Met een Renault Zoe Life kunt u met een volgeladen accu een afstand afleggen van 300 km. De Z.E. 40-batterij van de Renault Zoe bevat een 41 kWh capaciteit. Het gemiddelde energieverbruik van een Renault Zoe is 20,3 kWh per 100km. De garantieduur van de batterij is 8 jaar of 160.000km.
Want voor een accu van een Renault Zoe kost al gauw €8.000. En je zou 'm kunnen huren voor pakweg €75 per maand (als je tot 7.500 km/jaar rijdt) tot € 119 (onbeperkt), waar dan nog een klein bedrag voor verzekering bij komt.
Onder de huidige omstandigheden gaan de meeste accu's van een elektrische auto ongeveer 10 tot 20 jaar mee, voordat ze moeten worden vervangen.
Er zit geen vaste prijs aan het vervangen van de accu, maar deze prijzen vallen over het algemeen tussen de 12.000 en 20.000 euro. Zo zou een nieuwe Model 3 LR-accu inclusief inbouwen ongeveer 15.000 euro kosten. Voor een Model S-accu moet al meer worden neergelegd, namelijk rond de 18.000 euro.
De levensduur neemt toe
Nu al gaan moderne accu's langer mee dan brandstofmotoren. Onderzoek onder Tesla-rijders wijst uit dat vrijwel alle accu's na 250.000 kilometer nog meer dan 90 procent van hun oorspronkelijke capaciteit hebben.
Over het algemeen heeft de Z.E. 50-batterij een maximale actieradius van 395 km in de zomer en 250 km in de winter*.
Waarom je elektrische auto tot 80% opladen? Nadat een elektrische auto tot 80% opgeladen is aan een snellader, gaat het snelladen een stuk langzamer. De reden hiervoor, is de levensduur van de accu. De chemische structuur in de lithium-ion accu kan op termijn namelijk te maken krijgen met degradatie.
Een batterij huren voor je Renault ZOE.
Je huurt al een batterij vanaf € 69 per maand** op basis van 7.500 kilometer per jaar. Je contract geeft twee garanties. Zo ben je gedurende de looptijd van de overeenkomst altijd verzekerd van een batterij met een laadcapaciteit van minstens 75%.
Ja, met een elektrische auto heb je de mogelijkheid om de auto op te laden maar ook om deze te laten ontladen. Je kunt hierbij stroom opslaan en vervolgens deze stroom op een later tijdstip gebruiken voor je huishouden waardoor je gebruik maakt van gratis stroom voor je elektrische apparaten.
U betaalt geen motorrijtuigenbelasting voor een volledig elektrische auto. Dit belastingvoordeel voor elektrische auto's geldt tot en met 2024. De Rijksoverheid wil zo volledig elektrisch rijden stimuleren. Want volledig elektrisch rijden draagt bij aan een beter klimaat en milieu.
1. Kia EV6. De Kia EV6 wint als 'Elektrische Auto van het Jaar 2022' in het hoge segment. Deze stoere elektrische crossover heeft een krachtig design en een rijbereik tot maar liefst 528 kilometer (WLTP).
Normaal genomen kun je je elektrische auto zonder problemen drie weken tot een maand laten staan. Dat geldt voor een auto met verbrandingsmotor, maar ook voor een elektrische auto. Wil je op safe spelen, dan is het wel handig om de accu voordat je hem wegzet redelijk te hebben opgeladen.
Kapotte accu symptomen
Rode dashboardlampje accu brand. Piepende geluiden die onder de motorkap vandaan komen. De startmotor draait minder snel rond wanneer u de motor probeert te starten, tevens zal de motor minder snel aanslaan.
Voor 33.590 euro koop je de goedkoopste Renault Zoe inclusief de accu. Voor 25.390 euro heb je dezelfde auto, zonder de accu. Die huur je voor een maandelijks bedrag van Renault. Wil je een oneindig aantal kilometers rijden met de accu, dan kost je dat maar liefst 124 euro elke maand.
Energiekosten. Met een elektrische auto rijd je 100 kilometer op 20,7 kilowattuur (kWh). Ter vergelijking: je hebt 6,7 liter benzine nodig om 100 kilometer te rijden.
Vanaf 3 januari 2022 09:00 uur is de regeling open en is er subsidiebudget beschikbaar voor nieuwe personenauto's. Het jaarbudget 2022 is voor nieuwe elektrische personenauto's € 71 miljoen. Dit geldt voor koop en lease samen. U moet de koopovereenkomst van de auto hebben afgesloten vanaf 1 januari 2022.
De standaardprijs voor een Ikea thuisbatterij is zo'n 3.300 euro. De kostprijs is afhankelijk van het vermogen van de thuisbatterij.
Met de bidirectionele technologie is het mogelijk om de kosten van het opladen voor klanten te optimaliseren en dit op grote schaal uit te breiden. De bidirectionele Renault ZOE wordt ingezet als deelauto door We Drive Solar.
Niet iedere elektrische auto kan energie terugleveren aan het elektriciteitsnet, ookwel vehicle-to-grid genoemd. Je hebt daarvoor een auto nodig die bidirectioneel kan laden.
De Renault ZOE kan volledig worden opgeladen voor €4,40. Deze prijs is gebaseerd op de gemiddelde Europesche energieprijs van €0.20 per kWh voor thuis laden (energieprijzen verschillen per land en aanbieder), Lees meer over kosten van EV's en publiek laden.
De accu van je Renault kan al vervangen worden vanaf € 164,- all-in. Dit is inclusief garantie op onderdelen en arbeidsloon. Daarnaast is ook het inlezen van de software volledig inbegrepen. Onze accu's zijn speciaal voor Renault gemaakt waardoor deze altijd perfect passen.
Het is dan ook onmogelijk om je accu boven de 100 procent capaciteit te krijgen. Dit fabeltje was vroeger overigens wél waar, want 'oude' accu's kon je wel degelijk overladen. Al met al is snelladen dus niet schadelijk voor je telefoon. Een degelijke oplader levert nooit meer vermogen af dan je toestel aankan.
“Snelladers zijn slecht voor je telefoon, accu of batterij”
Langzaam opladen is niet per se goed, maar een verhitte batterij lijdt wel schade. Tegelijkertijd zijn de batterijen van nieuwe smartphones vaak zo gebouwd dat ze een hogere laadsnelheid wel aankunnen zonder oververhit te raken.
Hoe lang rijden om accu op te laden? Na het starten van de auto moet je minimaal een half uur gaan rijden. Het heeft dus geen zin om 5 minuten te gaan rijden. Dit heeft als reden dat dynamo tijd nodig heeft om de accu op te laden.