Snapchat heeft voor het eerst nieuwe cijfers onthuld waaruit blijkt dat de Nederlandse Snapchat-community groot, groeiend en enthousiast is. Snapchat heeft maandelijks 5 miljoen actieve gebruikers in Nederland en men opent de app 40 keer per dag.
Snapchat heeft maandelijks vijf miljoen actieve gebruikers in Nederland en men opent de app 40 keer per dag.
Hoe lang ze dit al volhouden wordt bijgehouden. In 2021 waren er tussen de 328 miljoen en de 330 miljoen dagelijkse actieve gebruikers. De Verordening digitale diensten beschouwt Snapchat dan ook als een zeer groot onlineplatform, en legt bijhorende verplichtingen op.
Maar minder dan LinkedIn (10 miljoen), Facebook (8,05 miljoen) of YouTube (15,5 miljoen). Wanneer we Whatsapp - dat ook van Facebook is - even buiten beschouwing laten, is Instagram met zijn bijna acht miljoen actieve Nederlandse gebruikers het op drie na grootste sociale platform van Nederland.
In 2022 heeft Snapchat 4,32 miljoen actieve gebruikers. De app is meer dan 169.000 keer gedownload via Google Play. Snapchat is op dit moment het zevende meest gebruikte platform in Nederland. In 2020 had 23% van alle social media gebruikers Snapchat en dit is in de afgelopen 2 jaar alleen maar gestegen.
#Mediaopvoeding. En het grootste social media platform van 2023 is… WhatsApp!
De belangrijkste reden om Snapchat in te zetten is dat je er doelgroepen mee bereikt die niet of nauwelijks op andere social kanalen actief zijn. Snapchat zelf geeft aan dat 43% van de Snapchat-gebruikers geen Facebook en zelfs 92% geen Twitter account heeft.
De eerste versie van de app heette Picaboo, maar werd kort daarna omgedoopt tot Snapchat. Ook Snap Inc. gebruikte vroeger een andere naam. Het bedrijf heette aanvankelijk Snapchat Inc.
De app is vooral populair bij Nederlanders onder de 25 jaar en de grootste groep gebruikers is tussen de 13 en 19 jaar oud. Binnen Snapchat zijn er verschillende opties om jouw doelgroep te targeten. Zo kun je targeten op leeftijd, geslacht, locatie, interesses, device, audience match en look-a-like doelgroepen.
Tieners spenderen hun tijd het liefst op TikTok, Snapchat en BeReal. Ook onder twintigers wordt TikTok populairder. Het Instagram-gebruik van jongeren onder de 25 jaar neemt af.
Ook al daalde het aantal gebruikers op Facebook in Nederland, is het platform wereldwijd met 3 miljard gebruikers, waarvan 2 miljard actieve gebruikers per dag, nog altijd wel het meest gebruikte sociale mediaplatform.
Snapchat is populair onder jongeren
Snapchat is opgericht in september 2011 en heeft wereldwijd inmiddels meer dan 150 miljoen dagelijkse gebruikers. In Nederland is de app het meest populair onder 12 tot 19-jarigen. Het afgelopen jaar zijn ook steeds meer twintigers en dertigers de app gaan gebruiken.
Net als bij veel andere sociale netwerken is de minimumleeftijd om Snapchat te gebruiken 13 jaar.
De top 5 van social media kanalen met de meeste gebruikers in Nederland zijn (van hoog naar laag): WhatsApp, Facebook, Instagram, YouTube en Snapchat.
In Nederland gebruiken vooral jonge mensen Snapchat. Ongeveer 73% van alle gebruikers zijn jongeren van 12 tot 19 jaar. Het gebruik van Snapchat onderen oudere mensen is aanzienlijk lager.
Als Snapchat+-abonnee zie je de ð-emoji onder Verhalen die door een of meer vrienden zijn bekeken (zolang het Verhaal meer dan één keer is bekeken).
Snap Inc. is een Amerikaans bedrijf dat werd opgericht in 2011 en gevestigd in Los Angeles. Snap Inc. maakt vier producten: Snapchat, Spectacles, Bitmoji, en Zenly. Het bedrijf heette oorspronkelijk Snapchat Inc., maar werd in 2016 hernoemd naar het huidige Snap Inc.
Evan Thomas Spiegel (Los Angeles (Californië), 4 juni 1990) is een Amerikaanse zakenman.
Om je Snapreeks te behouden, moet elke persoon in de chat minstens één keer per dag en elke dag een Snap als foto of video versturen.
Hoe krijg je volgers? De beste manier om nieuwe Snapchat-volgers te krijgen is door je account te promoten op andere social media waarop je actief bent. Eventueel kun je een eigen 'Snapcode' maken en deze vervolgens als profielafbeelding instellen op je Facebookpagina of Twitter-account.
Instagram populairst, TikTok groeit
83% van de jongeren kijkt (minstens) dagelijks naar Instagram, gevolgd door YouTube (70%), Snapchat (66%), TikTok (63%) en Facebook (59%).
83% van de jongeren kijkt (minstens) dagelijks naar Instagram. Ook populair zijn YouTube (70%), Snapchat (66%), TikTok (63%) en Facebook (59%). 87% van de jongeren volgt influencers op sociale media, vooral op Instagram. Jongeren worstelen ook met hun sociale-mediagebruik.
Het eerste echte social media kanaal zoals we dat nu kennen is het zakelijke LinkedIn, wat werd opgericht in 2003.