Een oldtimer koopt u niet voor het woon-werkverkeer. Daar zijn de kosten per kilometer vaak te hoog voor. Het is vooral een liefhebberij waar ook nog geld mee te verdienen is. Toch is het investeren in een oldtimer als een soort belegging vaak niet verstandig.
Regelingen voor oldtimers worden gunstiger
Eind mei 2020 heeft de Eerste Kamer bekendgemaakt dat oldtimers ouder dan 50 jaar geen APK keuring meer hoeven te doen. Veel oldtimereigenaren vinden de APK keuring overbodig dus waren ze blij om te horen dat het afgeschaft werd.
Oldtimers die in de overgangsregeling mogen zijn oldtimers die een bouwjaar hebben tussen 1 januari 1988 en het moment dat de auto 40 jaar oud is. De oldtimerregeling is dus nog geldig tot 2028. Je kunt de overgangsregeling aanvragen op de website van de belastingdienst. Dit moet vóór 1 november.
Einde van de oldtimer
Als de plannen van de Vlaamse regering werkelijkheid worden komt er ook een einde aan de hobby en broodwinning van heel wat liefhebbers van oude voertuigen, aangezien tweedehandse wagens met een diesel of benzine vanaf 2030 niet meer ingeschreven zouden mogen worden.
Afhankelijk van de leeftijd moet een oldtimer jaarlijks, tweejaarlijks of vijfjaarlijks aan een keuring onderworpen worden: Voertuigen met een leeftijd vanaf 25 tot 30 jaar moeten jaarlijks naar de keuring. Voertuigen met een leeftijd vanaf 30 t.e.m. 50 jaar moeten tweejaarlijks naar de keuring.
Hoewel we alle soorten motoriseringen hebben meegenomen in het onderzoek, dus ook diesels en elektrische auto's, blijken auto's met een benzinemotor of benzine-hybride's het meest waardevast. Niet geheel verrassend zijn het vooral Japanse en Duitse crossovers en SUV's die het goed doen in deze lijst.
Voor oldtimers in Nederland hoeft je geen wegenbelasting te betalen als de wagen veertig jaar of ouder is. Hierbij wordt gekeken naar de datum waarop de auto in gebruik is genomen. Deze vrijstelling is er om oldtimerrijders tegemoet te komen.
Eén van de eisen om gebruik te kunnen maken van deze regeling is namelijk dat de oldtimer in december, januari en februari op privéterrein staat. In deze periode is het niet toegestaan om de weg op te gaan met de oldtimer. Ook mag je deze niet langs de weg parkeren.
Na de goedkeuring door het Europees Parlement op woensdag 8 juni 2022, baart het einde van de verbrandingsmotor ook de eigenaars van oude auto's zorgen.
Lage temperaturen, regen en sneeuw zijn niet goed voor een oudere auto, dus je kunt je klassieker het beste binnen zetten in een afgesloten ruimte zoals een garage of parkeerplaats waar de auto een paar maanden beschut staat tot het beter weer wordt.
Geen of nauwelijks wegenbelasting
Oldtimers die ouder zijn dan veertig jaar zijn volledig vrijgesteld van wegenbelasting. Dit geldt voor de meeste oldtimers, want de gemiddelde leeftijd is vijftig jaar. Voor wagens die nog niet zo oud zijn, maar wel gebouwd zijn voor 1988, geldt een overgangsregeling.
In 1995 veranderde deze regeling: iedere auto werd belastingvrij als hij 25 jaar oud was. Dan kon je een auto officieel een oldtimer noemen, en werd hij veelal alleen nog ingezet voor hobbymatig gebruik.
2025 is een overgangsjaar waarin je een korting van 75 procent op de wegenbelasting krijgt. Vanaf 2026 betaal je het volledige tarief.
De reden hiervoor is dat oldtimerbezitters vaak niet heel veel rijden met de oldtimer. Hierbij wordt gekeken naar de datum waarop de oldtimer in gebruik is genomen. Omdat oldtimers van deze leeftijd niet vaak de weg op gaan, is besloten om de wegenbelasting voor deze auto's af te schaffen.
De auto die in absolute cijfers het meest in waarde daalde is de S 560 Cabriolet.
Een vermogensbestandeel zoals bijvoorbeeld aanspraak op een pensioen, is waardevast als het de algemene prijsontwikkeling volgt of dat er sprake is van een vorm van indexatie die de inflatie corrigeert. Of meer algemeen: Aanspraken zijn waardevast wanneer de koopkracht ervan behouden blijft.
Een van de voordelen is dat er minder tot geen wegenbelasting betaald hoeft te worden, dit scheelt jaarlijks behoorlijk wat geld. Er zijn bovendien speciale oldtimerverzekeringen, waardoor je ook flink op de verzekering geld kan besparen. Je kunt je auto als oldtimer verzekeren wanneer de auto ouder is dan 25 jaar.
De dagwaarde van een oldtimer is gezien de leeftijd van het voertuig vaak aan de lage kant. Met een taxatierapport kun je de waarde van je oldtimer vastleggen. In een taxatierapport staan alle kenmerken van je auto met daarbij specificaties en eventuele aanpassingen die zijn aangebracht.