In het kort: Instagram is een sociaal netwerk waarbij het allemaal draait om het delen van foto's en video's met je volgers.En om het bekijken van foto's en video's van de mensen die jij volgt. Dit kunnen vrienden zijn maar vaak zie je dat mensen ook bekende mensen of influencers volgen.
Instagram is hét platform om interactie te creëren met je volgers. Dit is ook een van de redenen waarom je dit sociale medium moet inzetten voor je bedrijf. Instagram is iets persoonlijker dan bijvoorbeeld twitter en dat roept reacties en likes op. Ideaal om wat meer contact met je klanten, fans of volgers te hebben.
Alle fitgirls en foodies op Instagram zijn niet best voor je gemoedstoestand blijkt uit onderzoek. Beetje scrollen in je Insta-timeline is misschien helemaal niet zo goed voor je. Britse onderzoekers zeggen dat Instgram van alle social media het meest negatieve effect op jongeren heeft.
Mensen hebben vaak (zij het onbewust) best helder wat ze willen van een platform als Instagram. Ze willen er hun hobbies delen, connecten met vrienden en familie, onderwerpen en influencers volgen die hen interesseren.
Met Facebook kun je juist door middel van events en (privé) groepen, bouwen aan een community. Instagram is dan weer erg visueel en sterk voor de interactie. Je kan met Instagram gemakkelijk het gesprek aangaan met je doelgroep en volgers door middel van stories. Ook dan werk je dus aan een community.
Facebook doet rebranding op Instagram and WhatsApp.
Facebook heeft laten weten dat aan zowel Instagram als WhatsApp zijn naam zal toevoegen. Door deze rebranding zal de naam van beide apps veranderen naar: “Instagram van Facebook” en “WhatsApp van Facebook.”
Kan ik zien wie mijn Instagram heeft bekeken? Het eerlijke antwoord is: nee. Het is onmogelijk om je profielbezoeken op Instagram te zien. De app houdt je bezoekersaantallen niet bij.
Wat je wel kunt doen: maak je account privé, dan kunnen alleen de huidige mensen die je volgen je volgerslijst zien. Nieuwe mensen die je willen volgen, moeten dan een volgverzoek sturen, dat je kunt goedkeuren of negeren.
Je wordt heel makkelijk afgeleid door Instagram. Wanneer je lekker aan het werk bent, krijg je vaak uit het niets een verlangen om even Instagram te bekijken. Daardoor werk je niet efficient, waardoor je minder snel je werk afkrijgt. Dit is voor veel mensen een reden om te stoppen met Instagram.
De doelgroep van Instagram zijn vooral jongeren en jongvolwassenen. Toch heeft dit medium een brede leeftijdscategorie: 15 tot 40 jaar. Al neemt de populariteit met de leeftijd af, toch is het nog steeds erg populair onder de oudere groepen, zelfs onder hoogbejaarden.
Instagram biedt geen tool voor het analyseren van je posts zoals Facebook dat wel doet. Hierdoor heb je weinig inzicht in de effectiviteit van je content en wat het interessantst is voor je volgers. Instagram is vooral een tool voor branding en niet voor conversies.
Je kunt op 2 manieren mensen vinden om te volgen op Instagram. Je kunt de contactenlijst op je apparaat koppelen aan de app. Vervolgens beveelt Instagram accounts aan om te volgen op basis van je contacten. Je kunt ook onderaan het scherm op tikken om naar mensen te zoeken die je zou willen volgen.
Je Instagram-account is standaard openbaar en je kunt op elk moment ervoor kiezen om je account privé te maken. Als je account is ingesteld op: Openbaar, zijn je profiel en berichten zichtbaar voor iedereen op of buiten Instagram, zelfs voor mensen die geen Instagram-account hebben.
Tik bovenaan het overzicht in het gedeelte Verhalen op Je verhaal. Tik linksonder bij een foto of video in je verhaal op om te zien wie je verhaal heeft bekeken. Als deze optie niet wordt weergegeven, heeft nog niemand je verhaal bekeken.
Open je verhaal en veeg omhoog op het scherm om te zien wie je verhaal heeft bekeken. Je ziet het aantal mensen en de Instagram-gebruikersnamen van de mensen die elke foto of video in je verhaal hebben bekeken.
Het gemiddelde bericht op Instagram heeft 10.7 hashtags. Elke dag uploaden Instagram-gebruikers gemiddeld 100 + miljoen foto's en meer dan 1,000 foto's worden elke seconde geüpload. Dat vertaalt zich ruwweg in 100 miljoen foto's per dag. Het gemiddelde aantal vind-ik-leuks per Instagram-bericht is 1,261.
Het koppelen is vooral handig wanneer je veel foto's op Instagram deelt en deze graag doorplaatst naar Facebook. Hierdoor hoef je niet beide social media accounts bij te houden. Dit bespaart je een hoop tijd en moeite.
Instagram heeft 1,074 miljard gebruikers, waarvan 8,5 miljoen uit Nederland komen; Meer dan 50% van de Instagramaccounts zijn van mensen onder de 35; De gemiddelde interactie-ratio van micro- en nano-influencers is 1,29%
De onderzoekers van Newcom concluderen dat social media gebruik in Nederland stijgt. Enkele conclusies: Instagram stijgt met 710.000 gebruikers het meest (+14%) van 4,9 naar 5,6 miljoen. Facebook gebruik groeit weer met 2% van 10,1 naar 10,4 miljoen (+230.000)