Overwinteren in het water. De boot aan wal laten overwinteren heeft over het algemeen de voorkeur. Vorstschade kan makkelijker worden voorkomen en tijdens de wintermaanden kan er onderhoud gepleegd worden aan het onderwaterschip. De boot 's winters in het water laten liggen hoeft echter geen probleem te zijn.
Een groot voordeel van polyester plantenbakken is dat ze vorstbestendig zijn. De plantenbakken worden vervaardigd van 100% polyester en nemen daarom geen vocht op - Vocht kan in de winter bevriezen en kan voor scheuren zorgen. Het is wel belangrijk dat je zelf zorgt voor goede afwatering.
Haal hem uit het water en zet hem in een loods om uitdroging door de wind te voorkomen. Het gevaar van uitdroging licht op de loer en dat is slecht voor hout. Laat uit het water dus en vroeg er weer in. Zonder geweldige ijsgang kan een stalen of aluminium boot prima 'overwinteren' in het water.
Polyester bestaat uit glasvezels en hars. Deze vezels nemen het water op. Wanneer het water door de vezels wordt vastgehouden, ontstaan er blaasjes en gaat het polyester rotten. De meest voor de hand liggende oorzaak van schade aan topcoat is door bijvoorbeeld een botsing.
polyester kan in principe eindeloos mee. op den duur zul je wel degradatie krijgen doordat het in water ligt, maar dat duurt zo lang, daar hoef je niet bang voor te zijn. oud polyester wordt wel steeds brosser trouwens.
Stevige boten die gebouwd zijn van staal en polyester zijn beter geschikt om in het water te overwinteren dan lichtgebouwde boten. Zorg dat alle afsluiters, kranen, bilgepompen, waterpompen, watersystemen, afwaterings slangen worden ontdaan van water. Water zet uit wanneer het bevriest, hierdoor richt het schade aan.
Na verloop van tijd verliest je boot, die vroeger zo mooi glimmend in het water lag, zijn glans door verschillende weersinvloeden. Het polyester of lakwerk van je boot verliest zijn glans en kan zelfs gaan verweren. Het is daarom erg belangrijk om je boot jaarlijks goed te onderhouden en zo nu en dan goed te polijsten.
Lekkende elementen op het dek (schroefgaten, platen, verstaging). Overal waar door de huid van het schip is geboord, of zaken bevestigd zijn, (handvatten, wandputtingen) kunnen - zeker mits onvoldoende gekit - lekkages ontstaan waarvan het water zich uiteindelijk in de bilge verzameld.
Uw olijfboom met gladde dunne stam staat in de volle grond, bescherm dan uw olijfboom als volgt in de winter: Wikkel een warmtekabel rondom de stam; Wikkel vervolgens een laag noppenfolie om de stam; Doe als laatste een beschermhoes (boomjas) om de kroon.
Buitenboordmotoren hebben een aantal voordelen. Naast dat het meestal als roer gebruikt wordt kan hij ook omhoog geklapt worden. Deze functie kan zeer handig zijn voor als deze verstopt komt te zitten met bijvoorbeeld touw, wier of andere waterplanten.
Verwijder eerst al het loszittend vuil met schoon lauw water. Doe dit met een zachte spons en/of een zachte borstel. Na het verwijderen van het loszittend vuil is het belangrijk om de boot goed schoon te maken met Epifanes Seapower Wash-n-Wax Boat Soap (rode fles).
Voor het wassen kunt u een milde bootshampoo gebruiken zoals de Yachtec Splash Shampoo. Splash Shampoo is een reinigende bootshampoo met wax, speciaal ontwikkeld voor het reinigen van de buitenkant (polyester) van de boot. Na het afspoelen geeft deze bootshampoo een diep glanzend en waterafstotend resultaat.
Een grof boot polijstmiddel dient u te gebruiken voor het verwijderen van oxidatie, kalkaanslag, lichte verkleuring, diepere krassen of het herstellen van sterk verweerd polyester. Het polijsten kunt u met de hand doen of met een polijstmachine.
De al eerder genoemde houten boot is prachtig maar kost veel tijd aan onderhoud. Een polyester sloep daarentegen is direct vaarklaar en is nagenoeg onderhoudsvrij.
Preventie osmose
Om uw boot te beschermen tegen osmose dient u de romp te voorzien van een ondoordringbare laag en het oppervlak af te sluiten. Dit kunt u het beste doen voordat uw boot te water gelaten wordt.
Men kan Osmose herkennen op een polyester boot aan de verdikkingen in de gelcoat (blaasjes). Als deze blazen doorgeprikt worden komt er een soms wat plakkerige vloeistof met een zure, azijnachtige geur vrij. Osmose ontstaat wanneer water in het polyesterlaminaat dringt.
Gelcoat is de buitenste waterdichte en UV bestendige polyesterlaag die op de meeste geplakte bootonderdelen zit. Gelcoat is erg hard en kan je in allerlei mooie kleurtjes krijgen.
Door de osmose is het laminaat zo aangetast dat er wel een risico op zinken is. Grote delen van de romp waren gedelamineerd. Dit bewijst maar weer dat een schip met regelmaat op de kant gezet moet worden om het onderwaterschip te inspecteren en zo nodig te behandelen.
Polyester is wateropnemend en pas waterdicht na het aanbrengen van een gelcoat (of laag epoxy).
Draaiuren in een boot belasten een motor heel anders dan in een auto. 4000 uur met een gemiddelde van 80 km/u = 320000 km in een auto. Een matige scheepsmotor haalt 5-6000 uur en een goede en goed onderhouden Mitsubishi haalt 10- 15000 uur bij pleziervaart.
Motorolie en oliefilter dienen jaarlijks te worden vervangen.
Belangrijk: Je kunt onder geen enkele omstandigheid je buitenboordmotor starten zonder water. Doe je dit wel, dan zal deze oververhit raken en beschadigd raken.