Geconcludeerd kan worden dat de CVT-automaatbak al jarenlang zijn dienst bewezen heeft en dat voorlopig ook nog wel even zal blijven doen. De techniek werkt brandstofbesparend door de optimale overbrengingsverhouding en daarnaast is de techniek (in principe) ook betrouwbaar.
De levensduur van een CVT is enorm afhankelijk van de omstandigheden tijdens het gebruik. Het is dus eigenlijk onmogelijk om op afstand een voorspelling te doen hoe lang u nog van uw auto/versnellingsbak kunt genieten. In alle redelijkheid denk ik dat 200.000 km een minimaal te verwachten levensduur zal zijn.
Als je sneller wilt rijden, kies je een hogere versnelling. De CVT-automaat doet eigenlijk hetzelfde, alleen automatisch en volledig traploos. De metalen duwband loopt namelijk niet over tandwielen, maar door twee poelies – de gleuf in de omtrek daarvan wordt naar het midden toe dieper.
Een conventionele automaat schakelt een aantal keer op, waardoor er steeds pieken in de rijsnelheid te zien zijn. De CVT heeft een lineaire lijn zonder pieken. Het voordeel hiervan is dat de motor optimaal belast wordt in het meest gunstige koppelgebied.
Continu variabele transmissie (CVT): geen vaste versnellingen. Bij een wagen met continu variabele transmissie zijn er geen vaste versnellingen. Je bepaalt het toerental met het gaspedaal, de CVT zorgt ervoor dat je versnelt. Het systeem is vergelijkbaar met dat van een scooter.
U vraagt wat de te verwachten levensduur is van een automatische versnellingsbak. In alle redelijkheid denk ik aan tenminste 200.000 km. Bij de huidige tellerstand is dit defect dus nogal vroeg te noemen. Het is ook weer niet zo dat het uitgesloten is bij een dergelijke kilometrage maar het dus zeker aan de vroege kan.
Constructie van een CVT-versnelling
Een CVT-versnellingsbak werkt volgens een geheel ander principe. Op de aandrijfas, die met de motor is verbonden door een koppelomvormer of een koppeling, bevindt zich in plaats daarvan de primaire poelie set.
Waar op letten bij Automaat kopen
Een automaat die lawaaierig schakelt waarbij een schurend of kloppend geluid aanwezig is, is aan een revisiebeurt toe. Ook wanneer een automaat blijft schakelen bij een contant toerental is er onderhoud nodig. Een automaat hoort soepel te schakelen.
Een automaat rijden is veiliger
Doordat je niet hoeft te schakelen en niet koppelt, is concentreren op wat er rondom jou gebeurt veel makkelijker. Daarnaast hoef je je stuur niet los te laten om handmatig te schakelen en met twee handen aan het stuur rijden is altijd veiliger.
Werking van een CVT
Dit betekent dat de overbrengingsverhoudingen continue veranderen. In een CVT versnellingsbak zijn er geen vaste overbrengingsverhoudingen. Een rubberen of metalen duwband die over schijven van verschillende diktes beweegt zorgt voor de overbrenging.
De afkorting CVT betekent: Continu-Variabele Transmisie en is een speciaal soort automatische versnellingsbak van Nederlandse oorsprong.
CVT staat voor continu variabele transmissie. Het is een soort automatische transmissie. Ze zorgt voor een vlotte afstelling van de overbrengingsverhouding, en heeft geen vaste positie. Ze coördineert automatisch het toerental van de krukas met de motorbelasting.
Normaal gesproken kan een automaatbak net zo lang mee als een handbak. Ze hebben weinig onderhoud nodig, alleen is het oliepeil belangrijk. De meeste automaten hebben dan ook een oliepeilstok net als de motor.
Een van de vervelendste dingen die kapot kan gaan aan je auto is de versnellingsbak, zeker bij een automaat. De kosten voor reparatie kunnen oplopen tot wel 7.500 euro.
De prijs ligt meestal maximaal rond de €1.200 inclusief de demontage kosten, het arbeidsloon van de monteur, onderdelen, overige kosten en BTW. Om de kosten van de revisies te beperken is het aan te raden om regelmatig onderhoud te laten uitvoeren aan de versnellingsbak van je auto.
Standen automaat
Zet je de auto in de P-stand, dan blokkeert je versnellingsbak. Deze stand heeft dus als het ware hetzelfde effect als je handrem. Het zorgt ervoor dat je auto niet gaat rollen na het parkeren.
Bij het binnenrijden van een kettingwasstraat staat er meestal de volgende aanwijzing voor voertuigen met automatische transmissie: „Uit de versnelling, versnellingspook op “N”, motor uitzetten, niet sturen, niet remmen. “
Een automaat heeft er maar twee in plaats van drie, omdat de koppeling niet nodig is. Je linkervoet hoef je daarom niet te gebruiken bij een automaat. Daarnaast gaat een automaat vanzelf rustig rijden als je het rempedaal loslaat, ook al geef je nog geen gas.
Door de schijven van zo'n set dichter naar elkaar toe te schuiven zal de riem verder naar de buitenkant geduwd worden en over een grotere diameter werken. Wanneer de schijven uit elkaar bewegen, zal de riem juist weer richting de as zakken en over een kleinere diameter werken.
Een auto met automatische versnellingsbak is vaak bijzonder geschikt als caravantrekker. Zeker traditionele automaten met koppelomvormer en CVT-automaten zijn geliefd bij caravanrijders.
Een traploze automaat is een CVT, die met duwband of planetair tandwielstelsel werkt. Een sequentiële auotmaat is vaak een geautomatiseerde handbak met droge plaat koppeling, en is dus allesbehalve traploos.
Een automaat heeft beperkingen als de eerste versnelling erg lang is. Om dan weg te rijden is erg veel slip nodig in de koppeling (koppelomvormer) en ontstaat veel warmte. Ook als het gat tussen de eerste en de tweede versnelling relatief groot is, kan dat ongunstig zijn.
Zo gaat een versnellingsbak kapot
De volgende defecten zullen ervoor zorgen dat een versnellingsbak kapot gaat en niet meer goed te gebruiken is: Versleten tandwielen (kapotte of afgesleten tanden) Versleten afstandsringen. Kapotte lagers.
De auto wordt vervolgens in de goede versnelling gezet. In de versnellingsbak krijgen de onderdelen daarbij te maken met lichte wrijving, waardoor deze kunnen gaan verslijten en de versnellingsbak vervuild kan raken. Met de tijd of met een beetje pech kan daarom uw automaat defect raken.