Een bestuurderskaart, ook wel tachograafkaart genoemd, is een persoonsgebonden chipkaart die gebruikt wordt met de digitale tachograaf. De kaart is verplicht voor elke chauffeur die op een vrachtwagen of touringcar met een digitale tachograaf rijdt.
Met de volledige chauffeurskaart taxi, ook wel volledige taxipas genoemd, mag u alle soorten taxivervoer doen. De chauffeurskaart vraagt u aan bij Kiwa Register. Hiervoor moet u eerst bij het CBR het chauffeursdiploma taxi halen.
Op de bestuurderskaart worden de arbeids- en rusttijden geregistreerd. De bestuurderskaart slaat de geregistreerde gegevens voor elke kalenderdag waarop de kaart wordt gebruikt op en moet daarna deze gegevens ten minste 28 dagen vasthouden.
Sinds 1 mei 2006 moeten nieuwe voertuigen zijn voorzien van een digitale tachograaf. Door het gebruik van een bestuurderskaart en het opslaan van de gegevens in de tachograaf zelf is het moeilijker geworden om te manipuleren met de geregistreerde gegevens. Het apparaat biedt meer inzicht in de rij- en rusttijden.
Iedere taxichauffeur in Nederland moet beschikken over een chauffeurspas. Om de taxipas aan te vragen of te verlengen is een op naam gesteld aanvraagformulier nodig van Kiwa Register. Deze kunt u hier aanvragen.
Kostprijs. Op een bestuurderspas is een retributie van toepassing die jaarlijks wordt aangepast aan het indexcijfer. De kostprijs voor het jaar 2023 bedraagt: 23,43 euro.
Kosten. Het tarief voor de vergunning is door de overheid vastgesteld in de Regeling tarieven transportsectoren en zijn inclusief 21% btw. Een bestuurderskaart kost €133,10.
Kiwa stuurt vervolgens een verklaring waarin staat vermeld dat de bestuurderskaart gestolen is. Met deze verklaring kan je onderweg aantonen waarom je geen bestuurderskaart bij je hebt. Je mag maximaal vijftien dagen zonder bestuurderskaart rondrijden.
Wie betaalt de kosten van de chauffeurskaart? In de CAO beroepsgoederenvervoer 2006 is afgesproken dat de werkgever 1 keer in de 5 jaar de kosten voor de chauffeurskaart betaald.
Een digitale tachograaf gaat niet zonder een bestuurderskaart (ook wel chauffeurspas genoemd). Oftewel; wie in een bus of truck met een tachograafplicht rijdt, heeft een bestuurderskaart nodig om dit voertuig te mogen besturen.
Voordat je een taxipas kan aanvragen, moet je bij het CBR het chauffeursdiploma halen. Om het chauffeursdiploma te behalen leg je twee examens af, namelijk het theorie examen en praktijk examen. Het theorie examen zal ongeveer 60 minuten duren en zal bestaan uit 28 meerkeuzevragen en 12 overige vragen.
Het is geen geheim dat een taxichauffeur een chauffeurspas vereist. Om deze licentie te krijgen, moet u een examen afleggen. Het goede nieuws is dat het niet moeilijk is om te slagen voor het examen als u een taxi cursus volgt bij De Taxi Academie!
Om taxichauffeur te worden heb je in ieder geval een rijbewijs-B en een aantal jaren rijervaring nodig. Daarnaast is het sinds 2004 verplicht om een chauffeurspas of taxipas te hebben.
Een lwt-kaart wordt eenmalig verstrekt, is zes maanden geldig en kan niet verlengd worden. De begindatum van de chauffeurskaart sluit altijd aan op de einddatum van de lwt-kaart. De chauffeurskaart is pas bruikbaar vanaf het moment dat de lwt-kaart is verlopen.
Belangrijk is dat de werkgever niet verplicht is de kosten te dekken voor het verkrijgen van de kaart, maar hij/zij kan vrijwillig besluiten om het betaalde bedrag deels of volledig terug te betalen aan de chauffeur.
Er wordt bij een bestuurderskaart vaak gepraat over G1 en G2 en V1, V2 en V3. De G staat voor generatie. - G1 is de digitale tachograaf generatie 1. - G2 is de digitale tachograaf generatie 2 (ook bekend als de slimme tacho) De V staat voor versie.
Zodra de documenten en de betaling ontvangen zijn, wordt uw aanvraag in behandeling genomen. Vanaf dat moment is de levertermijn van uw kaart 15 werkdagen; U krijgt een bericht van AMP over de bezorging of het afhalen van uw kaart.
Er zijn een aantal technische mogelijkheden om de bestuurderskaart uit te lezen. Een speciale lezer kan rechtstreeks op het apparaat worden aangesloten om de tachograaf uit te lezen. Het uitlezen van de rijkaart met een smartphone, iPhone of computer is ook mogelijk, ook als het betreffende voertuig ver weg is.
Het gemiddelde salaris voor a vrachtwagenchauffeur (m/v) is € 2.966 per maand in Nederland. 9.7k salarissen doorgegeven, bijgewerkt om 17 januari 2024.
Deze code is verplicht voor het beroepsmatig besturen van een voertuig waarvoor rijbewijs C1(E), C(E), D1(E) of D(E) noodzakelijk is. De code is vijf jaar geldig en kan verlengd worden door het volgen van nascholing. Code 95 is verplicht voor alle beroepschauffeurs uit de EU en beroepschauffeurs die in de EU werken.
Een aanvraag voor een bestuurderskaart kan alleen via het aanvraagportal van Kiwa Register ingediend worden.
Wat is een digitale tachograaf en voor welke voertuigen is deze tachograaf verplicht? Een tachograaf registreert de rij- en rusttijden, de snelheid en de afgelegde afstand van een voertuig. Zware vrachtwagens, bussen en lichte bedrijfsvoertuigen in het beroepsgoederenvervoer moeten een digitale tachograaf hebben.
Hoe aanvragen
Bij de aanvraag van een bestuurderspas zal je volgende documenten moeten opladen in de Centaurus 2020 databank: kopie van identiteitskaart van de bestuurder (kopie van beide zijden) kopie van geldig rijbewijs met geldige medische keuring.
In de praktijk betekent dit dat je als taxichauffeur een netto salaris verdient van tussen de €1316.17 (laag) en € 1999.25 (hoog) per maand gerekend met gemiddelde uren van een vijf dagen durende werkweek van 40 uur.