Wanneer de warme lucht van een kamer in contact komt met de koude oppervlaktes van de verdamper van je airco-installatie, kan er zich condens vormen op de leidingen. Als er ook wat stof op ligt, ontstaat er een vochtige omgeving waarin bacteriën en schimmels kunnen woekeren.
Een jaarlijkse beurt is in de regel niet zo duur. Vaak wordt er tegen de zomer geadverteerd met een aircoservicebeurt voor een bedrag tussen de € 80 en € 100. Voor dat geld wordt de airco nagekeken en bijgevuld. Een aircocheck is veel goedkoper; die kost maar een paar tientjes of is zelfs helemaal gratis.
Een seizoen gebonden controle, vooral op stof en vuil kan een schoonmaakbeurt aan de de airconditioning u veel narigheid besparen. In sommige gevallen is dat maar twee keer per jaar nodig. In een zeer stoffige ruimte moet u misschien wel elke maand uw airco controleren en schoonmaken.
Als je airco stinkt is het in de meeste gevallen een zweterige geur, één die je doet denken aan de stinkvoeten van een sporter. Deze geur kan komen doordat de airconditioning verstopt zit of gewoonweg vies is van binnen. De geur ontstaat door water die niet goed wegspoelt.
Tips voor een stinkende airco
Het is verstandig om de airco droog weg te zetten. Hiermee wordt bedoelt dat u de airco een paar kilometer voor aankomt uitzet zodat het filter snel droog geblazen wordt. Zo heeft de verdamper de gelegenheid op te drogen, waardoor de aangroei van bacteriën al sterk vermindert.
Airco's moeten gemiddeld één keer in de twee jaar bijgevuld en opnieuw gevacumeerd worden. Laat je airco bijvullen door een STEK-gecertificeerde monteur. Het is bij wet verboden om je airco zelf bij te vullen. Groot onderhoud kost je gemiddeld € 170.
Wat is een verdamper? De aircoverdamper is een onderdeel dat vloeibaar koudemiddel omzet naar gas. Het onderdeel zit diep achter het dashboard verstopt.
Lekdetectie met stikstof
Leeg het aircosysteem en vul het vervolgens met maximaal 12 bar stikstof. Controleer minimaal vijf en maximaal tien minuten of de druk in het systeem gelijk blijft. Een eventuele lekkage kun je herkennen aan een sissend geluid van de stikstof die uit het systeem ontsnapt.
Remvloeistof is olie-achtig van samenstelling en heeft een prikkelende geur. Het is helderbruin of groenig, wanneer het ouder is. Bovendien is de plaats waar het onder de auto lekt een duidelijke indicatie.
De meeste airco's hebben een afvoerbak voor het condenswater en een systeem van pvc-buizen waarmee het water kan afgevoerd worden. Sommige inbouwtoestellen beschikken over een afvoerpomp om het condenswater hogerop in het vals plafond te pompen en dan via zwaartekracht naar de riolering af te voeren.
Diverse factoren spelen een rol bij de levensduur van een airconditioner maar de vuistregel is dat bij gemiddeld gebruik en regelmatig en goed uitgevoerd onderhoud de installatie zeker 12 tot 15 jaar mee moet kunnen.
Wij adviseren u om de luchtfilters van uw airconditioning 4 keer per jaar te controleren en (indien nodig) schoon te maken. Het filter wordt bij het onderhoud aan uw airconditioning ook altijd gecontroleerd en gereinigd door de monteur.
Bij mobiele airco's komt het condenswater in een speciaal opvangbakje, dat in het apparaat zit. Dit bakje moet je om de paar uur legen. Een gemiddelde airco produceert namelijk 1 tot 2 liter condenswater per uur.
In het aircosysteem van uw auto zit een zogenaamd 'koudemiddel'. Dit middel kan verdampen of langs rubbers in de auto weglekken. Jaarlijks daalt het peil van het koudemiddel tussen de 8 en 10%. Hierdoor ontstaat er drukverlies waardoor de airco in de auto minder goed koelt.
U heeft last van de geur van koelvloeistof in de auto nadat de waterpomp is vervangen. Een koelwaterlekkage onder de motorkap en de geur daarvan, zal niet zo gauw het interieur bereiken. In ieder geval niet wanneer de lekkage ook niet door een overduidelijk koelwaterverlies wordt bevestigd.
In de motorruimte zit een reservoir met daarin de remvloeistof. Je kan zelf controleren of dat nog op het juiste niveau zit. Als dat niet het geval is, kan dat duiden op lekkage in het remsysteem. Als er te weinig remvloeistof in het systeem zit, gaat ook een controlelampje op het dashboard branden.
Wanneer de geur van brandend rubber het resultaat is van een olielek, is de geur het sterkst wanneer je na een rit uit uw auto stapt. Maar je merkt het ook als je in je auto zit. Als de motorolie lekt, valt deze op de hete uitlaat. Samen met de geur kan dit ook rook en andere dampen veroorzaken.
Als uw airconditioning lekt, dan kan een verstopte of vervuilde afvoer de oorzaak zijn. Controleer de afvoer en blaas deze goed door om eventuele vervuilingen en verstoppingen te verwijderen. Schakel de airconditioning opnieuw in.
De afvoer van de airconditioning is verstopt
Gecondenseerd water gaat via de afvoer naar buiten, waar het op gepaste wijze moet worden afgevoerd. Dit is een normaal proces, maar soms kan de afvoer van de airconditioner vuil, materie en zelfs insecten verzamelen en uiteindelijk verstopt raken.
Een andere reden van een defecte airco kan de verdamper zijn. Ook het vervangen van dit onderdeel kost je redelijk wat geld, namelijk rond de €800,-. Om de verdamper te vervangen moet het (afhankelijk van merk en type auto) dashboard gedemonteerd worden.
Wat je ook gaat doen, zet het apparaat uit en schakel altijd de stroomtoevoer naar de airco uit voor je aan de slag gaat. Maak de binnenkant van de filters schoon met behulp van een stofzuiger. Verwijder voorzichtig alle stof van de filters met de borstel. Hierna spoel je ze af met lauwwarm water.
Een condensor kost tussen de 60 en 100 euro, afhankelijk van de auto - tenminste als je kwaliteitsproducten koopt en bij Carpardoo bestelt. Een origineel reserveonderdeel kost meestal twee keer zoveel.