Staat er G, E, H+, GPRS, 2G of 3G in je scherm? Dan is je telefoon of simkaart mogelijk niet geschikt voor 4G of zorgen je instellingen ervoor dat je geen verbinding kan maken met het Vodafone 4G-netwerk.
EDGE. Het EDGE-netwerk (gsm) van je aanbieder is beschikbaar en de iPhone kan via dat netwerk verbinding maken met het internet. Zie Instellingen voor de mobiele verbinding weergeven of wijzigen op de iPhone. GPRS/1xRTT.
Start je apparaat opnieuw op.
Open je app Instellingen en tik op Netwerk en internet of Verbindingen. Afhankelijk van je apparaat kunnen deze opties verschillen. Zet wifi uit en mobiele data aan en check of er een verschil is. Zo niet, dan zet je mobiele data uit en wifi aan en check je het opnieuw.
Het Edge-venster is standaard verborgen in aan de rechterkant van Samsung Galaxy-telefoons en wordt gebruikt om snel toegang te krijgen tot onder andere favoriete apps, contacten of taken. Het is op te roepen door de handgreep, een soort lipje dat aangeeft waar Edge verborgen zit, naar links te vegen.
E staat voor “Edge”, dit is een mobiele internetverbinding die tussen GPRS (1e generatie mobiel internet) en 3G ligt. Deze verbinding is vaak heel traag en kom je vooral tegen in gebieden waar geen 3G of 4G dekking is.
Bereik controleren
Controleer of je bereik hebt. Je kunt dit zien aan de streepjes die bovenin je scherm staan. Heb je hier een 'G' (gprs) of een 'E' staan dan zit je op een langzamer netwerk en zul je vertraging merken tijdens het internetten. Controleer het bereik op de dekkingskaart.
Open 'Instellingen' (het tandwieltje) op je Android-apparaat. Kies 'Wifi en Internet' en tik 'Wi-Fi' aan. Bovenaan staat nu je huidige WiFi-connectie met daaronder een lijst van je eerdere Wifi-verbindingen. Selecteer het netwerk waarvan je het wachtwoord wil achterhalen.
De H staat gelijk aan 3.5G, en de H+ staat gelijk aan 3,75G. Hoe hoger het getal voor de G, hoe sneller het internet is. H+ is dus sneller dan 3G maar iets trager dan 4G.
De "E" staat voor Edge, dat is internet met snelheid tussen 2G en 3G. Het is dus inderdaad langzamer dan 3G.
De E staat voor "EDGE", de maximale communicatiesnelheid van 2G.
EDGE op uw scherm zou kunnen betekenen dat: Uw mobiele telefoon/ device niet 4G-ready is. Uw netwerkinstellingen niet juist zijn geinstalleerd of aangeschakeld. Uw mobiele telefoon niet compatibel is met de 2100 MHz -frequentieband.
Wat kost een eSIM? Als je je normale simkaart wilt omwisselen voor eSIM, dan betaal je de eerste keer het bedrag (€ 5,09) voor een nieuwe eSIM. Wel kan je als je eSIM hebt, tot twee keer per jaar een nieuwe eSIM aanvragen.
Check of 4G aanstaat
Bij Android zet je dit aan onder Instellingen - Meer - Meer netwerken/verbindingen - Mobiel netwerk - Netwerk operators.
Mobiel via wifi zorgt ervoor dat je toch kunt bellen en sms'en, ook al heb je geen mobiele (4G) dekking. Het toestel schakelt automatisch over naar wifi wanneer de mobiele dekking onvoldoende/afwezig is.
Netwerkproviders in Nederland hebben met elkaar afgesproken dat zij de noodoproepen van elkaar overnemen. Hierdoor kun je altijd 112 bellen, ook als je bij je eigen provider geen bereik hebt. De 112-oproepen krijgen bovendien altijd voorrang boven andere gesprekken.
Ookla riep in het eerste kwartaal van 2022 KPN (opnieuw) uit als winnaar met het 'Beste Mobiele Netwerk' van Nederland. KPN won het van T-Mobile en Vodafone op het gebied van snelheid en de hoogste beschikbaarheid van het netwerk.
Indien mogelijk: zet het access point (of de draadloze router) uit, wacht 30 seconden en zet deze opnieuw aan. Zorg voor de laatste drivers en client software van uw draadloze netwerkkaart. Verwijder de software van uw draadloze netwerkkaart en installeer deze opnieuw.
Afkorting van 'Wireless LAN', of 'Wireless Local Area Network'. Dit is Engels voor 'draadloos lokaal netwerk'. Een draadloze verbinding tussen verschillende computers of computerapparaten die bij elkaar in de buurt staan.
Het kan te wijten zijn aan gebroken kabels, storingen, of iets anders dat je niet in de hand hebt. Het is dus belangrijk om te weten of het probleem bij je internetprovider ligt. Controleer hiervoor of het internetlampje op het modem werkt. In het ideale geval staan de stroom- en DSL-lampjes aan.