Bij de aanrijding van een fietser of voetganger op een parkeerplaats betaalt de automobilist of andere bestuurder meestal de schade. Ook als de fietser of voetganger de aanrijding veroorzaakt door plotseling achter een auto vandaan te schieten, is de bestuurder aansprakelijk en betaalt een letselschadevergoeding.
Als twee auto's achteruit een parkeervak verlaten, moeten beide auto's voorrang verlenen. Ontstaat er een botsing dan delen partijen de schade. Beide partijen zijn voor 50% aansprakelijk. Dit is slechts anders als een van de twee bestuurders bewijst dat hij voorafgaand aan de aanrijding al enige tijd stilstond.
Zowel achteruitrijden als wegrijden uitparkeren is in de wet gedefinieerd als een bijzondere manoeuvre. Daarbij moet aan al het overige verkeer voorrang worden verleend. Dit maakt dat zowel u als de tegenpartij dezelfde voorrangsverplichting hadden. Zodra u in uw auto stapt en wegrijdt bent u verkeersdeelnemer.
Een automobilist die een parkeervak verlaat, moet altijd extra voorzichtig zijn. Niet alleen dat, de automobilist moet ook al het overige verkeer voorrang verlenen. In artikel 54 van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens zijn de bijzondere verrichtingen vastgesteld.
Je bent in fout bij een ongeval wanneer je als bestuurder een ongeval hebt veroorzaakt en aansprakelijk bent gesteld voor de schade. Je zal dan geen schadevergoeding ontvangen via jouw BA autoverzekering.
In de wet staat dat degene die een onrechtmatige daad begaat (in dit geval een verkeersfout) aansprakelijk is, en dus verplicht is de schade te betalen die de ander door die fout lijdt.
Mocht de verzekerde van de aangesproken verzekeraar niet reageren, dan volstaat een schadeformulier die door beide partijen is ondertekend. De verzekeraar zal dan, wanneer de toedracht duidelijk is, de schade moeten afwikkelen op basis van het schadeformulier.
Uitrit. Als je een uitrit verlaat, denk bijvoorbeeld aan een woonerf of een parkeerplaats, moet je al het andere verkeer voorrang geven.
Veel mensen zullen niet eens weten wat een uitritconstructie eigenlijk is, al komen ze er dagelijks over. En dat betekent nogal wat: volgens de verkeersregels in Nederland moet iedereen die een uitrit verlaat al het kruisende verkeer voorrang verlenen, zelfs voetgangers.
Rechts heeft voorrang, met uitzonderingen
Bestuurders op een onverharde weg verlenen voorrang aan bestuurders op een verharde weg. Bestuurders verlenen voorrang aan een tram. Alle weggebruikers moeten bestuurders van een voorrangsvoertuig voor laten gaan.
Ook als de zwakke verkeersdeelnemer moet uitwijken omdat het motorvoertuig een onverwachte beweging maakt of er onverwacht een deur wordt opengedaan, is de bestuurder van het motorvoertuig aansprakelijk. Alleen als de automobilist juridisch geen enkel verwijt kan worden gemaakt, kan hij een beroep doen op overmacht.
Bij de bijzondere verrichting vakparkeren stuur je de auto achteruit in een parkeervak, midden tussen de witte belijning en/of groenstrook of trottoirband. Het achteruit inparkeren of vakparkeren verdient de voorkeur, omdat je hierbij minder ruimte nodig hebt dan wanneer je dit vooruit zou doen.
De regel 'rechtdoorgaand verkeer op dezelfde weg gaat voor afslaand verkeer' geldt voor iedereen in het verkeer. Hier vallen voetgangers dus ook onder. Sla jij af? Dan moet jij iedereen –en dus ook voetgangers – voorrang verlenen.
Parkeerschade is schade die u oploopt terwijl uw auto geparkeerd staat. Dit kan bijvoorbeeld schade door een andere auto, bromfiets of fietser zijn, maar ook schade door vandalisme of door eigen schuld. Parkeerschade komt vaak voor. Het betreft maar liefst 40% van alle autoschades.
Bel 112 voor een ambulance of politie. Dit is in Nederland niet nodig bij lichte blikschade. Verlaat de plaats van het ongeval niet zonder al je gegevens achter te laten. Het is strafbaar om de plek van het ongeluk te verlaten zonder je gegevens uit te wisselen of gewonden te helpen.
Het open laten staan is conform artikel 54 RVV geen bijzondere manoeuvre!
Het gaat nl om het begrip uitritten. Verkeer dat een uitrit verlaat, moet voorrang verlenen aan alle andere verkeersdeelnemers. Een drempel in de zijweg heeft geen invloed op de voorrang; hoe dicht de drempel ook tegen de hoofdrijbaan aan ligt.
Een uitrit of inrit is: een uitgang voor voertuigen van een gebouw of perceel naar de openbare weg, en/of. de ingang voor voertuigen vanaf de openbare weg.
U mag uw voertuig niet parkeren voor een inrit of een uitrit. Houd altijd rekening met ander verkeer als u parkeert. Parkeer niet (half) op de stoep. Als u een parkeerplek verlaat, laat dan het overige verkeer voorgaan.
Of u uw auto mag parkeren op een oprit, hangt af van de verkeerssituatie. Soms is een oprit onderdeel van de openbare weg, bijvoorbeeld als de oprit over een stoep loopt. De oprit wordt dan niet beschouwd als 'eigen terrein' en u mag uw auto daar niet parkeren.
Inhalen (wisselen van rijbaan) en het verlaten van een uitrit gelden beide als een bijzondere manoeuvre, waarbij het overige verkeer vrije doorgang dient te worden verleend.
Voorrangsregels hebben ook nog een volgorde. De regel rechts heeft voorrang gaat voor op de regel van rechtdoorgaand verkeer.
Hoelang mag een tegenpartij over een schadeafwikkeling doen? Volgens artikel 4:70, lid 6 van de Wet op het financieel toezicht (WFT) moet een aansprakelijk gestelde autoverzekeraar uiterlijk drie maanden ná ontvangst van de aansprakelijkstelling een onderbouwd standpunt innemen.
Ben je het niet eens met de tegenpartij, probeer dan met getuigen te komen bij de verzekeraar. Maak ook zoveel mogelijk foto's van de schade en de situatie. Kom je er niet uit, vraag juridische hulp of schakel je rechtsbijstandverzekeraar in.
Meestal staat in de polisvoorwaarden van de autoverzekering dat je binnen drie dagen na de aanrijding of ongeval de verzekeraar op de hoogte moet stellen. Je kunt wel alvast contact opnemen met een schadehersteller voor een afspraak voor reparatie. Deze moet wel aangesloten zijn bij je verzekeraar.