Standaardfooi voor de crew is 10 naar 20 procent. Voor uw gemak kan fooi worden toegevoegd aan de kosten voor uw charter op het moment van het contract.
Het startsalaris bedraagt tussen de 1.700 en 2.500 euro per maand, inclusief slaapplek op de boot en maaltijden. Klim je hoger op de ladder dan kun je zo'n 4.000 euro per maand bijschrijven op je bankrekening.
Het startsalaris van een stewardess is ongeveer 2500 euro bruto per maand en daar komt in veel gevallen nog fooi bij die behoorlijk hoog kunnen zijn. Hoe groter het jacht is, hoe hoger het salaris.
Primair: De Kapitein Zeevaart zal na afloop van zijn/haar opleiding zo'n 3150-3500 euro verdienen. (dit geldt voor de MBO'er). De HBO- en WO-Kapiteins verdienen, afhankelijk van hun specialisatie, doorgaans tussen de 4150,- en 7500,- euro. Bij de Marine en zeker bij Greenpeace liggen de salarissen lager.
De 'Chief Stew' (hoofdsteward- of stewardess) zou tussen de € 60.000 tot € 90.000 per jaar zal verdienen, wat neerkomt op zo'n € 6.000 per maand. Terwijl de tweede en derde stewards genoegen moet nemen met ongeveer € 1.000 per maand minder.
Bij het aan boord gaan van een jacht moet je altijd uw schoenen uitdoen. Loop blootvoets of gebruik aangepaste bootschoenen. Zo wordt vermeden dat de gasten zand en kleine steentje die aan de schoenzolen plakken aan boord brengen. Dat zou de vloeren van het schip kunnen krassen en beschadigen.
Reken maar uit wat je daar voor neer moet leggen! Als eigenaar van een superjacht mag je verwachten jaarlijks ongeveer 10% van de aanschafprijs uit te geven aan het exploiteren en onderhouden van een jacht. Voor een jacht van €45 miljoen is dat dus ongeveer €4.500.000 per jaar (!).
In de categorie tot 8 meter bedragen de jaarlijkse kosten ongeveer 420 euro per meter scheepslengte, tussen 8 tot 10 meter is dat al 536 euro. De jachten tussen 10 en 12 meter besteden 643 euro en schepen boven 12 meter gemiddeld 925 euro per meter scheepslengte.
Het salaris van een eerste stuurman alle schepen begint bij € 2.600 per maand. Het beroep eerste stuurman alle schepen is onderdeel van de beroepsfamilie Leidinggevenden zeevaart. Het salaris van Leidinggevenden zeevaart ligt gemiddeld op € 5.300 bruto per maand.
Het salaris van een Piloot is afhankelijk van de werkgever, de verantwoordelijkheid en de ervaring. Een beginnend Piloot verdient bijvoorbeeld zo'n €3200 tot €4500 netto per maand, maar een ervaren gezagvoerder kan bij sommige airlines tot ongeveer 250.000 euro per jaar verdienen, afhankelijk van zijn rang en functie.
Gemiddeld verdien je als piloot bij de KLM een salaris van tussen de € 100.000 tot € 150.000 per jaar, maar dit kan oplopen tot wel € 250.000. KLM behoort daarbij tot één van de best betalende luchtvaartmaatschappijen voor piloten. Een co-piloot verdient gemiddeld € 112.000 per jaar.
Het mag geen verrassing zijn dat de Captain het grootste salaris ontvangt. Hij/zij verdient ongeveer $210.000. Dit is afhankelijk van de grote van de boot en het aantal crewleden. De crew die zich laat filmen voor Below Deck krijgt hiervoor niet extra betaald.
Maar wat verdient een kapitein op een cruiseschip? Hij blijft ten allen tijde verantwoordelijk voor het schip en alle opvarenden en kan daarvoor dus rekenen op een mooi loon: ongeveer 10.000 $ (9.180 €) per maand.
Superjachten zijn luxe plezier zeil- en motorboten vanaf 30 meter. Er zijn meer dan 6000 superjachten ter wereld. En maar liefst 37.000 mensen die op jachten werken.
Als Kapitein Defensie verdient men zo'n € 3600 tot € 5100 bruto per maand, afhankelijk van leeftijd en ervaring. Men dient verder het Nederlanderschap te bezitten, en over voldoende lichamelijke en geestelijke geschiktheid te beschikken met betrekking tot met Militair Keuringsreglement.
Hoeveel verdient een Loods gemiddeld in Nederland? Een Loods in Nederland verdient gemiddeld € 2.155 bruto per maand. Salarissen variëren van € 1.835 (laag) tot € 2.480 (hoog).
Hoeveel verdient een Verkoper (m/v) bij Zeeman in Nederland? Gemiddelde Zeeman-Verkoper (m/v) per uur betaling in Nederland is ongeveer € 10,21, hetgeen 11% onder het landelijk gemiddelde is.
Even een jacht van 600 miljoen vol tanken
Volgens het Instagram-account bedragen de kosten 1,5 miljoen dollar voor 500.000 liter brandstof.
1. Eclipse – 1 miljard dollar. Last but not least hebben we uiteraard de “Eclipse”, het 165 meter lange megajacht van niemand minder dan Roman Abramovich en is momenteel officieel nog steeds het langste jacht ter wereld ooit gemaakt.
Je mag alleen een ligplaats nemen waarbij je de scheepvaart niet hindert. Dit betekent dat je niet mag ankeren in bijvoorbeeld een vaargeul, een smalle vaarweg, een engte in een vaarwater. Maar ook niet waar in een vaarweg een andere vaarweg, daaronder begrepen een haven, uitmondt.
Echter zijn de prijzen in de opvolgende jaren alleen maar gestegen. De Turkse jachtmanager Candaş Balci vertelde aan Dmarge dat het boeken van een doorsnee ligplaats in Monaco anno 2022 “voor een F1-week” ongeveer € 30.000 kost – op basis van een jacht van circa 35 meter in lengte met uitzicht op de haven.
Polyester schepen gaan langer mee.
Wees niet bevreesd, het kan bij goed onderhoud (in de was zetten) heel lang duren. Misschien wel een mensenleven. Goed onderhouden stalen schepen van meer dan honderd jaar oud zijn nog steeds in de vaart.
De onderhoudskosten van een zeilboot worden bepaalt door de grote van de boot, type motor, zeil, et cetera. Om wederom een indicatie te krijgen: Voor een open zeilboot zoals een 'Polyvalk', 'Centaur' of 'Randmeer' betaal je ongeveer €250 tot €750 euro per jaar aan onderhoudskosten.