Antwoord van Annemieke. U heeft een vraag over richting aangeven bij het rijden op een rotonde. De wet geeft het volgende aan: Bestuurders moeten alvorens af te slaan een teken met hun richtingaanwijzer of met hun arm geven. Deze regel geldt voor alle bestuurders, dus ook bijvoorbeeld voor fietsers.
Richting aangeven op een rotonde: Je rijdt de rotonde driekwart. Je hoeft geen richting aan te geven als je de rotonde oprijdt, maar het mag wel. Wanneer je afslaat, geef je richting aan (naar rechts), ná de tweede afslag (halfrond).
Geef voorrang aan de bestuurders die zich al op de rotonde bevinden. Om de rotonde op te rijden, moet je je richtingaanwijzers niet gebruiken.
Basisregels voor een rotonde
Zo moet elke bestuurder die een rotonde wil oprijden voorrang verlenen aan links, dus aan het verkeer dat al op de rotonde rijdt. Er zijn ook rotondes zonder voorrangsbord. Daar moet het verkeer op de rotonde voorrang geven aan het verkeer dat de rotonde wil oprijden.
Daarbij geldt sinds 1998 de richtlijn dat fietsers op vrijliggende fietsvoorzieningen langs rotondes binnen de bebouwde kom wél voorrang hebben op het gemotoriseerde verkeer, en op rotondes buiten de bebouwde kom niet.
Op rotondes waar het fietspad dicht bij de rijbaan ligt en er haaientanden op het fietspad staan, regelen die haaientanden de voorrang dus alleen tussen fietsers en automobilisten die de rotonde oprijden.
Bijna iedereen heeft wel eens een tweede of derde rondje over de rotonde gereden. Is dat eigenlijk strafbaar? Menno Hartenberg, woordvoerder van de politie: “Het is niet strafbaar om een extra rondje over de rotonde te rijden. Wat niet verboden is, mag gewoon.
De maatvoering van rotondes komt voort uit een combinatie van noodzakelijke ruimte voor de beschreven baan van de voertuigen, rijdend met een bepaalde snelheid. De doorrijdsnelheid dient op enkelstrooksrotondes maximaal 35 km/h te zijn en bij turborotondes maximaal 40 km/h.
Verkeer dat op de rotonde rijdt, heeft in principe voorrang op verkeer dat de rotonde nadert of verlaat. Rechtdoor op dezelfde weg gaat voor. Op rotondes buiten de bebouwde kom heeft de fietser geen voorrang. Een fietser die de rotonde volgt moet daar voorrang geven aan afslaand autoverkeer.
Rotonde is standaardtaal in het hele taalgebied.Rondpunt is standaardtaal in België.
Bij een rotonde vervolgt u uw weg en bent u alleen als u de rotonde verlaat verplicht rechts richting aan te geven. Er zijn ook automobilisten die bij het oprijden van een rotonde richting aangeven naar links. Dat is géén wettelijke eis, maar het maakt wel duidelijk wat de bestuurder van plan is.
Je moet de richtingaanwijzer gebruiken wanneer je de rotonde wilt verlaten, maar niet wanneer je de rotonde oprijdt. Bevindt er zich een aanliggend fietspad rondom, dan moet je extra voorzichtig zijn. Fietsers die zich al op de rotonde bevinden en rechtdoor rijden, hebben voorrang op het verkeer dat wil afslaan.
(Met rechts wordt bedoeld; bestuurders die van de rechter kant komen). Dit geldt bijvoorbeeld op een normale kruising. Als je beide tegelijkertijd op een kruising aankomt, heeft de bestuurder die vanuit jouw positie uit de rechter straat komt altijd voorrang.Maar, in bepaalde gevallen geldt deze regel niet.
Het wordt vaak gezien als een extra signaal om aan te geven dat je op de rotonde blijft. Richting aangeven op de rotonde is dus niet verplicht, maar wel op het moment dat je de rotonde verlaat.
Invoegen ná de rotonde of samenvoegen
Dan moet één van de twee rijstroken 'vervallen'. Dit kan op twee manieren: de linker voegt in op de rechter rijstrook óf de rechter voegt samen naar de linker rijstrook. Het invoegen (rechts naar links) werkt hetzelfde als bij een invoegstrook op een autosnelweg.
Onder fietsers en ook brom- en snorfietsers vallen relatief veel verkeersdoden op kruispunten. Een rotonde is de veiligste kruispuntvorm, omdat deze minder conflictpunten, een lagere snelheid en een kleinere impacthoek heeft dan een conventioneel kruispunt.
Een rotonde is een gelijkvloers kruispunt waar het verkeer in een rondgaande beweging wordt afgewikkeld en waar het verkeer op de rotonde voorrang heeft [1].
Het klassieke 'verkeersplein' was de voorganger van de rotonde en vaak ook nog eens een stuk groter. Voor weggebruikers zit het verschil in de voorrangssituatie. Bij rotondes heeft verkeer op de rotonde voorrang boven verkeer dat de rotonde nadert.Bij verkeerspleinen heeft het verkeer van rechts altijd voorrang.
snelheid van 50 km/u kruist een weg, eveneens binnen de bebouwde kom maar met daarop een max. snelheid van 70 km/u. Dat kruisen gebeurt middels een rotonde.
3. De voorrang van rechts is universeel. Ook op fietsers zijn de voorrangsregels van toepassing. Ook fietsers moeten dus voorrang verlenen aan het verkeer dat van rechts komt.
Als je haaientanden verkeer ziet betekent het dat je voorrang moet verlenen aan het verkeer op de kruisende weg. En dit geldt alleen voor bestuurders. voetgangers voorrang regels zijn anders, zij behoren niet tot bestuurders.
Bord. Een omgekeerde driehoek betekent dat je voorrang moet verlenen aan bestuurders die op de openbare weg rijden die jij wilt oprijden en dat je, indien het nodig is, moet stoppen. Zijn er geen bestuurders op de dwarsende weg, dan hoef je niet te stoppen, en mag je het kruispunt oprijden.
Op of naast de fietsstrook mag je niet stilstaan of parkeren, dat mag dus alleen in daarvoor aangelegde parkeerhavens. De foto is van de fietsstrook op de Opwettenseweg. Fietsers rijden op de fietsstrook, alle andere bestuurders rijden op de middelste strook.
Fietsers en motorvoertuigen zijn dus nu voor de wet gelijk. Dit betekent dat nu de hoofdregel bij voorrang geldt. De hoofdregel bij voorrang is dat verkeer dat van rechts komt voorrang heeft op verkeer dat van links komt. Nu heeft een fietser van rechts voorrang op fietsers, auto's scooters en alle andere bestuurders.