Motorolie is voor de smering van de verbrandingsmotor, terwijl transmissie-olie enkel voor de versnellingsbak en aanverwante onderdelen bedoeld is. Motorolie is bovendien ook een stuk vloeibaarder dan de stroperige versnellingsbakolie.
Transmissieolie is een smeermiddel dat is ontworpen voor gebruik in transmissies, handgeschakelde versnellingsbakken, differentiëlen, transmissieassen en tandwielkasten waarmee uw auto of vrachtwagen zijn uitgerust. Transmissieolie helpt uw transmissie soepel te laten lopen.
Experts adviseren de transmissie-olie van een handgeschakelde auto om de 60.000-100.000 kilometer te verversen. Bij een auto met automatische transmissie kan dit per model sterk variëren.
Het eerste getal met de letter W: hoe lager het getal, des te dunner is de olie bij lage temperaturen (bij koude starts). De meest voorkomende zijn: 0W, 5W, 10W, 15W, 20W. Het tweede getal na de letter W: hoe hoger het getal des te dikker de olie blijft bij hoge motortemperaturen (van belang in de zomer).
Motorolie. Een toepassing van smeerolie is motorolie, gebruikt in een verbrandingsmotor zoals die van een voertuig. Overigens is smering niet de enige functie van motorolie: ook koeling, geluidsdemping, reiniging, afdichting en het verhinderen van oxidatie (roest) spelen mee.
Als er 5W-30 op de verpakking staat dan zal er ongetwijfeld 5W-30 in de kan zitten. In die zin zit dezelfde olie er dus in welke de garage aan jouw verkoopt. Er zijn dan ook erg veel verhalen van mensen die hun auto 400.000+km hebben laten lopen op een olie van bijvoorbeeld de Action. Het kan dus zeer zeker goed gaan.
Vaseline: vaseline kun je gebruiken voor allerlei soorten toepassingen. Het is een prima smeermiddel voor metalen onderdelen zoals het luchtwerk, maar het wordt ook veel gebruikt bij het bevestigen van PVC-onderdelen.
Gelijksoortige oliën (bijvoorbeeld motoroliën) mogen met elkaar gemengd worden in alle verhoudingen, uitgezonderd sommige synthetische oliën (glycolen). Het is natuurlijk niet aan te raden gelijksoortige oliën van verschillende kwaliteit met elkaar te mengen, aangezien men dan afbreuk doet aan de kwaliteit van de olie.
In basis zijn deze motorolieën mengbaar, beter een andere soort olie dan te weinig olie. Na het mengen is echter niet meer bekend wat nu precies de eigenschappen van de aanwezige motorolie zijn.
In de praktijk betekent dit dat elke olie net zo stroperig is bij lagere temperaturen en viskeus blijft bij -30 ° C, maar 5w40-olie presteert beter dan 5w30-oliën bij hogere temperaturen en is effectief tot omgevingstemperaturen van 50 ° C, in plaats van 30 ° C.
Ontgrendel de motorkap. Weet u niet waar de hendel zit, zoek dit dan op in het instructieboekje van de auto. Bekijk dan ook meteen waar bij uw auto de windhaak, de peilstok en het punt waar u de olie bijvult zich bevinden. Open de windhaak.
Ververs de olie om de 60.000 tot 100.000 kilometer. Doe je dit later? Dan verslijten je tandwielen razendsnel en pakken de kosten voor je kapotte versnellingsbak uiteindelijk een stuk hoger uit Afhankelijk van het soort auto dat je hebt, kost het verversen van de olie in de versnellingsbak tussen de 180 en 450 euro!
Voertuigen hebben een transmissie nodig om de kracht van de motor over te brengen op de aandrijfas en het differentieel om de wielen te laten draaien. De transmissie laat het koppel, de snelheid en de richting variëren door de transmissieratio's te wijzigen en laat de auto starten met een hoog koppel.
Transmissie betekent letterlijk 'overbrenging'. Het is een verzamelnaam voor alles wat daar binnen een auto onder valt: de versnellingsbak inclusief het complete schakelmechanisme en de eindoverbrenging in het differentieel (maar niet het differentieel zelf).
Transmissie staat voor de overbrenging van energie of beweging van het ene object op het andere. In de voertuigtechniek verwijst het begrip 'transmissie' naar de versnellingsbak, waarmee de energie die vrijkomt in de motor wordt overgebracht op de verschillende aandrijfelementen en uiteindelijk op de wielen.
Voor het smeren en koelen van de draaiende delen in een automatische versnellingsbak gebruik je ATF olie, hoogwaardige automatische transmissieolie, geproduceerd met prima geraffineerde basisoliën waaraan additieven zijn toegevoegd.
5w30 is een motorolie die veel wordt gebruikt in lichte benzine- en dieselmotoren. Zoals de meeste motoroliën die tegenwoordig worden geproduceerd, is 5w30 een olie met meerdere kwaliteiten. Dit betekent dat het varieert van een lagere viscositeitsklasse van 5 tot een hogere viscositeitsklasse van 30.
Het enige verschil tussen 5W40 en 10W40 is de viscositeit bij lage temperaturen. Het is niet ondenkbaar dat er in de winter 5W40 in gedaan wordt in plaats van 10W40. De iets dunnere olie helpt bij het beter starten van de auto in koude omstandigheden.
Normaal genomen gaat motorolie tussen de 10.000 en 15.000 km mee en wordt vervangen bij een onderhoudsbeurt in de garage. In veel gevallen zie je ook dat je de olie langer kunt laten meelopen, bijvoorbeeld 20.000 of zelfs 30.000 km.
Alhoewel de viscositeitsindex belangrijk blijft, zal het gebruik van de foute olie geen grote invloed hebben op de werking van de motor. Je zal wellicht een beetje meer olie of meer brandstof verbruiken, maar meestal niet meer dan dat.
Nee, want je gaat 2 oliën bij elkaar gooien die als ze koud zijn anders reageren.
5w30 olie is zowel in volsynthetische uitvoering als in halfsynthetische motorolie verkrijgbaar.
Je kunt siliconenspray o.a. gebruiken om scharnieren en sloten, elektrische installaties (niet de contacten), rubber, plastic, chroom en leer te beschermen tegen vocht. Siliconenspray heeft namelijk een prima vochtafstotende werking.
Een slot smeren met siliconenspray is vergelijkbaar met een WD40-smering. Het verschil zit hem in het middel zelf. WD40 is een olie en trekt daardoor wat vuil aan. Siliconenspray is op basis van water en waardoor het weinig of geen vuil aantrekt.
Olijfolie is een uitstekend huisgemaakt smeermiddel. Hij voorkomt piepende scharnieren, en kan worden gebruikt voor het smeren van fietskettingen en tandwielen. Olijfolie dient ook als tijdelijke beschermer van metalen onderdelen tegen oxidatieve processen.