Fietsaccu opladen Het is belangrijk om het aantal laadcyclussen zo klein mogelijk te houden en tegelijkertijd diepontlading te voorkomen. Maar hoe doe je dat precies? Laad en ontlaad je accu regelmatig om hem in goede conditie te houden. Doe dit minimaal eens per maand.
Laad de accu op tot 50% of hoger voordat u de accu weglegt. Laad de accu vervolgens iedere 2 weken weer op tot 50% of hoger. Bewaar de accu altijd op een droge plek en op kamertemperatuur (tussen 10℃ en 25℃).
lithiumbatterijen: deze komen steeds vaker en kunnen tot 1000 laadcycli aan, of zelfs meer voor de recentste modellen met lithium/ijzer/fosfaat. nikkelbatterijen: reken op zo'n 500 laadcycli. loodbatterijen (van elektrische fietsen van de eerste generatie): kunnen ongeveer 300 cycli aan.
Een oplaadbare batterij kan een bepaald aantal keer opgeladen worden, dit wordt ook wel de laadcycli genoemd. Het aantal laadcycli is per batterij en merk verschillend. Gemiddeld kan een AA of AAA NiMH batterij ongeveer 500 keer herladen worden.
Hoe lang mag ik mijn e-bike accu opladen? De gemiddelde oplaadtijd van een accu is 6 uur. Dit is natuurlijk afhankelijk van het type en grote van de accu. Je mag de accu over het algemeen niet langer dan 24 uur aan het stroom houden.
Veel mensen koppelen hun elektrische fiets dag en nacht aan de lader. Dat is niet altijd verstandig. Slimme fietsladers stoppen automatisch zodra de accu vol is, dus die verbind je zonder gevolgen continu met het lichtnet. Bij andere accu's trek je de stekker van de adapter na volladen het beste uit het stopcontact.
Een batterij té lang of vol opladen kan namelijk schadelijk zijn voor de levensduur en kwaliteit van uw batterij. Dit wordt vaak overladen genoemd. Ga dus nooit lang van huis weg wanneer u uw fietsbatterij aan de oplader heeft liggen en laadt uw batterij niet 's nachts op wanneer u slaapt.
Laad hem alleen de eerste keer 100% op
Bij ingebruikname van een nieuwe Li-ion accu wordt aangeraden hem volledig op te laden, maar alle keren daarna kun hem beter iets eerder uit de lader halen. Een accu die steeds voor 100% wordt opgeladen, heeft rond de 500 laadcycli in zich voordat hij de geest geeft.
Met een lading van tussen de 20% en 80% presteren accu's optimaal en kun je de levensduur van je batterij verlengen. De meeste opladers die je krijgt bij aanschaf van je smartphone sluiten zelf de stroomafvoer af wanneer de batterij voor 100% is opgeladen.
De accu van de elektrische fiets redt dat overigens niet. De meeste accu's hebben een levensduur van zo'n drie tot zes jaar. Daar moeten we wel bij zeggen dat er veel factoren zijn die een rol spelen wanneer het gaat om de levensduur, de actieradius en het maximaal te rijden aantal kilometers.
De elektrische fiets is de laatste jaren flink in kwaliteit verbeterd, oudere modellen zijn technisch gedateerd en hebben met name een beperkte actieradius. Een fiets van het begin van het vorige decennium, met ruim meer dan 20.000 kilometer op de teller, heeft feitelijk geen grote waarde meer.
'Die fietsaccu's zijn een stuk zwaarder en dus ook gevaarlijker. ' Van den Ende wil mensen op het hart drukken fietsaccu's alleen op te laden als er iemand bij is.
Als de fiets voor een langere tijd niet wordt gebruikt, komt de accu in een zogenaamde slaapstand. De slaapstand wordt beëindigd, als je de accu op het oplaadapparaat aansluit of als je op de push-toets op de accu drukt. Lees hier meer over het onderhoud van je accu.
De kosten van het opladen zijn haast te verwaarlozen
De elektrische fiets gebruikt iets meer dan 600 Wh. De rekensom wordt dan: €0,25 : 1000 x 600 = €0,15 per dag, dus €0,75 per week. Op jaarbasis (52 weken) geef je dan €39,- uit aan het opladen van je elektrische fiets.
Volledig opladen tot 100 procent zorgt voor ongeveer 10 keer zoveel slijtage als opladen tot 70 procent. Je batterij gaat dus veel langer mee als je alleen tot 100 procent oplaadt wanneer het echt nodig is, en de rest van de tijd je batterijpercentage tussen de 20 en 80 procent houdt.
Blijf zoveel mogelijk tussen 30% en 70% Met oude batterijen was het zo dat je het beste van 0 naar 100 kon opladen, maar moderne smartphone batterijen slijten op deze manier erg snel. Je telefoon volledig opladen naar 100% brengt 10 keer zo veel slijtage toe aan de batterij dan opladen naar 70%.
Het is daarnaast belangrijk om de accu alleen met een daarvoor geschikte lader op te laden. Om de levensduur te verhogen is het ook belangrijk de accu met 50% capaciteit op te bergen. Leg deze dus nooit volledig opgeladen of ontladen weg. De gemiddelde levensduur van een lithium accu is ongeveer 3 jaar.
Maar zelfs bij het opladen van onbeschadigde lithium-accu's kan er van alles misgaan: bijvoorbeeld overladen van de accu door een te hoge laadspanning of een te lange laadtijd. Externe blootstelling aan grote hitte kan ook gevaarlijk zijn.
Verkeerde laadspanning. Een te lage spanning zorgt ervoor dat de accu niet 100 % vol geladen wordt, waardoor het sulfaat op de platen verhardt en de accu zijn capaciteit verliest. Een te hoge spanning zorgt er voor dat de accu's iets gaan gassen en er dus waterverlies ontstaat, waardoor de accu's uitdrogen.
Het is daarom het beste om de accu bij kamertemperatuur te bewaren en pas op de e-bike te plaatsen wanneer je op weg gaat. Als het rijden in de winter te koud voor je is, kun je de accu het beste bewaren bij een temperatuur tussen 10 en 20 graden Celsius en het laadniveau tussen de 50 en 80 % houden.
Elke accu ontlaadt zichzelf heel langzaam, ook wanneer er niets mee gebeurt, waardoor de accu na een tijdje vanzelf diepontladen raakt. Een accu die eenmaal diep ontladen is geweest, zal na elke laadbeurt vrijwel meteen weer leeg raken.