Goed voor het milieu
Een fiets is veel beter voor het milieu dan een auto, omdat een fiets geen CO2 uitstoot. Natuurlijk komt er wel CO2 vrij bij de productie van de fiets, maar is vrijwel niets in vergelijking met een auto. Op de fiets verspreid je geen ongezonde uitlaatgassen.
Minder CO2-uitstoot
Op lopen na, is er geen manier van reizen zo milieuvriendelijk als de gewone fiets. De gemiddelde CO2-uitstoot van één kilometer rijden met een normale auto is 0,22 kg. Met een elektrische fiets die met grijze stroom wordt opgeladen is dat 0,007 kg, ofwel 97 procent lager.
Minder CO2 uitstoot
Berekeningen van Milieu Centraal wijzen uit dat internationale treinreizen per reiziger gemiddeld 2 tot 4 keer minder CO2-uitstoot oplevert dan een autoreis met twee personen. Per reiziger stoot de trein bovendien gemiddeld 7 keer minder uit dan een vliegreis naar dezelfde bestemming.
Wel komt er CO2 vrij bij het opwekken van de elektriciteit voor de accu van de fiets, maar dat is veel minder dan wat een auto aan CO2-uitstoot veroorzaakt: een elektrische fiets veroorzaakt minder dan 2 procent van de CO2-uitstoot van een gemiddelde benzineauto (en minder dan 4 procent van de CO2-uitstoot van een ...
Op een volle accu kun je op de gemiddelde elektrische fiets ongeveer 50 kilometer afleggen. Dat betekent dat je jouw e-bike twee keer per week zult opladen. Wekelijks betaal je dan 0,20 euro aan stroom, wat per maand neerkomt op minder dan een euro. Jaarlijks ben je dan slechts 10,40 euro kwijt aan elektriciteit.
Een e-bike stoot zelf geen uitlaatgassen uit, maar er komt wel C02-uitstoot vrij bij het opwekken van elektriciteit voor de accu. Een e-bike veroorzaakt maar 3% van de C02-uitstoot van een gemiddelde auto, dit betekent dat de e-bike het milieu dertig keer minder belast dan een auto.
Transport, auto's
Niet verrassend behoren personenauto's tot de grootste uitstoters van CO2. Als je met de auto of de bus van A naar B gaat, wordt er CO2 uitgestoten. Auto's, exclusief vrachtauto's, zijn verantwoordelijk voor het grootste deel van de CO2-uitstoot van de transportsector.
Vliegtuigen produceren zo'n 650 miljoen ton CO2 en andere broeikasgassen. Op zichzelf is vervoer per schip nog altijd heel veel schoner dan vervoer per vliegtuig. Maar door de grote hoeveelheid vrachtvervoer per schip is de branche als geheel vervuilender: circa 90 procent van alle handel gaat per schip.
Van de Nederlandse vervoermiddelen veroorzaakt de trein per reizigerskilometer de minste CO2-emissies. Personenauto's zijn het meest vervuilend. Ook bij het goederenvervoer is het railverkeer de schoonste vervoerswijze.
De fiets is goedkoper dan auto. Het scheelt bijvoorbeeld in het aantal parkeerplaatsen dat een bedrijf nodig heeft. Werknemers verschijnen fitter op hun werk. Er is minder ziekteverzuim en mensen hebben meer energie.
We weten allemaal dat met de trein reizen beter is voor het milieu dan de auto te pakken. Maar laat dat nu ook directe gevolgen hebben op je gezondheid. Door minder met de auto te reizen, draag je niet alleen bij aan een vermindering van de CO2 uitstoot. Maar zorg je ook dat er minder roetdeeltjes in de lucht komen.
De trein is altijd een milieuvriendelijke keuze, en in de daluren nog meer dan in de spits. Openbaar vervoer wordt steeds vaker elektrisch en daarmee milieuvriendelijker. Metro's, trams, treinen en elektrische bussen zorgen voor minder CO2-uitstoot dan de oudere bussen die op fossiele brandstof rijden.
CO2-footprint in het regionale ov
Per vervoerwijze gezien, blijkt dat tram en metro volledig zero emissie zijn (0 gram CO2 per reizigerskilometer). Trams en metro's rijden op groene stroom. Dat geldt ook voor de geëlektrificeerde regionale treinen. Voor de dieseltrein gaat het om 81 gram CO2 per reizigerskilometer.
Fietsen is goed om vele ziektes te voorkomen
Met fietsen verklein je de kans op diabetes type 2 en hart- en vaatziekten. Daarnaast heeft fietsen een positief effect op je bloed. De samenstelling van je bloed verandert en door de beweging van het fietsen en je verhoogde hartslag gaat het sneller stromen.
De meest duurzame vormen van vervoer zijn lopen of fietsen, eventueel met een elektrische fiets, gevolgd door treinreizen. Sinds 2017 is reizen met de trein in Nederland CO2-neutraal doordat spoormaatschappijen windenergie opwekken (Milieu Centraal, 2021a).
Vliegen is de meest vervuilende manier om te reizen en vooral verre reizen hakken er aardig in. Door naar een ver land te reizen of een paar keer per jaar kort op reis te gaan, kun je jouw eigen CO2-uitstoot in een heel jaar opeens flink verhogen.
passagiers op een Antarctische cruise produceren in een gemiddelde reis van een week evenveel CO2 als de gemiddelde Europeaan in een heel jaar. Een overnachting op een cruiseschip verbruikt al snel twaalf keer meer energie dan in een vergelijkbaar hotel op land.
Per koe gaat het om een flinke hoeveelheid, vertelt Olivier. "Eén Nederlandse koe stoot gemiddeld ongeveer evenveel methaan uit als de CO2 van een gemiddelde personenauto, die 15.000 km per jaar rijdt."
Als je de kosten van de trein vergelijkt met een elektrische auto, dan is een elektrische auto dus zeker een beter, duurzamer en vooral goedkoper alternatief dan de trein. Om nog even kort de vergelijking te maken, een maandabonnement voor het OV zit op €377,05 excl. btw per maand.
1: Chinese staatsbedrijven (steenkool)
De productie is in handen van meerdere industriële staatsbedrijven. China is ook de grootste uitstoter van broeikasgassen, en volgens een rapport van het Amerikaanse Health Effects Institute kent het land door luchtvervuiling 1,6 miljoen vroegtijdige sterfgevallen per jaar.
De meest vervuilende industrieën, gemeten naar de impact op klimaatverandering, zijn de chemische en petrochemische industrie, ijzer en staal, cement, pulp en papier, en aluminium.
Elektrische auto's stoten in Europa bijna drie keer minder CO2 uit dan vergelijkbare benzine- en dieselauto's. Maar dat is niet het hele verhaal. Hoe schoon je auto is, hangt namelijk ook af van waar je bent en van waar je auto vandaan komt.
Ook zonder accu kun je de elektrische fiets gewoon gebruiken, de trapondersteuning werkt dan echter niet meer. Hoe dien ik met de accu om te gaan? Accu's verliezen ook wanneer zij niet gebruikt worden na verloop van tijd wat energie. Daarom is het verstandig de accu regelmatig even op te laden.
Over de hele levensduur zorgt een elektrische auto flink minder CO2-uitstoot dan een benzineauto, zo'n 60 procent. Daar is de productie van de batterij, auto en het gebruik (220.000 kilometer rijden) in meegerekend. Daarbij is de CO2-emissiefactor voor de stroommix van 2022-2040 aangehouden.