TIP 3: Hoeveel hashtags kan ik maximaal gebruiken? Je mag maar liefst 30 hashtags per foto op Instagram gebruiken, wat je natuurlijk kunt combineren met je normale tekst, een leuke bijzin onder de foto.
Op hashtagify.me kun je zien hoe populair een hashtag is, of de hashtag trending is en welke populaire hashtags erop lijken. Het doel hiervan is om te kijken of je geen hashtags gebruikt die weinig bereik hebben. Deze kun je namelijk beter weglaten en vervangen door populairdere hashtags.
Ze helpen je je bereik te vergroten, nieuwe volgers en zo nieuwe klanten te krijgen. Wist je dat posts met hashtags maar liefst 12,6% meer engagement hebben dan posts zonder! Om de juiste, kwalitatieve volgers aan te trekken, heb je de juiste hashtags nodig. Willekeurige hashtags, trekken willekeurige volgers.
Gebruik ook geen te kleine hashtags waar niemand op zoekt. Een hashtag die slechts 100x gebruikt is zet geen soda aan de dijk. Wissel af met hashtags bij iedere post, want het Instagram algoritme rekent met je af als je steeds dezelfde hashtags gebruikt. Gebruik relevante hashtags bij het bericht dat je post.
Door er een # teken voor te plaatsen is het een stuk eenvoudiger om berichten over een onderwerp te vinden. Het wordt regelmatig gebruikt om serieuze zaken te benadrukken zoals #metoo wat gericht is op de discussie over ongewenste intimiteiten.
Je vult een trefwoord in en selecteert vervolgens de hashtags die je wilt. Deze worden dan wel aan de foto (of video) gekoppeld, maar deze staan dus niet meer onder je foto als tekst.
Schrijf goede content, dit wekt interesse op om meer over je bedrijf te lezen. Plaats een like-knop onder iedere pagina en artikel. Mensen die tevreden zijn, zullen sneller op de like-knop klikken. Lanceer een wedstrijd waar enkel fans aan mee mogen doen.
Micro-influencer: 10.000 tot 50.000 volgers (100 tot 500 euro per post) Mid-influencer: 50.000 tot 500.000 volgers (500 tot 5.000 euro per post) Macro-influencer: 500.000 tot 1 miloen volgers (5.000 tot 10.000 euro per post) Mega-influencer: 1 miljoen + volgers (10.000 tot 1 miljoen + euro per post)
Wanneer je een Reels hebt gedeeld, kun je deze makkelijk delen in jouw Instagram Feed. Niet iedereen kijkt namelijk altijd eerst naar de Instagram Reels. Daarom kun je hem het beste delen op in jouw Feed, zodat jouw Reels meer kijkers krijgt. Zo krijg je al een veel groter bereik met jouw video.
De hashtags hebben een functioneel doeleinde, namelijk het categoriseren van de foto's. Dat is een ander doel, dus zet bijvoorbeeld puntjes, gevolgd door een witregel tussen het onderschrijft en de hashtags.
Je geeft er extra omschrijvingen aan. Die hashtag zorgt er dan voor dat jouw bericht niet alleen getoond wordt aan jouw volgers (afhankelijk van het algoritme uiteraard), maar het vergroot ook de kans dat nieuwe mensen jouw post opmerken.
Hashtags op Facebook
Echter is de hashtag op Facebook nooit écht doorgebroken en uit onderzoek van BuzzSumo blijkt dat berichten zonder een hashtag het beter doen dan met een hashtag. Onderstaande afbeelding zegt dan ook meer dan genoeg: posts zonder hashtags zijn beter voor de betrokkenheid dan berichten met hashtags.
Hashtags zijn een woord of meerdere woorden met een #-symbool ervoor. Deze werden als eerste gebruikt op Twitter om gesprekken over hetzelfde onderwerp te bundelen. Alle woorden die beginnen met een # teken werden hyperlinks. Hashtags zijn dus zoekbaar en klikbaar.
Door hashtags toe te voegen, wordt je artikel toegevoegd aan leden die het mogelijk relevant vinden. Hashtags fungeren als trefwoorden die mensen helpen te begrijpen wat voor soort artikel je hebt geschreven. Houd er rekening mee dat het publiceren van een artikel anders is dan het plaatsen van LinkedIn updates.
Stap 1: hoeveel hashtags per Instagram post
In een Instagram post kan je maximaal 30 hashtags gebruiken en in een Instagram story maximaal 10 hashtags. Het is daarom ook slim om deze allemaal te gebruiken aangezien je zo veel meer mensen bereikt.
Het grootste voordeel van hashtags is het vergroten van je bereik. Met je berichten bereik je namelijk degene die jouw kanaal volgen. Door hashtags te gebruiken, kunnen mensen die je nog niet volgen wel je berichten ontdekken. Op bijvoorbeeld Instagram is het mogelijk om hashtags te volgen.
Hou je hashtags kort en relevant zodat je klanten deze kunnen overnemen in hun berichten, als het relevant is. Probeer een korte unieke hashtag te vinden waarmee je publiek met één klik alle berichten over dit onderwerp kan lezen.
Hashtags Instagram groeperen
Wissel de Instagram hashtags dus af. Wanneer je werkt met tools als Later of Preppr kan je de hashtags in groepen opslaan zodat je bij elke post de juiste groep kunt invoegen. Post je alles handmatig, zet dan je hashtags in de notities op je telefoon zodat je het snel kunt kopiëren.
Gebruik de juiste hashtags
Gebruik 4 tot 6 hashtags bij elke TikTok video, dat is de best-practice. De hashtags #fyp en #foryoupage of #voorjou zijn eigenlijk een must als je een groot publiek wilt bereiken via de 'for you' of 'voor jou' feed.