Van rijstrook veranderen wordt altijd als een manoeuvre beschouwd. Dit betekent dat je steeds voorrang moet verlenen aan de auto's of andere weggebruikers die op de rijstrook rijden waar je wilt invoegen.
Bijzondere manoeuvre
Op grond van art.54 RVV 1990 kwalificeert het van rijstrook wisselen als een bijzondere manoeuvre. Bestuurders die een bijzondere manoeuvre uitvoeren moeten al het overige verkeer voor laten gaan. Tussen de bijzondere manoeuvres onderling bestaat geen rangorde.
Voordat je invoegt, moet je richting aangeven. Je moet de verandering niet forceren en er ook niet op vertrouwen dat je automatisch wordt 'binnengelaten'. Immers: als je van rijbaan wisselt, is dat een bijzondere manoeuvre en moet je in principe iedereen voorrang geven.
Wie is aansprakelijk voor een ongeval tijdens het ritsen? In de regel geldt dat, als u van rijstrook wisselt, u een manoeuvre uitvoert en geen voorrang hebt op andere voertuigen. Bij een ongeval bent u dan aansprakelijk voor de schade. Máár de wegcode beschouwt ritsen wanneer dat verplicht is, níét als een manoeuvre.
Invoegen is een bijzondere manoeuvre, net als parkeren en achteruitrijden, en dat betekent dat je andere bestuurders daarbij niet mag hinderen. Op de invoegstrook pas je je snelheid aan op die van het verkeer op de rijbaan, je zoekt een gaatje en je voegt voorzichtig in.
De 6 bijzondere verrichtingen zijn: Recht achteruitrijden, bochtje achteruitrijden, omkeren door middel van steken, omkeren door middel van een halve draai, hellingproef en fileparkeren.
Fileparkeren, achteruitrijden in een bocht en de hellingproef. Eén ding hebben al deze manoeuvres gemeen met elkaar: ze vallen allemaal onder de zogenaamde bijzondere verrichtingen.
Ritsen is verplicht wanneer er bij sterk vertraagd verkeer sprake is van een wegversmalling. Dat kan zijn door bijvoorbeeld wegwerkzaamheden, een ongeval of een rijstrook die ophoudt te bestaan. Invoegen in het verkeer kan dan soms stresserend zijn. Als er weinig verkeer is, gaat invoegen doorgaans vlot.
Bijzondere verrichtingen zijn acties die je uitvoert in het verkeer, die niet vloeiend meegaan met het verkeer. Denk aan langs de weg stoppen op iemand uit te laten, stappen, de auto parkeren, achteruit rijden, instappen, uitstappen en nog veel meer.
Bij het inhalen wissel je van rijstrook.Wisselen van rijstrook is een zogenaamde bijzondere manoeuvre.
Een rijbaan is een aaneengesloten deel van een verharde weg dat bedoeld is om bereden te worden.Een rijstrook is een deel van de rijbaan dat ongeveer de breedte heeft van één voertuig.
Ook bij een weefvak is het van belang dat je het verkeer op de doorgaande weg voor laat. Als jij dus wilt invoegen en iemand anders wil vanaf de doorgaande weg uitvoegen, gaat degene op de doorgaande weg voor.
Kom met aangepaste snelheid aanrijden, probeer in te schatten waar je ertussen kunt en rijd hier met een minimaal snelheidsverschil naartoe. Oh, en lach even naar de bestuurder die jou de ruimte geeft. Sommige mensen voegen uit, om aan het einde van de invoegstrook weer in te voegen.
De bestuurders die reeds op de autostrade rijden hebben altijd voorrang. Het is aan de bestuurders die de autostrade komen opgereden om in te voegen. De bestuurders die zich reeds op de autostrade bevinden zijn niet verplicht om te ritsen.
“De bestuurder die een manoeuver wil uitvoeren, moet voorrang verlenen aan de andere weggebruikers. Worden inzonderheid als manoeuvres beschouwd : van rijstrook of van file veranderen, de rijbaan oversteken, een parkeerplaats verlaten of oprijden, uit een aanpalende eigendom komen, keren of achteruitrijden.
Bij een wegversmalling of rijstrookvermindering heeft de bestuurder, die de rechterrand van de rijbaan volgt dus altijd voorrang op het andere verkeer dat in dezelfde richting rijdt.
Als beide betrokkenen bij een aanrijding op een parkeerplaats een verkeersfout maakten, delen partijen de schade. Wegrijden uit een parkeervak, achteruitrijden, een inrit oprijden, inparkeren en een uitrit verlaten zijn bijzondere manoeuvres.
Bij het achteruit een parkeerplaats uitrijden is er sprake van een bijzondere manoeuvre. Dit betekent dat u het overige verkeer voor moet laten gaan. Als u tijdens het achteruitrijden tegen een voorbijrijdende auto botst, bent u aansprakelijk.
Ritsen is wettelijk verplicht op plaatsen waar een rijstrook wegvalt én het verkeer sterk vertraagd is. Niet op op- of afritten van autosnelwegen of aan verkeerswisselaars, wél bij wegenwerken of bij een ongeval bijvoorbeeld.
Als er ruimte genoeg is kun je veilig invoegen. Handig om te weten: zodra je de voorbumper van de auto naast je in de binnenspiegel ziet, dan heb je genoeg ruimte om in te voegen. Kijk alleen in je dode hoek als je daadwerkelijk wilt gaan invoegen.
Eén van de minst moeilijke daarvan is recht achteruit rijden.
Bijzondere verrichtingen: denk aan keren op de weg, parkeren en hellingproef. Navigatie rijden: navigatie rijden is simpelweg laten zien dat je aan de hand van de navigatie naar je bestemming kunt rijden.