Door Spoelen/flushen van de ATF-olie en reinigen kunnen veel klachten van een automatische versnellingsbak verholpen worden. Overmatig slippen bij schakelen en/of slecht schakelen komt veelal door vervuiling van de ATF-olie. Door slijtage in combinatie met vervuiling raken de oliekanalen verstopt.
Afhankelijk van het type automaatbak adviseren wij daarom altijd om de automaatbak van de auto, tussen de 60.000 en de 120.000 kilometer, of 1x per 5 jaar preventief te laten spoelen.
Het spoelen van een automaat kan vanaf een €299,- incl btw. Afhankelijk van de hoeveelheid en type olie en benodigde tijd voor aansluiten van de connectoren. Mocht er een filter in het systeem zitten die ook vervangen dient te worden kunnen de kosten hoger uitvallen.
De automatische versnellingsbak van een moderne auto heeft tijdig onderhoud nodig. Ondanks de claim van sommige automerken dat spoelen of verversen van de olie niet nodig is, voorkomt dit reparaties en hoge kosten. In moderne automaten zitten zogeheten longlife ATF (Automatic Transmission Fluid) olie.
DSG Spoelen - Het Flushen of Spoelen van uw DSG versnellingsbak is een methode om klachten aan de DSG bak te voorkomen of zelfs te verhelpen. Slecht schakelgedrag, bonken, slippen of zelfs het schommelen van het toerental zijn bekende problemen waarbij een vakkundige methode van DSG Spoelen uitkomst biedt!
Levensduur DSG koppeling
Digicar adviseert iedere 100.000 km de 'DSG koppeling' te laten controleren. Met een gemiddelde levensduur van c.a. 150.000 km tot 250.000 km wat uiteraard afhankelijk is van rijgedrag en rij-omstandigheden!
De machine draait normaliter zo'n 15 tot 25 minuten met het reinigingsmiddel. Dit is afhankelijk van de mate van vervuiling. Vervolgens begint het spoelen met de nieuwe olie.
Bij automaat spoelen wordt met een spoelmachine de oude vervuilde olie uit de automatische versnellingsbak gehaald. Dit gebeurd via een spoelproces “Flushen “genoemd. Flushen gebeurt met lopende motor en een speciale spoelmachine. Tijdens dit spoelproces wordt een reinigingsmiddel toegevoegd.
U vraagt wat de te verwachten levensduur is van een automatische versnellingsbak. In alle redelijkheid denk ik aan tenminste 200.000 km. Bij de huidige tellerstand is dit defect dus nogal vroeg te noemen. Het is ook weer niet zo dat het uitgesloten is bij een dergelijke kilometrage maar het dus zeker aan de vroege kan.
De automaat bonkt. De auto schommelt in toeren. De auto verbruikt veel brandstof. De automaatbak van de auto doet het niet meer.
Bij een DSG-automaat raden wij een interval aan van 60.000 km. Hoe lang duurt automaat spoelen? Automaat spoelen duurt bij Multimerk 2 tot 3 uur. Afhankelijk van het merk en type auto.
Wanneer moet u de versnellingsbakolie vervangen? Het is aan te raden om olie in bij een handgeschakelde versnellingsbak om de 80.000 tot 100.000 km of na 5 jaar te verversen, welke van de twee er ook eerst komt. In halfautomatische versnellingsbakken wordt de vloeistof om de 60.000 km vervangen.
De kosten van het verversen of flushen van de automaat olie ligt tussen de € 180,- / € 450,-. ex. btw.
Nee dat kan niet, ook niet in neutraal en zeker niet als de motor van de gesleepte auto niet draait. Het heeft met smering van de bak te maken.
De prijs ligt meestal maximaal rond de €1.200 inclusief de demontage kosten, het arbeidsloon van de monteur, onderdelen, overige kosten en BTW. Om de kosten van de revisies te beperken is het aan te raden om regelmatig onderhoud te laten uitvoeren aan de versnellingsbak van je auto.
DSG Olie Verversen is noodzakelijk om schade en schakelklachten aan uw DSG bak te voorkomen! DSG olie verversen dient volgens fabrieksprotocol, iedere 60.000 km te worden uitgevoerd.
ATF olie smeert en koelt de draaiende delen in een automatische versnellingsbak.
Serva kan uw automaat spoelen voor € 450,-, en uw stuurhuis voor € 245,-. Laat u gelijktijdig een onderhoudsbeurt volgens fabriekspecificaties uitvoeren? Dan spoelen wij uw automatische versnellingsbak voor het speciale tarief van € 385,-. Volvo en Serva blijven innoveren.
De meeste personenauto's nemen 11 tot 15 liter versnellingsbakolie op, maar het model van het voertuig bepaalt het type en hoeveel. Hoewel veel voertuigen worden geleverd met een peilstok om de versnellingsbakolie te controleren, zijn er andere modellen die dat niet doen.
Maar als je motorolie vervuild is, dan is het inwendige van je motor dat waarschijnlijk ook. Je kunt dan de motor (laten) flushen – hem met een speciaal schoonmaakmiddel doorspoelen en het achtergebleven vuil verwijderen.
Er bereiken ons wel eens klachten, maar op het totale aantal rondrijdende auto's met DSG kunnen we stellen dat de betrouwbaarheid is verbeterd. Wanneer u een auto op het oog heeft is het natuurlijk heel erg belangrijk om te kijken of al het onderhoud is uitgevoerd zoals is voorgeschreven.
Het grootste verschil tussen de DSG6 en de DSG7 is door LuK Clutch Systems ontwikkelde koppeling. Waar de DSG6 gebruik maakt van natte lamellenkoppelingen, gebruikt de DSG7 versnellingsbak twee droge platenkoppelingen. Daarnaast heeft de DSG7 een extra uitgaande as waar de achteruitversnelling aan gekoppeld is.