Het mislukken van de tonnage-oorlogDe geallieerden kregen steeds betere radarinstallaties waardoor ze onderzeeboten die aan de oppervlakte voeren konden opsporen. Ook 's nachts waren U-boten zichtbaar op de radar.
SJ-radar was een type S-band (10-cm) radarset die tijdens de Tweede Wereldoorlog op Amerikaanse onderzeeërs werd gebruikt . Het wijdverbreide gebruik van de SJ-radar, gecombineerd met het zeer lage gebruik van radar in de Japanse Keizerlijke Marine, gaf de Amerikaanse marine een grote operationele flexibiliteit in haar onderzeeërcampagne in de Stille Oceaan.
Zo werden er meer dan 3.000 schepen vernietigd waarbij naar schatting 40.000 bemanningsleden om het leven kwamen. Onder andere de HMS Ark Royal, het grootste schip van de Royal Navy werd tot zinken gebracht. In totaal heeft Duitsland ongeveer 1.150 onderzeeërs in de vaart gehad.
Ruim 2.500 Nederlandse militairen sneuvelden in deze oorlogsmaanden.
Naar schatting hebben er in de formaties van de Waffen-SS tussen de 22.000 en 25.000 Nederlanders dienst gedaan, waarvan er tussen de 4.000 en 6.000 zijn gesneuveld, verongelukt of vermist. (N.K.C.A. in 't Veld, De SS en Nederland (Amsterdam 1976) pag.
Sinds het einde van de Onafhankelijkheidsoorlog zijn 646.596 Amerikaanse troepen gestorven in de strijd en meer dan 539.000 stierven door andere, niet-gevechtsgerelateerde oorzaken. In de loop der jaren hebben veel veteranen de redenen beschreven waarom ze zich vrijwillig aanmeldden om te dienen.
De U-boot was bedoeld om vijandige schepen uit te schakelen. Tijdens de Tweede Wereldoorlog brachten ruim 800 U-boten in totaal zo'n 3000 geallieerde schepen tot zinken. Ruim 95% van alle slachtoffers van U-boten waren koopvaardijschepen.
Typhoonklasse. De Typhoonklasse is een type kernaangedreven onderzeeboot ingezet door de Sovjet-marine in de jaren 1980. Met een waterverplaatsing van 26.000 ton zijn de Typhoons de grootste onderzeeërs ooit gebouwd.
De Russische marine heeft 79 schepen van de omvang van een fregat en groter, waaronder een vliegkampschip, vijf kruisers, dertien jagers en 52 onderzeeërs. Met uitzondering van een klein aantal aanvals- en kruisrakettenonderzeeërs werden vrijwel alle gevechtsschepen gebouwd tijdens de Koude Oorlog.
De Air-to-surface-vessel (ASV) Mark I, die gebruikmaakte van elektronica die vergelijkbaar was met die van de AI-sets, was de eerste radar die in vliegtuigen werd meegevoerd en die begin 1940 in gebruik werd genomen. Deze werd snel vervangen door de verbeterde Mark II, die was voorzien van zijscanantennes waarmee het vliegtuig in één keer twee keer het gebied kon afspeuren.
Moderne onderzeeboten kunnen in ieder geval dieptes van enige honderden meters bereiken; van de Russische militaire onderzeeboot Komsomolets (circa 1989) is bekend dat het diepterecord op 1000 m lag.
De Japanse inferioriteit op het gebied van radartechnologie was het gevolg van het gebrek aan diepgang in de Japanse technische basis en van verwaarlozing door de militaire en marineleiding .
"Een leger zonder marine slaagt erin om de Russische Zwarte Zeevloot zware klappen toe te brengen." Rusland verloor de voorbije jaren een aantal belangrijke marineschepen, waaronder de Moskva. Andere raakten zwaar beschadigd. Het zou in totaal om 27 vernietigde of beschadigde schepen gaan.
Momenteel exploiteert PLANSF een vloot van 66 onderzeeërs , waaronder nucleaire en conventionele onderzeeërs. De oppervlaktetak is de People's Liberation Army Navy Surface Force.
Op 8 oktober 2001 weet de Nederlandse bergingsmaatschappij Mammoet het onmogelijke waar te maken: ze bergen de onderzeeër Koersk.
Astute Class . De grootste, meest geavanceerde en krachtigste aanvalsonderzeeërs ooit bediend door de Royal Navy, de Astute Class is een herdefinitie van onderzeeër suprematie!
Tegenwoordig zijn er bemande onderzeeërs in de vaart die heel diep kunnen komen, maar de Japanse 'Shinkai' is met 6500 meter de recordhouder. En dat is toch even wat anders dan een kleine 11 kilometer. Voor wetenschappers zijn troggen in de oceaanbodem reuze interessant.
In totaal zijn er zes boten van de Typhoon-klasse gebouwd en een zevende is begonnen maar nooit afgemaakt. Drie boten zijn in de jaren 90 buiten gebruik gesteld en in de jaren 2000 gesloopt, nog eens twee zijn in de jaren 2000 buiten gebruik gesteld en zijn momenteel inactief .
SS Waratah en haar 211 bemanningsleden en passagiers werden voor het laatst gehoord op 27 juli 1909. Het wrak is nog niet gevonden. Schepen worden meestal als verloren beschouwd en aangenomen als vergaan na een periode van verdwijning.
Er vallen meer dan 9000 doden, waardoor het de grootste scheepsramp uit de moderne geschiedenis is. De "Wilhelm Gustloff" in 1940, als hospitaalschip met gewonde Duitse soldaten uit Noorwegen in een Duitse haven. Juli 1940.
Is er dan toch geen verschil? Ja, zo wordt gezegd, een duikboot is beter toegerust om ook boven water te varen en duikt alleen onder water als het nodig is. Bij een onderzeeboot is dat precies andersom. Het verschil zou ook te zien zijn aan de stroomlijning van de boten.
Het totaal aantal Nederlanders dat is omgekomen ligt tussen de 225.000 en 280.000. Nederland telt in die jaren 9 miljoen inwoners. 2.200 militairen van het Nederlandse leger, gesneuveld in de meidagen van 1940.
De Amerikaanse Burgeroorlog is het conflict met het grootste aantal Amerikaanse militaire doden in de geschiedenis. In feite is het dodental van de Burgeroorlog vergelijkbaar met alle andere grote oorlogen bij elkaar, waarvan de dodelijkste de Wereldoorlogen waren, die een gecombineerd dodental van meer dan 520.000 Amerikaanse doden hebben.
Het ergste land ter wereld wat betreft externe conflicten is Oeganda, zo stelt IEP. Het land is betrokken bij gevechten in Congo en voert in grensgebieden oorlog tegen het Lord's Resistance Army (LRA) van Joseph Kony. Op de tweede plaats staan de Verenigde Staten, gevolgd door Rwanda en Groot-Brittannië.
Onder het bevel van Admiraal Alexei Orlov versloeg de Russische marine de Ottomanen met gemak in de Slag bij Chesma in 1770. Dit verstevigde de controle van Rusland over de Zwarte Zee en vestigde het land als een belangrijke maritieme macht.