Je kunt kiezen uit een T5 met 250 pk, een T6 met 310 pk en vierwielaandrijving of een hybride T8 Twin Engine met in totaal 390 pk en vierwielaandrijving. Later wordt de T6 trouwens ook als hybride leverbaar.
Autoredacteur Niek Schenk antwoordt: 'Daarmee duidt Volvo het motortype aan. De D staat voor diesel, een B voor Brake Energy Regeneration (de mild hybrids) en de T voor Turbo. De cijfers 2, 3, 4, 5 of 6 of 8 geven de motorkracht aan. Hoe hoger het cijfer, des te meer motorvermogen.
De Twin Engine rijdt net als een gewone auto. Bepaalde functies wijken echter af van een auto die alleen op benzine of diesel rijdt. De elektromotor zorgt voornamelijk voor aandrijving op lage snelheden en de benzinemotor op hogere snelheden bij een actievere rijstijl.
Voluit heet de krachtigste aandrijflijn voor de nieuwe XC90 T8 Twin Engine en dat ene woordje 'Twin' duidt op de twee drukvullers die de nieuwe E-Drive-viercilinder voorin rijk is. Niet twee turbo's of twee superchargers, maar één compressor en één turbo.
In navolging van de XC90 kan de nieuwe Volvo XC60 ook in een T8-versie worden geleverd. Een variant waarbij de meest krachtige versie van de 2 liter benzinemotor wordt bijgestaan door een elektromotor. De batterij kan extern worden geladen. Een plug-in hybride dus.
De T6-benzinemotor is gebaseerd op de zeer compacte 3,2-liter zescilinder lijnmotor die sinds de introductie van de S80 in maart 2006 verkrijgbaar is. Volvo verkleinde de cilinderinhoud tot 3,0 liter; in combinatie met turbotechniek levert dat een vermogen van 210 kW (285 pk) op.
De XC40 heeft voortaan de 129 pk sterke T2 als instapversie. Die 129 pk worden uit dezelfde 1,5-liter driecilinder gehaald waar ook de T3 gebruik van maakt. Met dit vermogen is T2 een stuk minder krachtig dan de voorgaande instapversie, want die T3 beschikt over 163 pk.
De T4 ontwikkelt 180 pk en 240 Nm of zelfs 270 Nm met overboost. Terwijl de T3 enkel een manuele zesbak zal krijgen, kan de T4 ook gekoppeld worden aan de gerobotiseerde Powershift-bak met dubbele koppeling en zes verhoudingen. Volvo zal van deze motoren ook een E85-variant lanceren, die op bio-ethanol kan draaien.
T5, het staat natuurlijk voor die machtige geblazen, bruut klinkende vijfcilinder turbomotor. Het blok dat Volvo heeft gebracht waar het nu staat.
Het verschil zit vooral in het gezamenlijke vermogen van de benzinemotor en elektromotor: de T5 beschikt over 262 pk, terwijl de T4 op 211 pk komt. Het mooie van de basisuitvoering is dat Volvo geen concessies doet in het rijbereik.
De nieuwe motoren zijn door Volvo's aandrijflijnexperts 'in eigen huis' ontwikkeld en worden gebouwd in de hightech motorenfabriek van Volvo in Skövde, Zweden.
De T4 betreft een 1.6 liter viercilinder turbomotor met directe brandstofinspuiting, goed voor een vermogen van 180 pk en een koppel van 240 Nm dat over een breed toerenbereik (tussen 1.600 en 5.000 tpm) van kracht is.
D3, D4 en D5 zijn turbogeladen dieselmotoren uitgerust met een Common Rail brandstofinjectiesysteem, die worden ingebouwd in de modellen van Volvo. In 2001 zijn ze voor het eerst toegepast. Vandaag de dag worden deze motoren toegepast op bijna alle modellen van het merk.
De S80 D5 met handgeschakelde versnellingsbak en een start-stopsysteem scoort nu een gemiddeld verbruik van 4,9 liter over 100 kilometer en heeft een CO 2-uitstoot van 129 g/km. De vijfcilinder turbodieselmotor van Volvo behoort tot de beste in zijn klasse.
De D2 heeft een 1.6 liter turbodiesel met 84 kW/115 pk, die in 20915 is opgewaardeerd naar 88 kW/120 pk. De D3 heeft een 2.0 liter motor met 110 kW/150 pk. De D4 heeft een ándere 2.0 liter turbodiesel, goed voor 140 kW/190 pk.
Volvo introduceert de D3. Een 163pk sterke diesel met een 400Nm koppel. Deze 2-liter vijfcilinder dieselmotor, voorzien van het groene B label, volgt de een 2.0D en 2.4D motoren op. De D3 wordt leverbaar in de S80, V70, XC60 en XC70.
Trekhaakoptie voor XC40
Met een behoorlijk maximaal trekgewicht van 1.500 kg is het voor deze auto dus geen enkele moeite om een trailer trekken! Het systeem is voorzien van Trailer Stability Assist, dat bij hogere snelheden voorkomt dat de aanhanger gaat slingeren door de remkracht automatisch aan te passen.
Volvo's T6 motor is de beste motor die Volvo ooit heeft geproduceerd. Deze motor is zo krachtig, soepel, en heeft een uitstekend brandstofverbruik. Bovendien levert hij uitstekende prestaties, waardoor het een van de beste motoren op de markt is.
Over Volvo Car Group
Volvo Cars is sinds 2010 eigendom van de Zhejiang Geely Holding. In december 2020 telde Volvo Cars ongeveer 40.000 (41.500) voltijdse werknemers. De hoofdzetel, productontwikkeling, marketing en administratie van Volvo Cars zijn hoofdzakelijk gevestigd in Göteborg, Zweden.
EcoBoosts van Ford zijn er allemaal uit
Ook een Volvo V40 met benzinemotor beschikt voortaan altijd over een Zweedse krachtbron. De 1.6 EcoBoosts van Ford zijn vervangen door tweeliter viercilinders, in combinatie met automatische transmissie betreft het een motor met een inhoud van 1,5 liter.
De B5-aandrijflijn
De 'B' staat voor 'Brake Energy Regeneration' en kan slaan op zowel een benzine- als dieselmotor – dit is de laatste, in de basis het bijgeschaafde blok van de vorige D5. Door z'n elektrohulpje heeft de Volvo XC90 B5 af en toe 14 pk en 40 Nm extra te vergeven.
In navolging van de bijgepunt XC90 wordt de XC60 leverbaar in een nieuwe dieselvariant: de B4. Die beschikt over 48 volt milde hybride technologie en KERS remenergie recuperatie. Er zijn 3 uitrustingniveaus waaruit gekozen kan worden. Ietwat verwarrend hanteert Volvo voor de nieuwe motorversie dus de aanduiding 'B'.