Met een middelgrote benzineauto (950-1.350 kg) stoot je in 1.000 kilometer 0,21 ton CO2 uit. Dat betekent dat, wanneer je hiermee het gemiddelde van 11.500 kilometer rijdt, je 2,83 ton CO2 uitstoot. Met een grote benzineauto (meer dan 1.350 kg) stoot je in 1.000 kilometer 0,24 ton CO2 uit.
Een gemiddelde benzine personenauto die per jaar 15.000 kilometer rijdt heeft een CO2-uitstoot van ca. 3.360 kg per jaar.
Toegestane CO2-uitstoot voor personenwagens
Vanaf 2020 mag de gemiddelde CO2-uitstoot van nieuwe wagens die door de fabrikanten op de markt worden gebracht, maximaal 95 g CO2 per kilometer bedragen.
In Nederland is de CO2-uitstoot gestegen van 101 g/km in 2015 via 106 g/km in 2016 tot 109 g/km in 2017. De CO2-uitstoot van nieuwe personenauto's in de EU daalde nog van 120 g/km in 2015 naar 118 g/km in 2016, maar is in 2017 vrijwel gelijk gebleven (119 g/km) volgens EEA (2018).
Om te beginnen met de emissies: Nederlandse personenauto's waren in 2018 namelijk goed voor 19,125 miljard kilo aan CO2. In 2017 was dat nog 18,872 miljard kilo. Dat is dus een toename van 1,34 procent. Stikstof is de laatste maanden ook wat actueler dan normaal, gelukkig geeft het CBS ook die cijfers vrij.
In 2020 werd van de totale hoeveelheid broeikasgassen 32 procent door de industrie uitgestoten, 20 procent door de sector elektriciteit, 19 procent door de sector mobiliteit (binnenlands verkeer en vervoer), 16 procent door de landbouw en 13 procent door de gebouwde omgeving (vanwege het stoken van aardgas voor ...
Er komt fijnstof vrij tijdens het rijden, niet alleen uit de uitlaat van een benzineauto, maar ook van de banden. De zwarte strepen die de banden op de weg achterlaten zijn kleine rubberdeeltjes en die komen in de lucht, grond en water terecht.
Het productieproces van de Tesla is met 51 gram CO2-equivalent per kilometer aanzienlijk schadelijker voor het klimaat dan dat van de Mercedes, met 32 gram. Maar het rijden met een Tesla Model 3 vergt slechts 40 gram CO2 per kilometer, vergeleken met 228 voor de Mercedes-diesel.
Een vliegreis belast het milieu maar liefst 7 tot 11 keer zoveel als dezelfde reis per trein. Het verschil is het grootst op een korte reisafstand (minder dan 700 kilometer). Verder draagt een vliegreis 2 tot 4 keer zoveel bij aan het broeikaseffect als dezelfde reis per auto.
SPOORWEGMAATSCHAPPIJEN EN DUURZAAMHEID. Op wandelen en fietsen na is reizen per trein de meest milieuvriendelijke manier van reizen. Tot 75% minder CO2-uitstoot dan bij een vliegreis en tot 66% minder CO2-uitstoot dan per auto. Ook de uitstoot fijnstof is bij de trein zeer lag vergeleken met auto en vliegtuig.
Allereerst stoten auto's CO2 uit, door verbranding van benzine en diesel. Dat draagt bij aan klimaatverandering. Verder stoten auto's luchtvervuilende stoffen uit, zoals fijnstof en stikstofdioxide; dat veroorzaakt schade aan onze gezondheid, de natuur en gebouwen. Ook zorgt autoverkeer voor geluidsoverlast.
1. Hyundai Ioniq Elektro (110 punten). Op de eerste plek staat de elektrische Ioniq van Hyundai. De e-auto heeft een stroomverbruik van 14,7 kilowattuur per 100 kilometer en dus een CO2-balans van slechts 85 gram per kilometer, wat 55 punten oplevert.
Peugeot zakt terug
Het succes van de 3008, zijn SUV, met benzinemotoren doet dat gemiddelde terug stijgen van 101,8 g/km naar 104,5 g/km. Daardoor heeft Peugeot de tweede laagste CO2-uitstoot in Europa, na Toyota. De hybridespecialist neemt de eerste plaats over.
Benzine bestaat voor 87% uit koolstof, of 652 gram koolstof per liter benzine. Om deze koolstof te verbranden tot CO2 is 1740 gram zuurstof nodig. De som is dus 652 + 1740 = 2392 gram CO2/liter benzine. Een verbruik van 5 liter/100 km komt dus overeen met 5 L x 2392 g/L / 100 (per km) = 120 g CO2/km.
Hierdoor is de uitstoot voor vluchten korter dan 700 kilometer zo'n 270 gram CO2-equivalent per persoon per kilometer, terwijl die voor vluchten langer dan 2500 kilometer uitkomt op 135 gram CO2-equivalent per persoon per kilometer. Voor de afstanden daartussenin is de uitstoot 200 gram CO2-equivalent.
De invloed van de mens op de productie van reactief stikstof heeft gevolgen voor het klimaat. Direct doordat het leidt tot de productie van lachgas (N2O), een broeikasgas met een ongeveer driehonderd keer sterker effect dan het broeikasgas koolstofdioxide.
Per koe gaat het om een flinke hoeveelheid, vertelt Olivier. "Eén Nederlandse koe stoot gemiddeld ongeveer evenveel methaan uit als de CO2 van een gemiddelde personenauto, die 15.000 km per jaar rijdt."
Personenauto's zijn het meest vervuilend. Ook bij het goederenvervoer is het railverkeer de schoonste vervoerswijze.
Schiphol in rijtje grote vervuilers
Op de vliegvelden van de Schiphol Group worden miljarden liters kerosine getankt. De uitstoot die hiermee gepaard gaat is ruim 13 megaton. Ook de CO2-uitstoot van KLM is onderzocht en komt uit op 8,6 megaton CO2 wereldwijd.
En wat blijkt? Elektrische auto's stoten in Europa bijna drie keer minder CO2 uit dan vergelijkbare benzine- en dieselauto's. Maar dat is niet het hele verhaal. Hoe schoon je auto is, hangt namelijk ook af van waar je bent en van waar je auto vandaan komt.
Verrassend genoeg komen auto's op CNG (aardgas) als dé grote winnaar uit de test. Met de Volkswagen Polo en Golf TGI op een gedeelde eerste plaats, de Seat Arona TGI op vier en de VW Caddy TGI op tien, manifesteert deze brandstof zich bovenaan het klassement.
Een elektrische auto stoot over zijn hele leven ongeveer 60 procent minder CO2 uit dan een auto met een uitlaat. Bij een elektrische middenklasse auto komt in totaal 19.000 kilo CO2 vrij, bij een vergelijkbare brandstofauto is dat 52.000 kilo CO2.
Uit de studie, uitgevoerd door het Oostenrijkse Joanneum Research, blijkt dat auto's op aardgas (ook wel CNG, oftewel Compressed Natural Gas genoemd) op dit moment gedurende hun gehele levenscyclus de minste CO2-uitstoot genereren.
En het is dus niet mogelijk om te bepalen wie nu de grootste vervuiler is, de benzinemotor of de diesel. Het systeem is te complex, er zijn te veel onbekenden en de vervuiling is gewoon verschillend van aard. Diesel is intrinsiek vervuilender dan benzine, maar de uitlaatgassen van diesels worden al jaren nabehandeld.
Voor elke liter benzine die je verbruikt komt 2269 gram CO2 vrij, voor elke liter diesel is dat 2606 gram en bij LPG is dat 1610 gram. Je kunt alleen een lagere CO2-uitstoot bereiken door een auto minder te laten verbruiken of door een andere brandstof te kiezen.