Dit kan vanaf 24 uur tot 1 uur voor vertrek. Ruimbagage geef je op Schiphol af bij de Bagage Drop-off machines (check-in rij 23 in vertrekhal 3). Je hoeft je boarding pass niet te printen, je kunt deze ook digitaal op je mobiel of tablet laten zien.
Bij steeds meer luchtvaartmaatschappijen kan je zelf je bagage automatisch laten inchecken. Ideaal voor als je jezelf thuis hebt ingecheckt. Bij de selfservice bagage drop-off volg je simpelweg de instructies op het scherm. Print je bagagelabel en bevestig het aan het handvat op de langste zijde van je bagage.
De openingstijden op de meeste luchthavens zijn: Europese vluchten: afgeven tot 40 minuten voor vertrek. Intercontinentale vluchten: afgeven tot 60 minuten voor vertrek.
Je kunt sowieso vooraf via internet inchecken bij de meeste maatschappijen. Vaak kan dat vanaf 24 tot 30 uur vooraf. Blijven de koffers over. Als je met Corendon of Transavia vliegt dan kun je je koffers vooruit sturen en die door PostNL in laten checken.
Eenvoudig online inchecken
Je ontvangt direct je boardingpass. Zo vermijd je wachtrijen op de luchthaven en hoef je alleen nog je bagage af te geven bij de bagage drop off.
Veelgestelde vragen
3 uur voor vertrek. Zorg er altijd voor dat je op tijd aanwezig bent op de luchthaven en houd rekening met eventuele drukte bij de incheckbalie. Het missen van een vlucht geeft geen recht op restitutie. Op de luchthavens wordt via monitoren aangegeven bij welke balies kan worden ingecheckt.
Amsterdam Airport Schiphol
De TUI servicebalie bevindt zich in vertrekhal 3. De dagelijkse openingstijden van de balie zijn: 06.00 tot 18.00 uur.
Veelgestelde vragen
Tussen 04.00 en 16.00 uur is minimaal 1 incheckbalie open in vertrekhal 3 voor vluchten op die dag. Reguliere check-in: vanaf 3 uur tot 1 uur voor vertrek. Alleen handbagage: rechtstreeks naar gate. Ruimbagage: bij balie vanaf 3 uur tot 1,5 uur voor vertrek.
Je kunt bij sommige vliegtuigmaatschappijen er zelfs voor kiezen om je boardingpass per sms te ontvangen in de vorm van een QR-code, of je kiest voor de digitale Passbook app waarin je de boardingspass bewaard op je smartphone. Online inchecken is natuurlijk alleen een voordeel als je geen bagage hoeft in te checken.
TUI zit op Schiphol in vertrekhal 3. Wanneer je bij de vertrekhallen aan komt rijden, is het de laatste en meest linkse hal van het vliegveld. Ben je aangekomen bij vertrekhal 3? Dan kun je richting de incheckbalie van TUI gaan.
Transavia heeft het inchecken van ruimbagage geautomatiseerd. Dit is ideaal als je online hebt ingecheckt. Wanneer je ruimbagage meeneemt, lever je deze in bij de selfservice bagage drop-off balie. Dit staat op het vliegveld goed aangegeven.
Schiphol heeft 20 nieuwe bagage drop off punten in vertrekhal 1 geplaatst, waarbij reizigers zelf contactloos kunnen inchecken en hun bagage kunnen afgeven. Met deze nieuwe drop off punten in vertrekhal 1 wordt de capaciteit voor het inchecken van bagage voor Schengenreizigers vergroot.
Momenteel geldt er een aangepaste handbagage regeling. Maximaal 55x40x20 cm en 10 kg. Grotere handbagage wordt zonder uitzondering en tegen betaling in het ruim vervoerd. Bij ruimtegebrek in de cabine kunnen grote stukken handbagage kosteloos in het ruim vervoerd worden.
Veelgestelde vragen
Is je koffer zwaarder dan de ruimbagage die je hebt gereserveerd? Geen probleem! Wij rekenen een speciaal tarief voor de extra kilo's bagage. Bij de incheckbalie accepteren we contant geld, pin of creditcard.
Ik ben al ingecheckt, waar moet ik op de luchthaven naartoe? Als je je boardingpass hebt gedownload of geprint en geen ruimbagage hebt, hoef je niet meer naar de check-in balie. Je kunt direct naar de veiligheidscontrole en naar je gate.
Je bagage check je in via je luchtvaartmaatschappij. Je kunt hiervoor terecht bij de incheckbalies in de vertrekhallen, afhankelijk van de maatschappij waarmee je vliegt. Ben je thuis al online ingecheckt, dan kun je bij sommige luchtvaartmaatschappijen ook gebruik maken van de selfservice bagage drop-off op Schiphol.
Na het inchecken is de boardingpass automatisch zichtbaar in de app. Als je vertrekt vanaf Amsterdam, is het niet mogelijk om de mobiele boardingpass te downloaden. Wij verzoeken je deze te printen nadat je online bent ingecheckt. De instapkaarten zijn per passagier, per vlucht.
Om te voorkomen dat je veel te vroeg in de rij staat, ben je pas vanaf 4 uur voordat je vlucht vertrekt welkom in de vertrekhal. Fijn als je hier rekening mee houdt, want zo help je mee de rijen voor de incheckbalies en de securitycontrole beter te spreiden en soepeler te laten doorstromen.
Ook bij TUI begint de vakantie vaak op Schiphol. Bij de meeste bestemmingen die wij aanbieden kun je namelijk kiezen voor vliegen vanaf Schiphol. En dat hoeft echt geen stress op te leveren. Als je ruim van te voren aanwezig bent (2 uur voor Europese vluchten en 3 uur voor overzeese bestemmingen) komt alles goed.
Een passagier die op Schiphol aankomt, kan meestal 25 tot 40 minuten na aankomst van het vliegtuig zijn bagage van de aankomstband halen.
- De instapkaart heb je nodig bij het inchecken van de bagage, de paspoortcontrole, de luchthaven security en bij het aan boord gaan van het vliegtuig. - Wijzigingen in een boeking kunnen invloed hebben op de online check-in status. Controleer daarom altijd de instapkaart of check opnieuw in.
Passagiers in Deluxe krijgen een uitgebreide maaltijdservice. De gerechten worden geserveerd met vernieuwde trays op porseleinen borden met metalen bestek, terwijl de drankjes in een echt glas worden geschonken. Daarnaast liggen er standaard een deken, kussen, hoofdtelefoon en verzorgingskit klaar voor elke passagier.
De maximum afmetingen van de handbagage bedragen : lengte 55cm, breedte 20cm en hoogte 40cm. Enkel voorwerpen die je nodig hebt aan boord worden toegestaan. Daaronder verstaan we: een boek, draagbare muziek- of entertainmentspeler, laptop, fototoestel,… Baby's, jonger dan twee jaar, hebben geen recht op handbagage.
1 stuk handbagage met een maximale afmeting van 55 x 40 x 20 cm en maximaal 10 kg kan gratis meegenomen worden. Reserveer het gewenste gewicht tijdens het boeken of na de boeking via je reisagent, Mijn TUI of via het Customer Services Center.