Het zijn vooral de Landstraßen waar de dodelijke ongelukken gebeuren. 60 procent van alle verkeersdoden valt op deze N-wegen, terwijl die slechts 40 procent van de gereden kilometers voor hun rekening nemen. Bovendien is er volgens de ADAC geen samenhang tussen een snelheidslimiet en meer veiligheid op de snelwegen.
Officieel: geen snelheidslimiet op de Autobahn!
Waarom geen maximumsnelheid Autobahn? Met bijna 13.000 kilometer aan autosnelwegen hebben onze oosterburen na China, Spanje en de Verenigde Staten de meeste kilometers asfalt liggen. Bovendien hebben ze een van de dichtste snelwegnetwerken ter wereld, aangezien het land veel kleiner is dan bijvoorbeeld China of de VS.
Reacties. Op Internet kun je deze kaart downloaden. https://www.83metoo.de/autobahn-ohne-tempolimit Je kunt alle autowegen op deze satellietkaart oproepen waar in Duitsland geen snelheidslimieten zijn en waar je dus zo snel mag rijden als je auto kan. Zolang je banden maar contact met het wegoppervlak houden.
De Autobahn is de Duitstalige versie van de autosnelweg. De term wordt gebruikt in Duitsland, Zwitserland en Oostenrijk, en aangepast in Oekraïne (Avtoban). Zoals de autosnelweg heeft een Autobahn ook minimaal 2x2 rijstroken, een middenberm, vluchtstroken en ongelijkvloerse kruisingen.
In principe geldt op de autobahn (autosnelweg) in Duitsland geen maximumsnelheid geldt. Wel geldt een adviessnelheid van 130 km/u. Als je deze overschrijdt, is het niet zo dat je een boete krijgt, maar als je een ongeval veroorzaakt geldt wel vaak een hogere aansprakelijkheid.
Bij veel Duitse autobahnen ontbreekt namelijk vaak de vluchtstrook, en een ander argument is dat op de rechterbaan veel vrachtverkeer rijdt waardoor de vluchtstrook vaak te smal is voor de hulpvoertuigen. Dus duikt je Duitse voorganger naar links of naar rechts dan doe je precies het zelfde.
Duitsland is het enige land in Europa met wegen zonder snelheidslimiet. Op grote delen van de Duitse Autobahn geldt alleen een adviessnelheid. Volgens de Süddeutsche Zeitung voegt Duitsland zich daarmee in een illuster rijtje met landen als Afghanistan, Noord-Korea en Somalië.
In Nederland geldt overdag (van 06.00 tot 19.00 uur) op alle snelwegen een maximumsnelheid van 100 kilometer per uur. Met uitzondering van de trajecten waar nu ook een aangepaste limiet van 80 kilometer per uur geldt.
De snelheidsregels in Duitsland zijn erg duidelijk. Binnen de bebouwde kom is de maximaal toegestane snelheid 50 kilometer per uur. Buiten de bebouwde kom is dit 100 kilometer per uur, dit is anders dan Nederland. Je mag op veel plekken zo hard rijden als je wilt, maar zorg ervoor dat je dit veilig doet.
A: In steeds meer Duitse (binnen)steden geldt een lagere maximumsnelheid van 30 km/h. Let daarom in steden goed op maximumsnelheidsborden. In de stad Frankfurt am Main geldt sinds januari 2021 een maximumsnelheid van 40 km/h.
Als er niets staat aangegeven, geldt op de snelwegen in principe een maximumsnelheid van 130 kilometer per uur. Als er een andere maximumsnelheid geldt, of als de snelheid op een traject wisselt, wordt dit aangegeven met borden naast of boven de weg.
Voertuigen mogen alleen op autowegen als zij 50 kilometer per uur kunnen en mogen rijden. Voor autosnelwegen is dit 60 kilometer per uur. Deze snelheid heet ook wel de minimumconstructiesnelheid.
Maximumsnelheid snelwegen (A-en E-wegen) 's nachts
In de avond en nacht, tussen 19.00 en 06.00 uur, geldt een maximumsnelheid van 100, 120 of 130 km/h. Hoe hard er gereden mag worden, wordt aangegeven met borden langs de weg. Sinds maart 2020 geldt de nieuwe maximumsnelheid van 100 km/h.
Er is onderzoek naar gedaan, en automobilisten geven deze redenen aan voor hun hoge snelheid³ : ze willen zich aanpassen aan het andere verkeer. ze hebben haast. ze vinden hard rijden leuk.
Op autowegen geldt standaard een maximumsnelheid van 100 km/h, doch zijn vele autowegen uitgevoerd met snelheden van 80 en 70 km/h. Daar ontstaat vaak de vergissing bij weggebruikers die de verkeersregels niet voldoende kennen, door standaard 80 km/h te rijden op een autoweg.
2. Ondergrens voor bekeuren Op de meeste wegen geldt een ondergrens van 4 km/u voordat wordt bekeurd. Alleen op autosnelwegen waar 130 is toegestaan, is geen ondergrens.
In Duitsland is de maximumsnelheid op veel stukken snelweg zo hoog als je auto kan halen. Het is dan ook het enige land ter wereld waar geen snelheidslimiet bestaat op de snelweg. Er is wel een algemene adviessnelheid. Die bedraagt 130 km/u.
In 1932 was de Keulse burgemeester Konrad Adenauer verantwoordelijk voor de aanleg van een snelweg tussen Bonn en Keulen. Adolf Hitler steekt de eerste spade in de grond bij het begin van de aanleg van de autosnelweg Frankfurt am Main - Darmstadt-Mannheim. Achter hem onder andere Gauleiter Jakob Sprenger en Fritz Todt.
Binnen de Duitse bebouwde kom, geldt dezelfde maximum snelheid als in Nederland: 50 km/u. Buiten de bebouwde kom mag je in Duitsland sneller, namelijk 100 km/u in plaats van de Nederlandse 80 km/u. Betreft het echter een weg met gescheiden rijbanen of minstens vier rijstroken, dan geldt er geen maximale snelheid.
De steden zijn er niet op gebouwd, en nieuwbouwwijken krijgen ook maar mondjesmaat de voorzieningen die wij als gewoon ervaren: een breed fietspad, eigen tunnels voor fietsers, eigen stoplichten enz. Ook op het platteland is niet eenvoudig.
De vakantiedrukte kan voornamelijk op vrijdag en zaterdag voor veel files zorgen. De vakantiedrukte vermijden kun je het beste doen om op Donderdag en Zondag te gaan rijden. Op deze dagen is de drukte op de weg namelijk het minst.
In België is de maximumsnelheid op snelwegen 120 kilometer per uur. In Vlaanderen geldt buiten de bebouwde kom een maximumsnelheid van 70 in plaats van 90, tenzij met borden iets anders wordt aangegeven. Naar Wallonië? Hier is de maximumsnelheid buiten de bebouwde kom 90 kilometer per uur.