Deskundigen spreken van een gameverslaving wanneer je gedurende minstens een half jaar iedere dag minimaal 3 uur aan het gamen bent. Bovendien gaat een gameverslaving ten koste van slaap, sociale activiteiten en prestaties op school of werk.
Gemiddeld gaan experts uit van ongeveer maximaal 3 uur beeldschermtijd vanaf 12 jaar. Dat is inclusief telefoon, tv en andere schermen. Elke dag 4 tot 5 uur gamen per dag wordt als 'niet normaal' gezien. Er bestaat dan een kans dat je een gameverslaving hebt.
Bij de meeste mensen die afkicken van gamen duren de ergste afkickverschijnselen van het gamen 3–4 dagen.Maar de ontwenningsverschijnselen van het gamen kunnen weken tot maanden aanhouden.
Gamen onder scholieren
Ruim een kwart (27%) doet dit bijna dagelijks. Dit blijkt uit ons Peilstationsonderzoek Scholieren 2019. In 2021 gamede 13% van de leerlingen in het voortgezet onderwijs intensief. Intensief gamen is 24 of meer uren per week gamen.
Een gameverslaving begint vaak als een hobby waar je steeds meer tijd in steekt. De persoon in kwestie krijgt het gevoel bepaalde dingen te kunnen bereiken via de game die hij of zij in het echte leven niet voor elkaar krijgt. Heb je een gameverslaving, dan ga je steeds meer in de virtuele wereld 'leven'.
De gevolgen van een gameverslaving zijn groot: andere hobby's en bezigheden sneeuwen onder en offline sociale contacten lijden eronder. Het gamen levert problemen op voor zowel de persoon zelf als de omgeving. Jongeren lopen het risico om steeds minder of helemaal niet meer naar school of opleiding te gaan.
Praktische tips om te stoppen met gamen
Verbreek het contact met vrienden in de gamewereld en zoek vrienden die jou helpen met afkicken. Zorg dat je andere dingen hebt om je mee te vermaken (sporten, wandelen, vrienden opzoeken etc) als je de drang voelt om te gamen.
Het is dus niet gezond om 10 uur per dag te gamen. Maar wanneer jij of je kind af en toe eens 5 uur per dag gaat gamen is dat niet meteen een probleem. Deskundigen spreken van een gameverslaving wanneer je gedurende minstens een half jaar iedere dag minimaal 3 uur aan het gamen bent.
In Nederland zijn er naar schatting een miljoen mensen die gamen. Volgens onderzoek is 2% verslaafd (1). Dat zijn dan zo'n 20.000 mensen.
Op 11-jarige leeftijd gaat het om bijna de helft van de jongeren (49,3%), op 12-jarige leeftijd ongeveer 86% en op 13- jarige leeftijd 96%. Gamen vormt voor sommigen, onder meer door de toegankelijkheid, dan ook een belangrijk onderdeel van de vrijetijdsbesteding.
Gevolgen van gokverslaving
geld stelen of fraude plegen om aan meer geld te komen. ruzie: door liegen en het bagatelliseren van problemen. vermoeidheid, uitputting, rusteloosheid. verlies van bijvoorbeeld werk, huis, relatie.
Gamen kan zorgen voor gedragsproblemen, een minder sociaal leven, een slechte slaapkwaliteit of in het ergste geval tot gameverslaving. Maar, dat geldt alleen als er meer dan 8 á 9 uur per week wordt gegamed. Wat problematisch gamegedrag is, verschilt bovendien per kind en hangt af van meerdere factoren.
Lichamelijke gevolgen kunnen zijn: droge, vermoeide of geïrriteerde ogen, hoofdpijn, rugpijn, RSI, overgewicht, gebrek aan lichaamsbeweging. Teveel gamen kan zorgen dat je je verdrietig, boos of eenzaam gaat voelen omdat andere dingen slecht gaan.
Gemiddeld besteden kinderen van 13 tot en met 16 jaar circa vier uur per dag aan tv series kijken (vooral Netflix), computeren en gamen. Daarnaast zijn ze zo'n anderhalf uur per dag aan het communiceren via social media.
Hobbygamers (totaal: 36%, jongens: 55%): minimaal twee tot drie dagen per week gamen. Deze groep speelt gemiddeld zo'n 14 uur per week games. Niet-gamers/incidenteel gamers (totaal: 60%, jongens: 38%): de overige groep jongeren, die incidenteel of nooit gamen, gemiddeld speelt deze groep 3 uur per week games.
Het standaardverbruik van een computer om te internetten, tekstverwerken, muziek te luisteren of te streamen is 220 watt. Om te gamen is het 400 watt en voor de extreme gamers met meerdere schermen kan het oplopen tot 800 á 1200 watt per uur.
Het is belangrijk om je als ouder eerst af te vragen of het nodig is om je kind minder te laten gamen. Het is vrij normaal als je kind gemiddeld op een doordeweekse dag 1 tot 1½ uur per dag gamet, zeker bij kinderen in de leeftijd tussen de 10 en 13/14 jaar.
Volgens een studie van de ESA, de Entertainment Software Association, blijkt de gemiddelde gamer ouder dan men zou verwachten. De meerderheid van de spelletjesfanaten is namelijk ouder dan achttien, met een gemiddelde spelersleeftijd van negenentwintig jaar.
Veel voorkomende psychische klachten door een gameverslaving zijn: Je bent obsessief bezig met het gamen, ook als je niet speelt. Je reageert geïrriteerd of kwaad als iemand je stoort bij het gamen. Het lukt je niet om je te houden aan de tijdslimiet die je voor jezelf stelt.
Uit onderzoek blijkt dat met gamen de oog-handcoördinatie, het reactievermogen en strategisch inzicht worden getraind. Ook blijkt uit onderzoek dat juist het samenspelen een grote motivatie is, omdat veel kinderen samenspelen of met elkaar overspelletjes uitwisselen.
Tijdsbesteding aan gamen
In 2021 zegt 13 procent van de middelbare scholieren en 14 procent van de basisschool leerlingen minstens 24 uur per week te gamen. In zowel het basis- als voortgezet onderwijs komt intensief gamen (minstens 24 uur per week) veel vaker voor onder jongens dan meisjes.
Er is weinig onderzoek gedaan over hoe je gameverslaving of problemen met gamen het beste kunt behandelen. In de verslavingszorg is de behandeling van gameverslaving vaak vergelijkbaar met die van andere verslavingen. Zoals bijvoorbeeld verslaving aan alcohol of drugs. Ook medicijnen kunnen hierbij soms helpen.
Tijdens het gamen maakt je brein veel stofjes aan, waaronder deze drie: adrenaline, endorfine en dopamine. Endorfine en dopamine horen bij het beloningssysteem in de hersenen. Deze stofjes hebben een verslavende en aantrekkende werking. Te veel gamen kan dus leiden tot een gameverslaving.
Heel veel tijd besteden aan gamen. Gamen gaat ten koste van de nachtrust. Gamen gaat ten koste van school, (huis)werk, vrienden en hobby's. De gamer wordt agressief en geïrriteerd als er niet gegamed kan worden of als er beperkingen opgelegd worden.