Als u een PPL-SEP heeft moet u minimaal 12 vlieguren maken en een 12e vlucht met instructeur in de 12 maanden voorafgaand de vervaldatum voor het geldig houden van het vliegbrevet. Een PPL-SEP is 3 jaar geldig.
De werktijd kan bij meer bemanningsleden (drie piloten) naar 18 uur normale arbeidsduur gaan, en in uitzonderingsgevallen tot 21 uur. De minimale rusttijden han- gen af van het tijdzoneverschil tussen start- en landingsluchthaven.
Zo ben je drie dagen achtereenvolgens weg van thuis. Maar soms kan dit ook een week zijn. Vlieg je alleen binnen Europa dan kan het zijn dat je 2 tot 3 vluchten op een dag uitvoert van 3 a 4 uur.
Kosten van het zelf vliegen
Een goedkoop vliegtuig om je vliegbrevet op te halen kost gemiddeld zo'n €140,- per uur. Een instructeur vraagt gemiddeld €40,- per uur. Afhankelijk van het vliegveld is het landingsgeld hooguit een paar tientjes, let wel: het landen dient veel geoefend te worden.
Piloten mogen niet langer dan zestien uur achter elkaar vliegen of standby staan. Voor nachtvluchten is het maximale aantal uren vastgesteld op elf.
Het aanvangssalaris van een Piloten e.d. bedraag meestal tussen de € 2.648 en € 3.982 bruto per maand. Na een dienstverband van 5 jaar bedraagt het salaris tussen de € 3.144 en € 4.871 per maand bij een werkweek van 38 uur.
Welkom in de Overhead Crew Rest (OCR)
De Overhead Crew Rest (OCR) is, zoals de naam al verklapt, boven de cabine te vinden. Aan boord van KLM's 747's, 777's en 787's zijn deze OCR's aan boord te vinden. Voor een vlucht langer dan 10,5 uur is de crew wettelijk verplicht te rusten.
Iedereen kan leren vliegen. Een brevet halen is minder moeilijk dan het lijkt. En hoewel vliegen als hobby niet goedkoop is hoeft het na het halen van het brevet niet veel duurder te zijn dan hobby's zoals motorrijden, golf of zeilen.
Om een vliegbrevet te bemachtigen en te beginnen aan jouw PPL-opleiding moet jij minimaal 16 jaar oud zijn tijdens het begin van de opleiding, en jij moet minstens 17 jaar oud zijn tijdens de start van jouw examen.
In de praktijk zie je dat de meeste mensen tussen de 50 en 60 uur nodig hebben voordat ze klaar zijn voor het examen, een budget van ongeveer 13.000 – 15.000 euro is dus verstandig.
Het salaris van een Piloot is afhankelijk van de werkgever, de verantwoordelijkheid en de ervaring. Een beginnend Piloot verdient bijvoorbeeld zo'n €3200 tot €4500 netto per maand, maar een ervaren gezagvoerder kan bij sommige airlines tot ongeveer 250.000 euro per jaar verdienen, afhankelijk van zijn rang en functie.
Want eigenlijk is Piloot zijn alleen maar heel erg leuk natuurlijk. Toch zitten er ook nadelen aan het beroep. Piloot worden is niet gemakkelijk. Je hebt er een behoorlijk intensieve vliegopleiding voor nodig en je moet ook nog aan specifieke medische eisen voldoen.
Gemiddeld verdien je als piloot bij de KLM een salaris van tussen de € 100.000 tot € 150.000 per jaar, maar dit kan oplopen tot wel € 250.000. KLM behoort daarbij tot één van de best betalende luchtvaartmaatschappijen voor piloten.
"Een beginnend vlieger heeft bovendien vaak een gigantische schuld van 1,5 ton openstaan bij de bank", voegt de woordvoerder van VNV toe. “De opleiding kost zo'n 150.000 euro en die moeten piloten in wording zelf bekostigen.” De opleiding kost namelijk zo'n 150.000 euro en die moeten piloten in wording zelf bekostigen.
Het gemiddelde salaris voor de functie Captain B777/B787 in Nederland is € 19.176 per maand, wat 6% lager is dan het gemiddelde salaris van € 20.488 per maand bij KLM voor deze functie.
Hoe de verschillende vliegscholen dit oplossen lees je hieronder. De kosten voor een complete opleiding, inclusief Type Rating, aan de KLM Flight Academy bedragen €122.000,-. De KLM levert een financiële bijdrage aan deze kosten waardoor de opleidingskosten voor de student €105.000,- bedragen.
Voor slechts 238 euro per uur (bloktijd*) vlieg je in een Robin 135 CDI en kun je gratis één passagier meenemen (mits het totaal toegestane gewicht niet wordt overschreden).
Tarieven Cessna huren (zonder lidmaatschap):
Cessna 172 - € 175,00 incl. BTW per uur. Cessna 150 - € 120,00 incl. BTW per uur.
Voor het behalen van het PPL-brevet heeft een kandidaat ten minste 45 vlieguren nodig (minimaal 25 met instructeur, minimaal tien uur solo), bij LAPL is dat resp. 30 vlieguren (24 uur met instructeur) en 6 uur solo.
Gemiddelde consumentenprijs – € 195. Dit is inclusief gemiddeld 19 euro aan extra's zoals extra bagage en services aan boord van het vliegtuig.
Onze vliegopleiding bestaat uit vier fasen, die samen ongeveer twee jaar in beslag nemen: Een basistheorie opleiding van 2 maanden op Eelde. Gedurende 13 maanden volg je theorie gecombineerd met een éénmotorig vliegtraject op Eelde. Een meermotorig vliegtraject in Eelde van ongeveer 5 maanden.
In Nederland is het alleen mogelijk piloot/verkeersvlieger te worden door middel van een tweejarige opleiding aan een particuliere beroepsluchtvaartschool. Dit betekent dat het een dure opleiding is (zo'n €100.000 in totaal).
Op lange vluchten hebben natuurlijk ook piloten hun rust nodig. Net als de stewardessen overigens. Maar waar slapen zij überhaupt? Al het cabinepersoneel slaapt gewoon boven je!
Zware turbulentie komt niet vaak voor en duurt niet lang. Meestal een paar minuten. Piloten kunnen zware turbulentie zien aankomen op de weerradar.
Met dit model worden ook vaak rondvluchten gemaakt. In veel landen wordt de Cessna 182 ook voor militaire doeleinden gebruikt. Het vliegtuig kost slechts 433.500 euro en de bedrijfskosten per uur liggen tussen de 150 en 170 USD. Dit maakt het een van de goedkoopste vliegtuigen.