Aantal acute 112-telefoontjes per dag door burgers: 422. Jaarlijks ontvangen we rond 360.000 prio 1 meldingen.
Per dag handelen zij rond de 340 112-meldingen af. De politiecentralisten zijn verdeeld over 3 'tafels': intake, regie en back-office.
In Nederland zijn we onderweg naar het afhandelen van (112) meldingen in 10 samenwerkende meldkamers die elkaars meldingen over moeten kunnen nemen.
Vorig jaar werd 112 bijna 3,5 miljoen keer gebeld, waarbij het in 37 procent van de gevallen ging om misbruik of oneigenlijk gebruik van het alarmnummer.
Dat komt neer op 1,9 miljoen 112-meldingen in een heel jaar. Dat betekent meer dan 4.500 gesprekken per dag en gemiddeld zo'n 200 telefoontjes per uur.
Het alarmnummer wordt gemiddeld zo'n 4500 keer per dag gebeld. Je belt alarmnummer 112 natuurlijk alleen voor een spoedeisende of levensbedreigende situatie zoals bij woningbrand, een gaslucht op straat, mishandeling of inbraak.
Wereldwijd bellen we elke dag maar liefst 13,5 miljard mensen, wat gelijk staat aan 4,9 biljoen telefoontjes per jaar 1. Elke seconde bellen we 156 duizend mensen over de hele wereld.
Als u 112 belt met uw mobiele telefoon, dan ziet de medewerker van de centrale meldkamer uw locatiegegevens en mobiele gegevens. Hierdoor kunnen de hulpdiensten sneller aanwezig zijn om hulp te verlenen.
9000 euro boete
Als een volwassene onterecht 112 belt, kan er een boete of een gevangenisstraf worden opgelegd. Die gevangenisstraf mag maximaal drie maanden duren, zo staat in het wetboek van strafrecht. De geldboete kan oplopen tot 9000 euro.
Nee, het alarmnummer 112 kan in de hele EU naast het nationale alarmnummer worden gebruikt. Als u dat kent, kunt u dat natuurlijk ook gebruiken. In sommige EU-landen is 112 trouwens ook het belangrijkste nationale alarmnummer.
Volwassenen kunnen een boete of een gevangenisstraf krijgen. Kinderen die het alarmnummer 112 misbruiken worden ook gestraft. De politie stuurt een waarschuwingsbrief naar de ouders. Helpt dit niet, dan wordt het kind doorverwezen naar det dichtstbijzijnde locatie van Halt.
Na het downloaden van de 112NL app kunt u aangeven wat uw persoonlijke kenmerken zijn. Bijvoorbeeld welke taal u spreekt of dat u slechthorend bent. Deze informatie en uw locatie worden bij een melding meegestuurd naar de meldkamer. Zo kan de medewerker van de meldkamer u beter en sneller helpen.
Nederland kent op dit moment 25 meldkamers waarvan 22 regionale meldkamers van politie, brandweer en de ambulancevoorzieningen. Eén landelijke meldkamer van de Landelijke Eenheid van de politie en één van de Koninklijke Marechaussee (KMar).
A0 staat voor directe inzet met grootst mogelijke spoed. Bij schaarste aan ambulances kunnen we dan een minder dringende inzet afbreken om eerst een levensbedreigende A0-rit te doen.” Straatman vervolgt: “A0 zijn ritten waarbij elke seconde van levensbelang is.
Wanneer u 112 belt, geef dan door: wat er aan de hand is;waar er hulp nodig is;welke hulpdienst er nodig lijkt te zijn: politie, brandweer of ambulance.
In Nederland zijn er in totaal 4 traumahelikopters. In regio Amsterdam stijgt er ongeveer 2/3 keer per dag een traumahelikopter op. De maximale vliegsnelheid van de helikopter is 270 km per uur. Het team op de helikopter heet het MMT: mobiel medisch team.
Belt u in het buitenland naar 112? Dan wordt u doorgeschakeld naar de dichtstbijzijnde alarmcentrale. Bent u in het grensgebied tussen Nederland, Duitsland en België? Dan kan uw oproep in een ander land terechtkomen dan van waaruit u belt.
die 911, het noodnummer van Noord-Amerika, bellen, kunnen worden doorverbonden naar het 999-systeem als de oproep vanuit het Verenigd Koninkrijk wordt gedaan vanaf een mobiele telefoon. Ja, hetzelfde met 999, zo te zien.
Het noodnummer “112” is het enige noodnummer waarnaar je in heel Europa gratis kan bellen als je dringend hulp nodig hebt van de brandweer, een medisch team of de politie. Als je in België naar het noodnummer 112 belt voor de politie, word je doorgeschakeld naar het noodnummer 101.
112 locatie: Meldkamer ziet direct waar je bent
Voortaan is Advanced Mobile Location (AML) automatisch ingeschakeld op Android-telefoons, waardoor de centralist je precieze locatie kan zien.
Probeer bij geen bereik van 112, de hulpdiensten via een ander nummer te bellen, zoals de politie (0900-8844) of de brandweer (0900-0904). U kunt ook andere mensen vragen om hulp, of u kunt naar een openbare plek gaan om hulp te vragen. Denk aan een winkel, een tankstation of een ziekenhuis.
AML staat voor Advanced Mobile Location. Het is een nieuwe techniek in mobiele telefoons die vanzelf werkt terwijl u 112 belt. Als u 112 belt, stuurt AML tijdens het gesprek een of meerdere bericht(en) met uw locatie naar de centralist met wie u spreekt.
We leggen hier uit wat de vier gesprekstypen zijn: dialoog, debat, tirade en redevoering. We laten zien hoe elk soort gesprek zich verhoudt tot de twee bovengenoemde aspecten.
Voor mondelinge taalvaardigheid van NT2-leerders zijn twee vaardigheden te onderscheiden: spreken en gesprekken voeren. Spreken bestaat uit een monoloog afsteken en een publiek toespreken.Onder gesprekken voeren vallen informele gesprekken, vergaderingen, zaken regelen en informatie uitwisselen.