Stuurkogels en de overige stuurverbindingen in het stangenstelsel mogen, naast eventuele oorspronkelijke speling, door slijtageverschijnselen niet meer speling hebben dan: 1,0 mm, in radiale richting, zoals weergegeven in figuur 16; 1,0 mm, in axiale richting, zoals weergegeven in figuur 16.
De kogel zal er niet snel uitschieten, maar je merkt dat je wielen speling krijgen. Dat is een duidelijk teken dat je stuurkogels vervangen moeten worden. Zijn je stuurkogels heel erg versleten, dan hoor je een duidelijk 'kloppend' geluid wanneer je aan het stuur draait.
Spoorstangen kunnen jaren en jaren meegaan en sommige autobezitters hoeven ze misschien helemaal nooit te vervangen, maar hun levensduur kan worden beïnvloed door bepaalde rijomstandigheden. Obstakels zoals kuilen, slechte weg of zelfs kleine ongevallen kunnen ertoe leiden dat stuurkogels sneller slijten.
U vraagt naar de veiligheid van stuur- en fuseekogels met speling. Binnen de APK regelgeving mogen deze kogels 1,0 mm speling in radiale richting en 1,0 mm in axiale richting hebben.
Een stuurkogel is een kogelgewricht aan beide uiteinden van een stuurarm of een spoorstang. Wat doet het? Een stuurkogel vormt de verbinding tussen de fusee en de stuurarm of spoorstang. De fusee kan daardoor met het wiel op en neer bewegen, terwijl de stuurarm of spoorstang vast met het chassis is verbonden.
De kosten van de stuurkogel variëren per merk en automodel en bedragen tussen de € 60 en € 70. Deze prijs is van toepassing op de stuurkogel als afzonderlijk onderdeel. Het is mogelijk om deze als onderdeel van de gehele draagarm te vervangen, waarbij de kosten hoger zullen uitvallen.
U vraagt hoeveel een stuurkogel aan speling mag hebben bij APK. In het APK reglement staat daar het volgende over. Stuurkogels en de overige stuurverbindingen in het stangenstelsel mogen, naast eventuele oorspronkelijke speling, door slijtageverschijnselen niet meer speling hebben dan: 1,0 mm, in radiale richting.
Ook bij gebruik van een spelingsdetector, blijft het dan ook noodzakelijk om met de hand te voelen of er speling aanwezig is. Om speling in een fusee- of stuurkogel zichtbaar te maken is het nodig de montagepositie te weten van die fuseekogels of stuurkogels.
Stuurinrichting heeft ook kogels
Aan de kant van het stuurhuis heet dat gewricht de stuurkogel, of binnenste stuurkogel. Aan de kant van de wielen heeft dat gewricht de naam fuseekogel, of buitenste stuurkogel. De buitenste stuurkogel zit vast aan het fuseestuk.
fuseekogels kunnen lang goed blijven. Wanneer deze kapot gaan is het meestal gewoon pech. Sommige auto's zijn hier wel gevoeliger voor dan andere. Ook bij auto's met een hogere kilometerstand komt dit vaker voor.
Gemiddeld bedragen de kosten voor het vervangen van de stuurstang ongeveer 250 euro.
Hoe herken je een defect of versleten spoorstang? Een typisch symptoom van beschadigde spoorstang zijn knarsende en krakende geluiden tijdens het sturen. Vaak treden deze eerst in stilstand op, omdat de belasting die het gewicht van het voertuig uitoefent op het onderdeel dan bijzonder hoog is.
Het eerste symptoom is vaak dat je auto op een rechte weg zonder te sturen niet meer helemaal recht rijdt. Dit duidt op een probleem met de ophanging, en kan dus liggen aan slijtage van de draagarm. Een ander symptoom is gebonk of getik wanneer je op ongelijke wegen rijdt, of over drempels.
De fuseekogel verbindt de driehoeksdraagarm met het fuseestuk. Tijdens het rijden beweegt de fuseekogel voortdurend als gevolg van de draaiende beweging bij het sturen en de in-en uitverende beweging van de draagarm. Hierdoor is de fuseekogel onderhevig aan slijtage en moet vervangen worden wanneer deze versleten is.
Plaats het platte uiteinde van de bandenlichter tussen de draagarm en de wielas en druk het andere uiteinde van de bandenlichter naar beneden. Sla al doende de fuseekogel gade. Als er sprake is van buitensporige speling in de fuseekogel zul je dat zekersteweten kunnen zien.
De kogels zitten in een soort kom waarin ze vrij kunnen bewegen. Deze kom wordt met een stofhoes beschermd zodat er geen vuil bij kan komen. Wanneer de stuurkogels beginnen te slijten zal er meer speling in de kom komen. Dit is te merken aan de speling in het stuur en de reactie van de wielen.
De stuurstang is dus een van de stuurdelen van een auto. De zorgt er bij de vooras voor dat de stuurbeweging wordt doorgegeven aan het fuseestuk, vanuit het stuurhuis. Er kan ook op de achteras een spoorstang zijn gemonteerd, dit hangt er vanaf welk type wielophanging er is.
Een spoorstang of wel stuurstang zit tussen wiel en stuurhuis, aan beide zijdes van de auto zit een spoorstang op de vooras.De spoorstang is eigenlijk de buitenste stuurkogel en binnenste stuurkogel aan elkaar geschroefd als het om de voorzijde gaat.
Vaak maakt een kapotte stuurinrichting ongewone stuurgeluiden, zoals een knarsend of krakend geluid dat kan optreden bij het sturen. Een zoemend geluid bij het bewegen van het stuurwiel kan ook een van de symptomen zijn van een defecte stuurinrichting.
Afhankelijk van wat er gerepareerd moet worden: een nieuw stuurhuis voor een gemiddelde auto kost zo'n € 750. Met vervanging is de monteur ongeveer twee uur bezig (€ 160). Een stuurbekrachtigingspomp komt op € 200. Die vervangen duurt anderhalf uur (€ 120).
Grote kans dat de storing bij het stuurhuis of de stuuras ligt. Ga verder met de demontage en de reparatie. Zit de fout in het interne mechanisme van het stuurhuis, dan moet deze worden vervangen**. Werkt het systeem correct, dan ligt het defect bij de andere onderdelen van de stuurinrichting en ophanging.
Een afkeurpunt is een gebrek aan het voertuig waardoor dit niet aan de APK-eisen voldoet. Heeft het voertuig een reparatie- en/of een afkeurpunt?
De speling van wiellagers of hun opsluiting mag niet zodanig zijn dat de bewegingsmogelijkheid meer bedraagt dan 0,5% van de afstand van de hartlijn van de as of astap tot het meetpunt, zoals weergegeven in figuur 13.