Een flink vliegtuig zoals de Boeing 747 (bij de start zo'n 375.000 kilo), heeft 3000 meter baanlengte nodig om op te stijgen. Aangekomen bij zijn bestemming heeft hij brandstof verbruikt en weegt hij nog 285.000 kilo.
Benodigde lengte
Voor de kleinere moderne verkeersvliegtuigen is normaal gesproken een baan van 6000 voet (1829 meter) lang genoeg voor start of landing.
Toestellen gebouwd voor korte start- en landingsbanen ("STOL") kunnen opstijgen met een aangewezen luchtsnelheid van 40 knopen, 74 km/h en bij voldoende tegenwind zelfs verticaal opstijgen. Straaljagers die opstijgen van een vliegdekschip hebben een extra hulp nodig om de vereiste startsnelheid te bereiken.
De Harrier is een gevechtsvliegtuig met volledige VSTOL-eigenschappen. Dat wil zeggen dat het zowel horizontaal als verticaal kan landen en opstijgen. Tegenover dit voordeel staat het nadeel dat het vliegtuig een relatief lage topsnelheid heeft (het kan de geluidsbarrière niet doorbreken).
De F-35 wordt in drie varianten geproduceerd: F-35A, een op de gebruikelijke manier opstijgend en landend vliegtuig (CTOL - Conventional Take-Off and Landing), F-35B, een toestel dat loodrecht kan opstijgen en landen zoals de Sea Harrier (STOVL - Short Take Off and Vertical Landing) en F-35C voor het gebruik op ...
2. De gemiddelde jaarlijkse kost van de luchtgevechtscapaciteit opgebouwd rond de F-35 werd in 2018 geraamd op 229 miljoen euro voor een toekomstig jaarlijks vliegplan van 7.950 uren. Uitgedrukt in kost per vlieguur is dit voor 2020 gelijkwaardig aan 30.058 euro per vlieguur F-35.
Met een Mach 3.3 (2.532 mijl per uur) is Lockheed SR-71 Blackbird momenteel de snelste jet ter wereld. Om de Blackbird te verslaan, ontwikkelt Hermeus Chimera-motoraangedreven Quarterhorse-vliegtuigen die waarschijnlijk zullen vliegen met Mach 4 (3.069 mph).
Voor het vliegen is het geen enkel probleem. Een vliegtuig kan namelijk prima vliegen op slechts één motor.
Een dergelijke val bedraagt doorgaans enkele meters, maar kan oplopen tot tientallen meters. Een luchtzak is een vorm van turbulentie. Luchtzakken komen vooral voor in gebieden met slecht weer, reden waarom vliegtuigen bij voorkeur om slecht weer heen vliegen.
Prepare for Landing / Prepare for Takeoff
Wanneer vóór het opstijgen "Prepare for Takeoff" of vóór het landen "Prepare for Landing" over de boordluidsprekers klinkt, is dit in luchtvaarttermen een teken dat het cabinepersoneel alle veiligheidsgerelateerde taken snel en nauwgezet moet uitvoeren.
De JSF is ook te bewonderen tijdens de Luchtmachtdagen op 10 en 11 juni op Vliegbasis Leeuwarden. De straaljager kan een maximale snelheid van bijna 2000 kilometer per uur halen.
Een F-16 piloot, ook wel jachtvlieger, is in dienst bij de luchtmacht. Een F-16 piloot verdient een salaris tussen de € 2.600 en € 3.500 bruto per maand. Dit salaris is onder andere afhankelijk van de ervaring en leeftijd van de piloot.
De F-35 kan meer bewapening meenemen dan zijn voorganger, de F-16. Alleen de A-variant van de F-35, die Nederland heeft aangeschaft, heeft een ingebouwd boordkanon. Het vliegtuig heeft daarnaast 2 interne wapenruimen met ieder 2 ophangpunten en 7 externe ophangpunten.
Een toestel kost in 2020 ongeveer 80 miljoen euro (afhankelijk van de dollarkoers). Begin 2019 rolde de eerste Nederlandse F-35 van de band bij de fabriek, vooral bedoeld om mee te oefenen.
Het vliegtuig moet op grotere hoogte nog steeds hetzelfde aantal luchtdeeltjes raken om dezelfde luchtsnelheid te behouden als op een lagere hoogte. Dit gebeurt door ons steeds sneller door de lucht te verplaatsen ten opzichte van de grond. Voor een piloot is de luchtsnelheid het belangrijkst.
'Stijgen duurt gemiddeld ongeveer 15 minuten', vertelt luchtvaartdeskundige Joris Melkert van de TU Delft. 'Met dalen zijn piloten vaak wel 20 minuten bezig. Dat laatste kan in principe veel sneller.
Omwille van veiligheidsredenen stijgen en landen vliegtuigen tegen de wind in. Zo wordt de snelheid tot een minimum herleid bij de landing, en helpt het de vliegtuigen lift te genereren bij het opstijgen. Daarbovenop moet zijwind beperkt blijven om te voorkomen dat vliegtuigen van hun traject afwijken.
F135-motor. De F135-motor van de F-35A is de krachtigste die tot op vandaag in een gevechtsvliegtuig is ingebouwd. De topsnelheid bedraagt zo'n 1.900 km/u.
De B-52 liet om 23.34 uur de Pegasus los, waarvan zich kort nadien de X-43A losmaakte. Deze scramjet zou Mach 10 hebben gehaald, 11.000 kilometer per uur of tien keer de snelheid van het geluid.
De F-16 heeft één (straal)motor en dat is of een Pratt & Whitney F100-PW-200 of een General Electric F110-GE-100. Bommen? De maximale vlieghoogte van een F-16 is 15.240 meter. Met een normaal verkeersvliegtuig zit je meestal op zo'n 11 kilometer hoogte in de lucht.
Op 31 oktober 2019 landde de eerste Nederlandse F-35 voor operationeel gebruik op Vliegbasis Leeuwarden. Een kleine maand later, op 27 november, maakte deze straaljager zijn eerste operationele vlucht.
Velen noemen de Lockheed Martin F-22 Raptor het meest capabele gevechtsvliegtuig ter wereld. De F-22 Raptor is zeker een geduchte kracht met een stealth ontwerp dat hem het radarequivalent van een "stalen knikker" geeft en ook een indrukwekkende bewapening.
Een F-16 verbruikt gemiddeld een 3 000-tal liter per uur. Mol bevindt zich onder de trainingszone « Meeuwen » waar de evoluties van de vliegtuigen gebeuren tussen +/- 2 900 meter (9 500 voet) tot +/- 15 000 meter (50 000 voet).