan uw auto een ander geluid geven – bijvoorbeeld een gierend geluid – bij het ontkoppelen.
Een versleten druklager maakt juist geluid als de auto in de vrij staat met draaiende motor. Als je de koppeling in trapt is het geluid meestal weg, omdat je het lager in elkaar perst tegen de drukgroep aan. Hierdoor wordt enige speling tijdelijk verholpen. Je kan lang doorrijden met een versleten druklager.